Vijenac 712

Film

Uz nove  filmove U lockdownu Douga Limana i Malcolm i Marie Sama Levinsona

Filmovi snimljeni tijekom pandemije

Josip Grozdanić

Unatoč brojnim restrikcijama i otegotnim okolnostima, filmske autorice i autori nisu mirovali ni tijekom minulih šesnaest mjeseci, koliko je proteklo od službenog izbijanja pandemije koronavirusa. Podjednako u domaćim okvirima, u kojima je studentica filmske i TV-režije na ADU Sara Grgurić kao završni film na studiju realizirala Zlatnim kolicima u programu Kockice na prošlogodišnjem ZFF-u nagrađen kratkiš U šumi, kao i očekivano u SAD-u i Kanadi. U filmu U šumi autorica je pandemijski kontekst razmjerno vješto iskoristila kao dramski okvir za priču o mladom paru koji putuje u samoizolaciju u Gorski kotar, da bi ondje u idiličnom okolišu ladanjske kuće na vidjelo počelo izlaziti djevojčino nezadovoljstvo i sve veće napetosti u njihovoj vezi.


Malcolma glumi John David Washington, a Marie je utjelovila pjevačica i glumica Zendaya

U Hollywoodu i Kanadi, pak, tijekom pandemije snimljeno je više filmova, a našim je gledateljima putem internetskih platformi dostupno njih pet. Ne samo korektna romantična triler-drama s elementima fantastike Iza zatvorenih vrata (Songbird) redatelja Adama Masona i producenta Michaela Baya, o kojoj je u Vijencu već bilo riječi, niti promašena triler-drama Korona Mostafe Keshvarija, koja se čitava odigrava u kabini zaglavljenog dizala, u kojoj je među skupinom ljudi jedna osoba zaražena koronavirusom, a ne zna se koja. Osim horora Gost britanskog autora Roba Savagea, filma snimljena konferencijskom aplikacijom Zoom koji je magazin Sight&Sound prilično nezasluženo uvrstio među najuspjelija ostvarenja 2020, a koji se izvedbeno u dobroj mjeri oslanja na hitove Projekt: Vještica iz Blaira i Paranormalno, ambicioznošću se izdvajaju romantična krimi-komedija U lockdownu redatelja Douga Limana te osobito romantična drama Malcolm i Marie, treći dugometražni igrani film Sama Levinsona.

Oba filma dijele istu temeljnu dramsku premisu, prikaz zategnutih odnosa dvaju parova, pri čemu je u Limanovu djelu riječ o sredovječnom paru Londonaca koji su upravo odlučili prekinuti, a u Levinsonovu filmu o neafirmiranom mladom redatelju i njegovoj djevojci te dijelom i muzi koje zatječemo tijekom večeri u kojoj je održana svečana premijera njegova debitantskog projekta koji će se očito prometnuti u veliki hit i pobrati odlične kritike. Priča filma Douga Limana, među ostalim redatelja akcijskih hitova Gospodin i gospođa Smith i Bourneov identitet, odigrava se usred pandemije, a protagoniste Paxtona (Chiwetel Ejiofor) i Lindu (Anne Hathaway) zatječemo nakon dvotjedne samoizolacije, dok ih sve više muče egzistencijalne dvojbe, nesigurnosti i neuroze. Oni se više baš i ne vole, no ipak im je još stalo jednom do drugog, a nemogućnost kretanja i osuđenost na suživot u zatvorenom prostoru kuće dodatno potenciraju njihove nesuglasice. Kako će se postupno pokazati, probleme im stvara i to što je Linda uspješna direktorica marketinga kojoj se nakon davanja otkaza nekolicini kolega putem Zooma smiješi promaknuće, dok je Paxton umjetnička duša kriminalne prošlosti koja susjedima na ulici čita poeziju, no koji zbog davnih grijeha ne može pronaći solidniji posao. Kad se na Lindinu inicijativu odluče za krađu skupocjenoga prstena iz glasovite robne kuće Harrods, što će ih neplanirano ponovo zbližiti, autor taj zaplet koristi ne samo za donekle duhovito profiliranje njihova odnosa, obilježeno i natruhama screwballa, nego i za satirični prikaz današnjeg društva, u kojem malo tko zna za Shakespearea, a o E. A. Poeu da se i ne govori. Unatoč neujednačenu ritmu i dramaturškoj neurednosti, zbog čega se povremeno čini da je pri realizaciji bilo dosta improvizacije i izmjena u hodu, posrijedi je šarmantno i zabavno djelo u posljednjoj trećini kojeg Liman nastoji maksimalno nadvladati ograničenja i pokazati da ona ne moraju nužno biti otegotni čimbenici pri realizaciji filmova.

U crno-bijeloj romantičnoj drami Malcolm i Marie autor Sam Levinson, sin oskarovca Barryja Levinsona koji se ponajviše afirmirao provokativnom hit-serijom Euforija i humornim akcijskim krimićem Nacija ubojica, pandemijski kontekst koristi za reduciranje dramske strukture i njezino svođenje isključivo na profiliranje odnosa dvoje ravnopravnih protagonista iz naslova, koji su i jedini filmski likovi. Nakon svečane premijere njegova prvijenca, dok u prostranoj kući na periferiji grada iščekuju prve kritike, isprva ugodan razgovor Malcolma (John David Washington, sin Denzela Washingtona) i Marie (pjevačica i glumica Zendaya) nakon njezine opaske da na svečanosti nije zahvalio jedino njoj krenut će u neželjenu smjeru, te će u sve oštrijim tonovima na površinu isplivati koješta, od karakternih razlika preko činjenice da je ona nekadašnja narkomanka koju je veza s njim izvukla iz pakla droge, do njegova pronalaska nadahnuća u bivšoj djevojci. Levinson dosta sugestivno prikazuje odnos Malcolma i Marie, drama biva dinamizirana optimalnim korištenjem prostora kuće, dijalozi su životni i efektni, a cjelina ugođajem i stilom asocira na starije filmove Woodyja Allena i na drame kultnog američkog neovisnog filmaša Johna Cassavetesa iz 60-ih i 70-ih godina, kakve su Lica, Muževi i Žena pod utjecajem.

Vijenac 712

712 - 17. lipnja 2021. | Arhiva

Klikni za povratak