Vijenac 710

Glazba

Donatorski koncert Zagrebačkih solista
za kulturne institucije Siska, Petrinje i Gline,
HAZU, 4. svibnja

Solisti za Banovinu

Piše Jana Haluza

U nizu donatorskih koncerata, koje pod posebnim epidemiološkim prilikama ovih mjeseci za Banovinu organiziraju hrvatske kulturne institucije i glazbenici, posebno se izdvaja inicijativa Zagrebačkih solista. Ona je naišla na potporu i partnerske odnose u Ministarstvu kulture i medija Republike Hrvatske i Hrvatskoj akademiji znanosti i umjetnosti, te je samo za gledatelje televizijskog izravnog prijenosa na Trećem programu HTV-a, 4. svibnja, u vizualno atraktivnu i akustički zahvalnu ambijentu atrija palače HAZU, priređen ljupki koncertni program.


Violončelistica Monika Leskovar u pratnji gudača u palači HAZU / Izvor HAZU

Kako nam je u uvodnoj riječi najavio domaćin, akademik i Akademijin predsjednik Velimir Neidhardt, događaj je dio obilježavanja 160. obljetnice ustanove kojoj je cilj očuvanje hrvatskog identiteta znanjem, glazbom i umjetnošću. Ovaj put, s jasnom dobrotvornom svrhom: privući nove donatore kulturnim institucijama stradalim u zemljotresu na Banovini 29. prosinca 2020.

Više puta tijekom koncerta gledatelji su mogli vidjeti žiro-račun na koji mogu donirati novac, a u programu su uza same glazbene interprete sudjelovali glavni predstavnici kulturnog života u Sisku, Petrinji i Glini, mahom oni s glazbene scene. U razgovoru smo tako upoznali ravnatelja sisačke Glazbene škole Frana Lhotke Tomislava Ivšića, koji nam je otkrio da glazbena pedagogija u Sisku i Petrinji nastavlja živjeti u nizu zamjenskih prostora. Iz Petrinje su nam se predstavili ravnatelj Hrvatskog doma Milan Herceg i voditelj novog Prvog pijanističkog memorijala Ranko Filjak netom pred potres, mladi pijanist Karlo Ivančić. Nažalost, za razliku od Siska, Petrinja nema mogućnosti izbora. Zgrada Hrvatskog doma iz 1954. posve je neuporabljiva, zbog čega pati kompletan petrinjski glazbeni i kulturni život te se iščekuje što brža obnova.

Naposljetku, utjehu za skorašnji razvoj glazbene ponude u toj regiji pružila nam je najava niza glazbenih festivala u organizaciji i pod umjetničkim vodstvom muzikologinje Valentine Badanjak Pintarić. Ona je rekla da se unatoč srušenim građevinama koncerti održavaju tamo gdje mogu, u sačuvanim crkvama ili pak pod otvorenim svodom uz ruševine, jer toplina kasnog proljeća i ljeta to omogućuje. Zrin Festival otvaraju sami Zagrebački solisti u subotu 29. svibnja na ostacima gotičke crkve sv. Marije Magdalene u Zrinu, a događaji do 6. lipnja zahvaćaju i Sisak, Hrvatsku Kostajnicu, Gornji Viduševac, Petrinju, Topusko i Ozalj. Na to se nadovezuju festivali Ars Organi Sisciae (otvaranje 11. lipnja u Glini, pa do 20. lipnja na raznim lokacijama, uz dva live streama koncerata iz Njemačke i Austrije) i Festival drvenih kapela (27. lipnja–7. srpnja). Ukratko, glazba ide dalje i hrani ispaćene duše unatoč pandemiji i posljedicama potresa, a za to su uvelike zaslužni Zagrebački solisti, koji su uvijek tu kada je pomoć potrebna.

Ovom su prigodom privukli pozornost javnosti vrhunskim koncertom s trima atraktivnim solistima, izvevši samostalno u obradi svojega koncertnog majstora Sretena Krstića Finale iz Haydnove 88. simfonije i cijelu 6. simfoniju, op. 12 Luigija Boccherinija poznatu Đavolju kuću. Program je počeo hrvatskom glazbom, međimurskom tradicijskom pjesmom Vehni, vehni, fijolica u pjevu violončela u rukama Monike Leskovar i pratnji gudača, u klasicističkom ruhu koje joj je istkao skladatelj Rudolf Matz. U središnjici programa čuli smo nažalost u Hrvatskoj nedovoljno angažiranu sopranisticu svjetske karijere, prvakinju Ljubljanske opere Martinu Zadro u dirljivoj Desdemoninoj molitvi Ave Maria iz Verdijeve opere Otello, te ponajboljeg gitarista u ovom dijelu svijeta Petrita Çekua s bravuroznim flamenkom u skladbi Asturias Isaaca Albéniza, koju je Çeku sam vrlo spretno aranžirao za gitaru i gudače.

Vijenac 710

710 - 20. svibnja 2021. | Arhiva

Klikni za povratak