Vijenac 712

Druga stranica

Uz početak festivalske sezone

Kulturna scena napokon uživo

Katarina Kolega

Naša bogata i raznolika kulturna scena jedva je dočekala popuštanje mjera kako bi se, koliko god je to moguće, vratila na staro normalno, što u književnom i izvedbenom svijetu konkretno znači susret s publikom, ali i sa stranim umjetnicima. Potkraj svibnja ispred zagrebačkog Pogona postavljen je cirkuski šator koji je, na devetom Festivalu suvremenog cirkusa u cirkuskom šatoru Cirkobalkana, ugostio novocirkuske umjetnike iz regije te Francuske, Švedske i Španjolske. Žongleri i zračni akrobati ove su se godine udružili s klaunovima koji su početkom lipnja održali Drugi Zagreb Clown Festival. Za razvoj klaunovske scene u našoj zemlji zaslužna je osnivačica Triko Cirkus Teatra, pokretačica i umjetnička ravnateljica festivala Iva Peter Dragan, koja je ujedno na festivalu proslavila i deset godina postojanja svoje vrlo uspješne novocirkuske skupine.


Prizor iz predstave Palunkova žena / Snimila A. SAŠKA MUTIĆ

Vrlo zanimljivim solom pod nazivom Palunkova žena otvorila je festival kojemu je namjera educirati našu širu publiku o klaunovskoj kazališnoj umjetnosti. Četiri odabrane predstave pomno su dramaturški osmišljene, svaka na svoj način začudne, s detaljno razrađenim karakterima klaunova, koji istodobno izazivaju smijeh i tugu, empatiju i duboke emocije. Iva Peter Dragan zajedno s dramaturginjom Marijom Antić osmislila je feminističku predstavu, u kojoj uz pomoć prpošne i smušene klaunovske persone dočarava ulogu žene kao majke i domaćice u konzervativnom patrijarhalnom društvu, objekta muškarčeve žudnje i sluškinje. Sugestivna i dinamična izvedba Ive Peter Dragan izaziva suosjećanje publike sa ženom koja, u želji da svima udovolji, poništava sebe i svoje potrebe.

Kako je cirkus među prvima u povijesti bio taj u kojemu su se žene osjećale ravnopravne, Palunkova žena snagu nalazi u svojim snovima, u kojima postaje samosvjesna i uspješna akrobatkinja na svili. Različiti tipovi odnosa bili su tema ovogodišnjega festivala, a prva predstava izvrsno je predočila odnos muškarca i žene prije braka i u braku te odnos žene prema samoj sebi. Uz vrsne akrobacije na svili i klaunovsko izražavanje, Iva Peter Dragan izvrsno je animirala i lik muškarca, uvlačeći svoju ruku u kaput obješen na vješalici. Sličan je lutkarski moment iskoristila i Nikolina Majdak u solu Obaveza, kada se njezin lik nespretno pokušavao prilagoditi takozvanom normalnom svijetu.

U suradnji s glumicom i redateljicom, klaunesom Lee Delong, Nikolina Majdak osmislila je predstavu o neobičnoj, lepršavoj i luckastoj ženi koja se nespretno pokušava prilagoditi hladnom svijetu što je okružuje. Njezin vrckavi svijet, pun života i boja, u kontrapunktu je s bjelinom, mobilnim ormarima pravilnih oblika u što je namjeravaju zatvoriti, s novinskim vijestima koje u njoj izazivaju duhovitu gestu zgražanja.

Poput žene u predstavi Ive Peter Dragan i ona doživljava preobrazbu male, začuđene i uplašene djevojčice u snažnu i moćnu ženu spremnu oduprijeti se, a ne prilagoditi, svijetu oko sebe, prihvatiti i zavoljeti svoju različitost. Obaveza je vizualno vrlo dojmljiva predstava, s mnoštvom zanimljivih redateljskih rješenja i pametnih izvedbenih dosjetki, dramaturški zaokružena i cjelovita.

Naše klaunese Iva Peter Dragan i Nikolina Majdak ostvarile su izvrstan kontakt s publikom, pokazale su istinsku i čistu klaunovsku emociju koja nas je nasmijavala, ali i emotivno doticala te su njihove izvedbe stale uz bok iskusnijim španjolskim kolegama i njihovim predstavama koje su oduševile festivalsku publiku. Snažno mi se urezala poetičnost i emotivnost predstave Echo andaluzijskog Ymedioteatra o povezanosti dvojice umjetnika koja im često izaziva bijes i frustraciju, što sjajno predočuju s pomoću lutkarstva i klaunerije.

Sjajnu španjolsku komičarku i klaunesu Cristi Garbo i glazbenika, klauna Ricarda Corneliusa, zagrebačka je publika ispratila ovacijama i dugim pljeskom, a njihov je klaunovski kabaret Black and Blue osmišljen upravo s namjerom da zabavi i raspleše publiku. Klaunovski je svijet zaintrigirao i naše plesačice te smo na Tjednu suvremenog plesa, koji je također u tijeku, gledali predstavu Klown Matee Bilosnić.

Plesači su, poput klaunova, jedva dočekali popuštanje mjera i odlaske na međunarodne festivale te na Tjednu suvremenog plesa, uz naše umjetnike, nastupaju plesači i koreografi iz Nizozemske, Izraela, Austrije, Mađarske i Slovenije. Predstave iz inozemstva gledali smo i na Danima satire, no američki se književnici ipak nisu mogli uživo družiti na 20. festivalu europske kratke priče pa smo ih slušali virtualno. Naši su se kratkopričaši, međutim, družili na Visu i Hvaru, uživajući u otočkim pripovijestima.

Pjesničko-glazbeni performansi održavali su se u Puli na 26. festivalu Sa(n)jam knjige, na kojemu su se konačno održale mnoge odgađane promocije novih knjiga. Osim toga, u Puli je održana i književna manifestacija Pulski dani eseja Istarskog ogranka Društva hrvatskih književnika. Neki su književnici, poput Zorana Ferića i Eveline Rudan, sudjelovali i na susretu pjesnika, na zagrebačkom festivalu Stih u regiji.

Raznolikih kulturnih događanja naposljetku je mnogo. Svi su jedva dočekali toplije dane, druženja na otvorenom i realizaciju svojih programa u živom susretu s publikom, a jedini problem s bogatstvom zanimljivog sadržaja mogu imati oni koji bi u svemu voljeli sudjelovati.

Vijenac 712

712 - 17. lipnja 2021. | Arhiva

Klikni za povratak