Vijenac 712

Film

Uz monodramu Ljudski glas
redatelja Pedra Almodóvara, Španjolska, 2020.

O samoobmani i samosažaljenju

Janko Heidl

Napisana 1928, monodrama Ljudski glas Jeana Cocteaua snažno privlači današnje filmaše. Djelo u kojem se ostavljena žena telefonski oprašta od ljubavnika, od 2018. dosad ekranizirano je čak pet puta, a u najavi su još dvije filmske inačice. Prvi put filmovano 1948, u režiji Roberta Rossellinija, s Annom Magnani u ulozi zgromljene patnice, štivo je na velika platna preneseno dvadesetak puta, a neka od tih djela bijahu prilagodbe istoimene opere koju je 1958. osmislio Francis Poulenc.


Tilda Swinton u glavnoj ulozi uvjerljivo izražava jad napuštene žene / Izvor 49. Međunarodnog filmskog festivala

Uz Rossellinijevu Ljubav, istaknutijima se pokazuju razmjerno skromna britanska televizijska produkcija u režiji Teda Kotcheffa, s Ingrid Bergman (1966), ugođajna inačica iz 2014, s osamdesetogodišnjom Sophiom Loren, smještena u Napulj 1950, u režiji njezina sina Edoarda Pontija, te britanski prilog Patricka Kennedyja, s Rosamund Pike (2018). Kraćušan tekst urodio je mahom kratkim ili srednjometražnim slikopisima, nizom varijacija što ne odmiču odveć od pisane riječi, no nude zanimljive usporedbe koncepata, pristupa i glumačkih izvedbi. Dva starija primjera, s Magnanijevom i Bergmanicom, istinskim velikankama kinematografije, osovljena su na razmjerno akademsko poimanje u kojem časne dive gotovo didaktički pokazuju kako se to radi, dok se Lorenica (premda generacijski bliža Magnanijevoj i Bergmanici) i Pikeova doimaju znatno životnijim otjeloviteljicama, a ne nedodirljivim interpretatoricama koje u svojevrsnom one woman showu iskazuju raskoš raspona i predanosti.

Pedro Almodóvar Ljudskoga glasa prvi se put latio 1988, kada je prema Cocteauovim motivima bodrom živošću razgranao cjelovečernji igrani film, svoj prvi znatan međunarodni uspjeh (među inim, nominiran za Oscar i dobitnik dviju europskih filmskih nagrada), crnohumorne Žene na rubu živčanog sloma, krasan primjer nadahnuća koje djelo jednog umjetnika može pobuditi u drugom.

Vrativši se tekstu tri desetljeća poslije, Almodóvar je mnogo vjerniji predlošku, koji je pripovjedno uresio novom, požarnom završnicom, dok je slojevitost nastojao dočarati i obogatiti mogućnostima filmskog izraza nadrealno-eksperimentalnog usmjerenja, ne izgubivši iz vida protočnu razumljivost kazivanja i monodramsko težište izvornika.

Sigurnom rukom iskusna majstora zanata, koji očevidno još uživa u svom zvanju, ostvario je tridesetominutni film posve u duhu onoga na što nas je posljednjih desetljeća navikao – odmjerena koraka koji ne srlja u zamor, skladno sljubljena kiča i profinjenosti, istodobno melodramski nabijen osjećajima i promatrački odmaknut, psihološki začudan i uvjerljiv.

Uz pomoć stalne, provjerene ekipe suradnika – izdvojimo producente Agustina Almodóvara i Esther García, direktora fotografije Joséa Luisa Alcainea i skladatelja Alberta Iglesiasa – Almodóvar se uvelike oslanja na predočavanje, pa i naglašavanje raznih dvostrukosti. Radnja se odvija u svijetlom, bojama zasićenu, pomno uređenu stanu protagonistice, no taj je, ne krije se, kulisa izgrađena za potrebe filma, u golemom, bezličnom, pomalo jezovito ogoljelom i mračnom hangaru filmskog studija kroz koji junakinja, ne izlazeći iz uloge, povremeno prošeta, kao da je riječ o uobičajenom, svakodnevnom životnom okolišu. Glavna glumica Tilda Swinton ne ostavlja, kao što bijaše kod njezinih navedenih prethodnica, osobito ženstven, već androgin dojam, a jad napuštene izrazit će vrlo uvjerljivo, no s daškom robotski hladne ukočenosti i distance. Također, iz kadra u kadar, rezom, ne presvlačeći se, čas je u jednoj, čas u drugoj (ekstravagantnoj) odjeći, iako je pripovjedno riječ o vremenskom kontinuitetu.

Ne tajeći kazališno podrijetlo ni artificijelnost djela, uvelike razbijajući logiku zbilje te izborom glavne glumice, Almodóvar igralački iskušava alate svoga metiera, ali i pronicavo naglašava važne gradivne čestice Cocteauova rada – samoobmanjivačko pretjerivanje u doživljaju težine vlastite nevolje, kao i kontradikciju nukanja na suosjećanje s trenutačnom patnjom junakinje uz istodobno nemilosrdno ocrtavanje njezinih mana: posesivnosti, manipulativnosti, pasivne agresije, emocionalnog ucjenjivanja... Prethodnici su ta značenjska strujanja koliko-toliko obuhvaćali postavljanjem zrcala u scenografiju, dok je Ljudski glas Pontija i Lorenice činjenicom dobi junakinje, kojoj je to zasigurno posljednja ljubav, domišljato ponudio donekle različito gledište.

Almodóvarov višestruko uzbudljiv Ljudski glas dosad je najbolja filmska prilagodba jednočinke Jeana Cocteaua.

Vijenac 712

712 - 17. lipnja 2021. | Arhiva

Klikni za povratak