Izreži i zalijepi – Kolaži Inke Švertasek i Nade Vrkljan-Križić, Galerija Spot, Ured za fotografiju, 3–28. svibnja
Da su šezdesete bile izazovne za likovnu praksu, pokazuju i njezini rijetki „feministički“ primjeri, koji se otkrivaju hrvatskoj javnosti pola stoljeća nakon što su nastali. Jedan takav slučaj kolažiran je u Galeriji Spot pod naslovom Izreži i zalijepi. Ne samo što su u komornoj galeriji u Čanićevoj 6 (ujedno adresa Ureda za fotografiju) predstavljeni nepoznati kolaži dviju žena – Nade Vrkljan-Križić i Inke Švertasek – nego je također komponiran galerijski sraz dviju autorica koje se nisu poznavale, premda su živjele u Zagrebu. Galerijskom susretu kumovale su njihove kćeri – jedna je voditeljica Ureda za fotografiju (Sandra Križić Roban), druga pak umjetnica keramičarka (Bojana Švertasek) koja je dio života dijelila s bivšim članom Šestorice autora Željkom Jermanom. Ni Nada ni Inka (od Vinka) nisu bile ambiciozne u pogledu javnog predstavljanja kućnih artefakata koje su konstruirale puno desetljeće, od početaka šezdesetih zaključno s prvim godinama sedamdesetih. Premda Leonida Kovač u tekstu o fotomontažama Nade V. K. naslovljenu Zašto? spominje kako se njezina buduća kolegica u MSU otvorila javnosti participirajući s nekoliko listova na izložbi Nadrealizam i hrvatska likovna umjetnost u rujnu 1972. u Umjetničkom paviljonu, stvari ipak stoje nešto drukčije. Prema riječima autora izložbe Igora Zidića, njezina prijatelja i znanca iz studentskih dana, trebalo je uložiti napor da bi se otklonila samozatajnost buduće promotorice outsider arta.
Tijekom izdašne karijere povjesničarke umjetnosti, voditeljice Galerije primitivne umjetnosti i muzejske savjetnice fotomontaže više nije spominjala niti ih je izlagala. Devet godina po njezinoj smrti i sedam nakon što je preminula dvadeset godina starija „kolegica“ bliskog medijskog fokusa kolaži su otvoreni pogledu javnosti.
Inka Švertasek, bez naslova, nedatirani kolaž
U agendi izložbe u Čanićevoj stoji da je ona rezultat „istraživanja nepoznate prakse umjetnica u Hrvatskoj nakon Drugog svjetskog rata“. Bez obzira na feministički blagoslov predstavljene su kompozicije izazovne u širem smislu. U Nadinu prekrajanju stranica ilustriranih časopisa Leonida Kovač isticala je sličnosti s praksom Njemice Hanne Höch, dadaističke heroine koja je tridesetih godina načela pitanje ženske emancipacije u društvu, u doba europskih avangardi s muškim predznakom. Pišući o tajnoj praksi Inke Švertasek Darko Šimičić spomenuo je figuru kuhinjskog stola koji je, pozivajući se na tezu Mladena Stilinovića – odredio kvantitativnu mjeru hrvatskoj avangardi pa tako i šarenim kompozicijama samouke umjetnice. Ta je mjera utjecala na muške članove Gorgone koji su se skrivali iza ženskog imena. Možda se u tom podatku zrcali dvoličnost zagrebačkog antiumjetničkog kolektiva koji je kolažnim tehnikama nadrealizma hvatao korak sa šestim desetljećem prethodnoga stoljeća. U isto je vrijeme Nada V. K. preusmjeravala sadržaje stranica ilustriranih časopisa, po receptu dada-pokreta i Bretonovih suradnika.
Nada Vrkljan-Križić, Muškarac i žena, kolaž, 1964. / Izvor Galerija Spot
Njezini su listovi pretežno opskurna ugođaja, pri čemu su ženske figure najčešće bez glava. One su (glave) jednako kao i oči lutajući elementi fotomontaža i moguće ih je tumačiti u nekoliko smjerova. Slobodne od tijela i gravitacije simboli su nekonvencionalnog jezika u kontekstu intimnog dnevnika, možda čak „noćnika“. One su slobodni radikali ili dezorijentirajući faktor sadržaja koje je mlada studentica povijesti umjetnosti tumačila naslovima „protiv granice između sna i jave“, „halucinacija rastvorenog ljudskog lica“, „buđenje i nestanak sna“, „na zov mjeseca“, „grad noću“, „u mraku“.
Fotomontaža Muškarac i žena za koju Leonida Kovač tvrdi da je njezin najenigmatičniji list nije dio galerijskog postava. Kompozicija iz 1964, monokromna kao i većina Nadinih artefakata, jedna je od vizualno uspješnijih pa je nejasno zašto je izuzeta s izložbe. Pogotovo zbog njezine ilustrativne vrijednosti, s obzirom na feminističku orijentaciju galerijskog susreta dviju žena. Fotomontaža je podijeljena na lijevu, žensku, stranu i desnu, mušku. Na vrhovima obiju strana dominiraju glave oslobođene tijela, ženska i muška koja je djelomično zastrta „ostacima doručka“ i neobične mehaničke naprave.
