Vijenac 714 - 716

Glazba

Uz završetak prve koncertne sezone, Hrvatski dom Split

Bogat uvod u splitsko ljeto

Piše Karmen Širović

Bogatim i raznovrsnim koncertnim aktivnostima Hrvatski dom Split publiku je uveo u ljeto opraštajući se od prve sezone nakon pedeset i pet koncerata.

Splitski virtuozi koncert 16. lipnja posvetili su prerano preminulu violončelistu i profesoru na UMAS-u Mihovilu Karuzi. Ansambl od osnutka 2012. djeluje pod vodstvom Wladimira Kossjanenka, koji se uvodnim govorom prisjetio Karuzina angažmana u aktivaciji koncertne dvorane te podsjetio Splićane, ali i novoizabranoga gradonačelnika u publici, na dugu glazbenu tradiciji grada naglašavajući da ona nije i ne bi trebala biti natovarena političkim utezima. Koncert je otvoren Adagiom za gudače Samuela Barbera, čiji je ugođaj u kombinaciji sjete i lirske boli poslužio kao katarzičan oproštaj od kolege.

Uslijedilo je romantično ozračje uz Bruchovu Romancu u obradi Kossjanenka, u kojoj je nastupio i kao solist te još jednom dokazao da je jednako spretan i muzikalan glazbenik bez obzira svira li gudalom ili dirigentskom palicom. Uz violinisticu Anu Labazan Brajša orkestar je sigurno i spretno plovio zahtjevnim promjenama tempa u Rondu capricciosu Camillea Saint-Saënsa. Solistički nastup studentica Muzičke akademije osvojila je na natjecanju Rudolf Matz te pokazala visok stupanj virtuoznosti i muzikalnosti raspolažući nužnim egoističnim solističkim nervom, ali i potrebnom komunikacijom s orkestrom. Seriozan i oštar zvuk izmjenjivao se s nježnim, piano dijelovima delikatnih struna u zahtjevnom Ozbiljnom kvartetu u f-molu, op. 95 Ludwiga van Bethoveena u obradi Gustava Mahlera, a kompleksna dramatizacija Suite sv. Pavla Gustava Theodorea Holsta u fokus je dovela i vrsnoga koncert-majstora Martina Draušnika. Kossjanenko ima uho za detalje, a Splitski virtuozi tehničke sposobnosti i povjerenje da udovolje njegovim zahtjevima. Rezultat su vrhunske izvedbe te zanimljivi programski koncepti na radost publike.


Natan Zlodre  izveo je recital / Snimila Maja Prgomet

Recital Natana Zlodre 24. lipnja pokazao je da je hrvatska gitaristička scena brojnija za još jednog vrsnog člana. Klasična glazba neupitno je dio njegova DNK-a, kojeg su mu prenijeli majka profesorica klavira i otac dirigent, a oblikovali istaknuti hrvatski i inozemni glazbeni pedagozi. Iako je prošle godine snimio debitantski album Guitar Impressions za Orpheus Classical, dokazujući da osim virtuoznosti posjeduje i istančan glazbeni ukus za naraciju diskografske glazbene priče, na splitskom recitalu okreće se svježem programu iskorištavajući najplodnije godine za izgradnju repertoara. Opsežnija i uhu publike kompleksnija djela smješta na početak, sa strastvenom središnjicom i opuštajućim završetkom.

U Preludiju Bachove Druge suite za lutnju, BWV 997, Zlodre postiže mekani ton piana, Sarabandu iznosi nježnom razigranošću, dok se Gigue i Double-Gigue ističu zaokruženo vođenim linijama. Paganinijevu izjavu: „Sviram violinu za ljude, a gitaru za dušu“, potvrdio je dramaturški nijansiranom izvedbom njegove Velike sonate, MS 3, čija je Romanca emitirala dubokom osjećajnošću. Uslijedili su Menuet i valcer iz Paganinijeve Sonate br. 21 te Granada iz Španjolske suite Isaaca Albéniza, koja je uzburkala strasti publike. Potom smiraj u koji je Zlodre poveo utonuvši u Ljetni suton, op. 14 Gorana Listeša, svojega prerano preminula profesora.

Točno tri desetljeća otkako je u foajeu splitskoga HNK-a utemeljeno Gradsko mandolinsko društvo Sanctus Domnio, predvođeno Marinom Katunarićem, revitalizatori mandolinskog života u Splitu koncertom 25. lipnja obilježili su veliku obljetnicu. Od tada je orkestar bio utočište za više od petsto duša, a trenutnu postavu čine profesori i učenici glazbenih škola i akademija svih dobnih skupina. Orkestar postaje epicentar široka kruga djelovanja i utjecaja, što se odrazilo na uvođenje osnovnoškolskog i srednjoškolskog mandolinskog glazbenog obrazovanja, formiranje splitskog kruga skladatelja, četiri diplomirane mandolinistice te orkestar mlađih članova Anđeli svirači, kvarteti Da Capo, Idilio i Splitski mandolinski kvartet. Pokrenuli su glazbeno-edukacijsku manifestaciju komorne glazbe Mandolina comesa u Komiži, dobitnici su nagrade Grada Splita za doprinose u kulturi, a među brojnim odličjima ističe se i prvo mjesto na europskom natjecanju mandolinskih sastava 2015.

Profinjenost, dinamičnost i sklad izvedbi orkestra uvelike ovisi o jednom od osnivača društva, vještom i iznimno muzikalnom dirigentu Vladimiru Lukasu, te prvoj mandolini Ivani Kenk Kalebić. Usprkos otežanim uvjetima djelovanja zbog pandemije, ali i bez vlastita prostora te financijske potpore, visoku razinu izvedbe zadržali su i u obljetničkom slavlju. Retrospektivni program okupio je djela Marinka Katunarića Vlaška i Bili dani, Kratke priče Jure Banića, Istok Tomislava Kalebića, skladbu Issa Pavla Sviličića, Sloneczniki: Sinti Suite Claudija Mandonica, Mandorle dolce, mandorle amare Ivana Božičevića te fragment opusa Vlade Sunka, njihova mentora i prijatelja. Izveden je njegov Koncert za mandolinu i orkestar te March in Blue, koji će se među ostalim djelima ubrzo pronaći u notnom izdanju Sunkova mandolinskog opusa.

Zagrebački solisti posljednjeg dana lipnja zaključili su prvu sezonu, a među brojnim koncertima u organizaciji Hrvatskog doma Split, Umjetničko vijeće (dirigenti Jure Bučević i Ivan Repušić, skladatelj i saksofonist Gordan Tudor te skladatelj i zborovođa Blaženko Juračić) odabrat će najbolje glazbeno ostvarenje za nagradu Ivo Tijardović.

Vijenac 714 - 716

714 - 716 - 15. srpnja 2021. | Arhiva

Klikni za povratak