Vijenac 710

In memoriam, Naslovnica

U povodu odlaska Saše Anočića (Osijek, 19. svibnja 1968–Zaprešić, 4. svibnja 2021)

Saša Anočić, samozatajan čarobnjak hrvatskoga kazališta

Piše Mira Muhoberac

Saša Anočić obilježio je hrvatsko i europsko kazalište najviše predstavama Kauboji, Ne, prijatelj!, Kiklop, Komšiluk naglavačke, Smisao života gospodina Lojtrice te Alaska Jack i Long, long play u rodnom Osijeku

Naš dragi kolega i prijatelj Saša Anočić, znalac i intuitivac, lucidan stvaralac, jedan od najtalentiranijih ljudi u posljednjih trideset godina na hrvatskoj kazališnoj sceni, bio je čovjek koji je živio kazalište i živio za kazalište. Krasio ga je ingeniozan kazališni nerv redatelja i glumca, dramatičara i dramaturga. Stvarao je kreativno i ludističko kazalište. Bio je samozatajan čarobnjak hrvatskoga kazališta, emotivan vizionar, okrenut ranjivim, pravim ljudima. Moderan senzibilitet i erudiciju spojio je s izvrsnim, prijateljskim radom s glumcima i predanim radom na tekstu. Bio je posebno posvećen glumac, topao i duhovit čovjek specifična, neodoljiva smisla za humor i duhovitost. Bio je redatelj visokih estetskih kriterija koji je stvarao vlastite predstave i autorske projekte zasnovane na igri, talentu, intelektu i plemenitosti. Obilježio je hrvatsko i europsko kazalište najviše predstavama Kauboji, Ne, prijatelj!, Kiklop, Komšiluk naglavačke, Smisao života gospodina Lojtrice te Alaska Jack i Long, long play u rodnom Osijeku.

Imao je izvrstan osjećaj za prostor i mizanscenu. Bio je homo theatralis par excellence hrvatskoga i svjetskoga kazališta.


Osim po Kiklopu Saša Anočić bit će zapamćen po kultnoj predstavi Kauboji / Snimio Sanjin Strukić / PIXSELL

Obuhvatio je kružnicu i ispunio krug i kocku kazališnoga stvaranja na liniji Osijek, Zagreb, Split, Rijeka. Povezao je kazališta i akademije, ljude i priče, uživao raditi sa studentima glume na Akademiji za umjetnost i kulturu u Osijeku i s glumcima u cijeloj Hrvatskoj.

Bio je iznimno posvećen obitelji, roditeljima, ženi Barbari, djeci Miji te Izabeli, Rafaelu i Angeli, bratu Vanji i bratu Živku, s kojim je najviše stvarao kazalište kakvo su sanjali. Međusobno su se obožavali.

Posljednji susret u Splitu

Kad smo se u travnju susreli na dodjeli nagrade Marul, Saša kao dobitnik dviju nagrada, za režiju i dramatizaciju Marinkovićeva Kiklopa, i treće za najbolju predstavu – predstavu Kiklop, uz četvrtu za najboljega glumca, Franju Dijaka – za ulogu Melkiora Tresića, i petu za oblikovatelja svjetla Zdravka Stolnika – a ja kao predsjednica žirija 30. Marulićevih dana, razgovarali smo o našemu velikom i neobičnom prijateljstvu koje traje cijeli život i o tome da ćemo u Zagrebu skupa sa Živkom i Vesnom na kavi beskonačno i vedro, kreativno i s ljubavlju, razgovarati o predstavama i kazalištu. Tu kavu, nažalost, kojoj smo se jako veselili u svibnju, nikad u četvero nećemo popiti.

Saša Anočić, redatelj, glumac, dramski pisac i dramaturg, rođen je u Osijeku 19. svibnja 1968, a studij glume diplomirao je na Akademiji dramske umjetnosti u Zagrebu 1998. Najprije je kao glumac bio zaposlen u HNK-u Osijek, 2001. prelazi u Zagreb u angažman u ZKM, a 2003. postaje glumac Gradskog kazališta Trešnja, gdje niže zapažene uloge u predstavama Čarobnjak iz OzaPetar PanMama kao pričaLjepotica i Zvijer, Oliver Twist i Ne, prijatelj!. U Trešnji je bio i uspješan ravnatelj od 2009. do 2014.

Osim karizmatičnih i na igri zasnovanih uloga u kazalištu posebno se ističe kao redatelj te kao kompletan autor. Od dvadesetak predstava izdvajaju se: To samo Bog zna, Noževi u kokošima, Kauboji, Nemirne noge, Nas dva i ja, GospOUdinNOUbadi u Teatru EXIT, Smisao života gospodina Lojtrice i Niko i ništ u KNAP-u, Ide Dada u Dječjem kazalištu Osijek, Prasica debela u Mestnom gledališču Ljubljana, Komšiluk naglavačke u HNK-u Ivana pl. Zajca u Rijeci, Kad se mi mrtvi pokoljemo i O medvjedima i ljudima u Satiričkom kazalištu Kerempuh te Alisa, Pinocchio i Frankenstein u Trešnji. Posljednju, sjajnu glumačku ulogu ostvario je u Donoru u Teatru &TD.

