Vijenac 712

Glazba

Jazz ad libitum
Mladena Mazura

Hrvatska jazz-dijaspora

Mladen Mazur


 

Od 11. do 15. svibnja u Zagrebu je održan međunarodni festival jazz.hr|proljeće, posvećen hrvatskoj jazz-dijaspori, ovaj put u zajedničkoj organizaciji zagrebačkoga Muzičkog biennala i portala Jazz.hr. Festival je iz već poznatih epidemioloških, ali i nekih drugih suradničkih razloga, održan na otvorenom prostoru „kod tobogana“ MSU-a. Već prvi pogled na sadržaj programske knjižice festivala otkriva važne programske i organizacijske detalje.

Programski odbor imao je na umu angažiranje džezista najmodernijih fuzijskih namjera koji su trebali pomiriti muzičke elemente naših glazbenika sa stalnim boravkom u inozemstvu, i to onih koji svoju autorsku originalnu glazbu pokušavaju obogatiti ritmičkim i harmonijskim elementima najsuvremenijeg jazza.

Među njima našao se klarinetist i tenor-saksofonist Domagoj Ralašić (Zagreb, 1965). Zagrebački đak stasao je u stilskom okruženju najbolje generacije zagrebačkih džezista, koji su tu glazbu izvodili s osjećajem i swingom, nastavljajući na klarinetu te napose na tenor-saksofonu tradiciju naših najboljih predstavnika tih instrumenata kao što je bio pokojni multiinstrumentalist, ali prije svega tenor-saksofonist Miroslav Sedak-Benčić.


Nakon dugo vremena Domagoj Ralašić nastupio je u Zagrebu /
Izvor Facebook

Domagoj Ralašić u programu spomenutoga jazz-festivala u Zagrebu nastupio je s kvartetom nazvanim Home Cookin’ Jazz, u kojem su svirali naturalizirani pijanist David Gazarov, bubnjar iz Ljubljane Ratko Divjak i naš kontrabasist Zvonimir Šestak. Pristupom jazzu, izričajem i swingom Ralašić se suprotstavio glazbi ostalih sudionika festivalskog programa, koji su činili sastavi Obradović–Texier Duo, Augmented Reality Alba & Leo, Paier–Valčić Cinema Scenes i Grgur Savić i Pitch Shifting Group. Tijekom festivala izložbom Monk predstavio se Danijel Žeželj.

Pojava tenor-saksofonista Domagoja Ralašića na zagrebačkoj jazz-sceni nakon više godina izbivanja bila je pravo osvježenje. Premda ne sa svojim uigranim sastavima, red je da našu brojnu jazz-publiku upoznamo pobliže s tim džezistom kojeg tako rijetko slušamo u domovini. Ralašić je nakon završene srednje glazbene škole klarinet studirao na zagrebačkoj Muzičkoj akademiji. Surađivao je pola godine na svirkama u B. P. Clubu s Boškom Petrovićem, gdje je nastupao s nizom gostujućih džezista poput Clarka Terryja, Jamesa Moodyja, Ajvina Queena, Nielsa Henninga Orsteda Pedersena i Arta Farnera.

Ubrzo će producent Wim Wigt iz produkcije Timeless Records uočiti kvalitete Domagoja Ralašića, o čemu svjedoči CD The Bag is Packed ostvaren s američkim jazz-trubačem Bennyjem Baileyjem, pijanistom Donom Bennettom i bubnjarem Douglasom Sidesom. Osjetivši određenu skučenost na hrvatskoj jazz-sceni, Ralašić odlazi na usavršavanje u inozemstvo.

Za razliku od brojnih naših mladih džezista koji se odlučuju školovanje nastaviti u Austriji, Ralašić se odlučuje za studij na nekad prestižnoj školi Berklee u Bostonu te Kraljevskom jazz-konzervatoriju u Rotterdamu, na kojem je jazz-trubu predavao i ugledni Duško Gojković. Tamo će u ljetu 1993. diplomirati i ostati. Ralašićev će osjećaj za swing, smisao za jazz-frazu i improvizaciju kao i fantastičan topli ton instrumenta biti vrlo brzo prepoznati među kolegama glazbenicima te će on postati vrlo tražen. Tako je već tijekom studija bio član fakultetskog big banda i malog sastava formiranih u sklopu konzervatorija.

Studirajući na školi Berklee u Bostonu muzicirao je s glazbenicima poput Andrewa McGheeja i Billa Piercea. No kao najvažnije djelovanje spominjemo kvintet koji je vodio s poznatim američkim trubačem Bennyjem Baileyjem. To su samo neki detalji iz dosadašnje bogate jazz-karijere Domagoja Ralašića, koja nastupom u Zagrebu nije ni izdaleka završena. Mnogo o njoj govori i jedan od zadnjih CD-ova ‘bout Time ostvaren sa sastavom Rhine Town Dixie Preachers leadera izvrsnog pijanista Roba Agerbeeka. I u tom se sastavu Domagoj Ralašić predstavio kao izvrstan interpret istinskog jazza i swinga, te ne bi trebalo i opet čekati toliko vremena da se taj naš sjajni jazz-internacionalac pojavi na nekoj od relevantnih domaćih pozornica jazza.

Vijenac 712

712 - 17. lipnja 2021. | Arhiva

Klikni za povratak