Muška je funkcija sklopljena od silosa, cijevi, zavojnica i proizvodi dojam mehaničke pumpe. Ženska se pak strana sastoji od blindiranih vrata, ključanice, goleme kvake i otvora s dječjom glavom koja vrišti. Iznad kvake dvije su zaobljene figure koje istodobno sugeriraju, i metalne grudi i alarmni uređaj. Dvoličnu scenu autorica je povezala utvrdom od niza bodljikavih tornjeva, povijesni francuski kompleks Mont-Saint-Michel. Kompleks je inače simbol dvolične mjere, istodobno je otok i kopno, opatija i neko vrijeme zatvor, konzervativna institucija i turistička atrakcija. Sve navedeno široka je asocijativnog niza, svojstveno avangardnim pokretima u drugom i trećem deceniju 20. stoljeća.
Zagrebačka studentica vjerojatno nije vodila računa o tome kako je njezin montažni stil rijetka pojava u hrvatskoj umjetnosti, bez obzira na činjenicu što je bila „autsajderica“ u toj disciplini. (Blisku je formulu kolaža u dvadesetim godinama razvijao jedan od članova grupe Travelera – Miho Schön, po vokaciji pilot koji je 1930. u dobi od 26 godina stradao nedaleko Velike Gorice izvodeći zračne akrobacije. Primjer njegove metode moguće je usporediti na aktualnoj izložbi Predsuvremena akcija – postmoderna reakcija u Nacionalnom muzeju moderne umjetnosti u Zagrebu. Na Zidićevoj izložbi „hrvatskog nadrealizma“ Nadini su kolaži bili jedini primjeri u toj maniri.)
Svi listovi Inke Švertasek nedatirani su i bez naslova, a jedan od markantnijih sastavljen je od srednjovjekovnih utvrda i metalnih reljefa ili mehaničkih sklopova. Njegov središnji dio montiran je u mehaničku glavu koja podsjeća na vizualne zagonetke Giuseppea Arcimbolda, manirističkog slikara iz 16. stoljeća kojeg su pariški nadrealisti visoko cijenili. Isti je list na tragu Nadina razdvajanja ženskih glava i očiju od tijela, a nadasve zbog mehaničkog odjeka gotovo svih fragmenta na njemu. (Čini se da je tehnika kolaža, od vizualnih akrobacija dadaista pa sve do danas, bila u funkciji razvoja mehaničkih atributa aktualne civilizacije. Računalni programi trenutno stimuliraju takav fokus na svim geografskim točkama Plavog planeta. Također, nije tajna da su nadrealisti kolaže smatrali kinematičkim resursom.)
Dvije žene, jedna u dvadesetima (rođena četrdesete), druga u četrdesetima (rođena dvadesete) nisu bile ambiciozne u pogledu širenja kućne tehnike prema filmu. Njihovi se artefakti razlikuju po gustoći i kromatici – Inkini su gusta, dekorativnog šlifa i raznobojni, Nadini pak znatno rjeđi, na readymade-podlozi i pretežno su akromatski. Izvan su estetskih formula službene hrvatske umjetnosti, ne računajući nihilizam antikolektiva Gorgona čija se socijalna sjena zrcali u radu obiju „neumjetnica“. Kako u pogledu nemara za javnu predstavu tako i crnim slutnjama, bliže snu i smrti nego životu. Inkine mehanizirane figure žena futurističke su mjere društva i vjerojatno su posljedica medijskog pritiska SF-filmova i TV-serija koje su sredinom šezdesetih svoju pastvu pripremale za život u narednom stoljeću. Estetski nemar spram valoriziranih modela hrvatske umjetnosti ima svojih prednosti. Mane su mu tim bljeđe što je vremenski pojas od nastanka listova i trenutka kada se otkrivaju javnosti širi. Kolaži dviju žena neće promijeniti opću sliku šezdesetih u hrvatskoj umjetnosti. Rijetki su i nepotrošeni primjeri „ženske gramatike“ u kontekstu širenja (po nekima sužavanja) vidokruga suvremene umjetnost na rodni režim.
Na kraju kratka parabola. Na 55. venecijanskom bijenalu 2013. (godinu nakon Nadine smrti i godinu prije Inkine) Massimiliano Gioni predstavio je brojne autsajdere, od kojih su neki estetske modele razvijali u azilu. U Nadinoj ostavštini jedan od kolaža naslovljen je Bolnica. Na točkastu je podlogu zalijepila unutrašnjost zdanja od opeke, bez krovišta, zbog čega ono ostavlja dojam ograđenoga dvorišta. U njemu je dječak nategnuo praćku i cilja u pticu flamingo ili tigra koji izlaze iz glave starijega muškarca nalik Daliju. Lijevo od njega lebdi figura jajeta, česta simbola nadrealista. Idealna je to ilustracija za priču o autsajderima okruženim „zidovima od opeke“.
710 - 20. svibnja 2021. | Arhiva
Klikni za povratak