Predstave koje je režirao nagrađivane su brojnim nagradama. Predstavi Komšiluk naglavačke dodijeljena je nagrada Zlatni smijeh za najbolju režiju, najbolji tekst te najbolju predstavu u cjelini. Predstava je dobila i brojne nagrade na Festivalu malih scena, Festivalu glumca, Nagradu Grada Rijeke te Nagradu hrvatskog glumišta.

Predstava To samo Bog zna dobila je nagradu Marul  najuspješnijem ansamblu mladih autora na 14. Marulićevim danima te nagradu Zlatni smijeh na 28. Danima satire u Kerempuhu.

Za autorski projekt, predstavu Smisao života gospodina Lojtrice u produkciji KNAP-a, nominiran je i za Nagradu hrvatskog glumišta 2007. u kategorijama za najbolju režiju i najbolju predstavu. Predstava je na Festivalu glumca u Vinkovcima nagrađena nagradom za najbolju predstavu.

Trijumf s Kiklopom

Predstavu Kiklop u GDK-u Gavella, pretposljednji redateljski projekt Saše Anočića, iznimno je hvalila i kritika, a višestruko je i nagrađivana. Dodijeljena joj je Nagrada hrvatskog glumišta 2019. za najbolju predstavu u cjelini, za najbolje redateljsko ostvarenje i za najbolju sporednu ulogu (dodijeljenu mlađemu bratu Saše Anočića, glumcu Živku Anočiću, za ulogu Uga), Grand prix za najbolju predstavu na 36. susretima kazališta Bosne i Hercegovine 2019. te navedenih pet nagrada na 30. Marulićevim danima 2020.

Njegovoj najnovijoj predstavi u Teatru EXIT GospOUdinNOUbadi, premijerno izvedenoj krajem 2019, za koju potpisuje tekst i režiju, 2020. na 37. međunarodnim kazališnim susretima u Brčkom dodijeljen je Grand prix za najbolju predstavu i za najbolju mušku ulogu Domagoju Ivankoviću, koji je bio i nominiran za Nagradu hrvatskog glumišta za mlade umjetnike do 28 godina.

Osim po Kiklopu Saša Anočić bit će zapamćen po kultnoj predstavi Kauboji, kazališnom fenomenu koji je osvojio i publiku i struku. Premijerno prikazana 6. ožujka 2008, izvedena je više od 500 puta i dobila 20 nagrada, od kojih se posebno ističu Nagrada hrvatskog glumišta za najbolju predstavu u cjelini i Nagrada za najbolje redateljsko ostvarenje, Plaketa Grada Zagreba za najbolju predstavu i najbolje redateljsko ostvarenje, Vjesnikova nagrada Dubravko Dujšin za kazališnu umjetnost 2008. dodijeljena Saši Anočiću, četiri nagrade na 19. Marulićevim danima, međunarodne nagrade na kazališnim festivalima u Brčkom i Banjaluci, Grand prix za najbolju kolektivnu igru 2019. na 6. međunarodnom festivalu u Nikšiću.

Osim u predstavama koje je režirao, u Teatru EXIT glumio je posljednjih godina i u predstavi SHAKEspeare na EXit.

Na Akademiji za umjetnost i kulturu u Osijeku od 2016. radio je kao vanjski suradnik, pa kao zamjena, a od 2018. do danas bio je zaposlen na neodređeno u statusu umjetničkog suradnika, a ubrzo je trebao postati docent.

Preminuo je 4. svibnja 2021. neočekivano i iznenada, dovezavši se u Zaprešić iz Splita, gdje je dovršavao predstavu s premijerom zakazanom za kraj svibnja 2021, ne dočekavši 53. rođendan 19. svibnja.

U katastrofalnoj godini odlazaka s ovoga svijeta odlazak Saše Anočića u punoj redateljskoj snazi, glumačkoj moći i pedagoškoj posvećenosti, u trenutku rada na novoj predstavi, Životu kukaca braće Čapek u splitskom HNK-u nenadoknadiv je gubitak za sve nas. Vizionar Saša Anočić, kazališni velemajstor, čovjek koji je snažno i suptilno zakoračio ispred svoga vremena istodobno se veseleći svakoj novoj predstavi, susretu, razgovoru i suradnji, ostavio je golemu prazninu u hrvatskom kazalištu, u druženjima s prijateljima i obitelji, u dječačkom smijehu i posvećenosti kazalištu, filmu, televiziji.

Saša Anočić stvorio je kazalište strasti, ljubavi, erosa i humora, šarma i neodoljive scenske privlačnosti, hrvatski i univerzalni teatar posebne estetike i dosega kojemu su se uvijek i rado vraćali i vraćat će se i gledatelji i stvaraoci.

Izražavamo duboku sućut obitelji.

Neka te nose jata anđela, dragi Saša. Počivao u miru! Tvoji kolege i prijatelji.

Vijenac 710

710 - 20. svibnja 2021. | Arhiva

Klikni za povratak