Vijenac 709

Kazalište

Uz 500. obljetnicu Marulićeve Judite svečano dodijeljene nagrade
30. Marulićevih dana, HNK u Splitu, 21. travnja 

Gavellin Kiklop ovjenčan s pet nagrada Marul

Piše Dunja Vusio

Marula za najbolju predstavu u cjelini dobila je predstava Kiklop Ranka Marinkovića u izvedbi GDK Gavella, a najbolje dramsko djelo je Plodna voda Marine Vujčić

Zahvalno dočekavši 500. obljetnicu objavljivanja Marulićeve Judite, u srijedu 21. travnja u foajeu HNK-a u Splitu svečano su dodijeljene nagrade 30. Marulićevih dana. Nakon što je u listopadu 2020. festival prekinut epidemiološkim mjerama (i ovogodišnji je na žalost vjerne publike odgođen za jesen), članovi ocjenjivačkog suda: glumica Bruna Bebić, redateljica Nenni Delmestre, studentica dramaturgije Karla Leko, dramaturginja i teatrologinja, predsjednica Ocjenjivačkoga suda Mira Muhoberac, koja je na dodjeli svečano pročitala dijelove obrazloženja, i kostimograf Mladen Radovniković predstave su pogledali izvan Splita i odlučili o nagradama.

Osobitost je ove dodjele nastup glumice Katarine Romac, koja je s balkona govorila Juditine stihove, oživivši nam bogatstvo sačuvane Marulićeve riječi koja značenjem nadilazi književno djelo. Nagrađene i goste govorom su pozdravili ravnatelj Marulićevih dana i intendant splitskoga HNK-a Srećko Šestan i predsjednica Festivalskog vijeća i izaslanica ministrice kulture i medija Iva Hraste-Sočo.

Marula za najbolju predstavu u cjelini dobila je predstava Kiklop Ranka Marinkovića u izvedbi Gradskoga dramskog kazališta Gavella. Iz obrazloženja Mire Muhoberac izdvajamo: „Za uspjeh ove velike i kompletne, snažne predstave uz maestralnu režiju Saše Anočića i umjetničku suradnju svih suradnika i članova tehnike zaslužan je cijeli Gavellin ansambl, koji diše kao jedno biće.“ Predstava osvaja još četiri Marula, a dva su dodijeljena Saši Anočiću, za dramatizaciju romana Kiklop, u obrazloženju „uspješno obuhvaća složenu strukturu samog romana fokusirajući se ponajviše na elemente potrage za identitetom i ispunjenjem žudnje“, kao i za režiju predstave: „nižući događanja i introspekcije rezovima i prepletanjem filmskih kadrova i prizora i montažom elemenata tijeka asocijativne svijesti, Saša Anočić realizirao je, uz drhtanje Thanatosa u pozadini predstave, originalno redateljsko ostvarenje za kazališne sladokusce“.

Uz napomenu kako se u kategoriji nagrada za umjetnička ostvarenja jedno rijetko ističe, a još rjeđe nagrađuje, nagradu Marul za oblikovanje svjetla u predstavi Kiklop dobio je Zdravko Stolnik, jer je „oblikovanje svjetla u Kiklopu ravnopravan i kreativan partner dramatizaciji, dramaturgiji, glumi, scenografiji, kostimografiji, režiji i glumi te glazbi“.


Dobitnice nagrade Marin Držić: Anja Pletikosa, Dorotea Šušak, Marina Vujčić (u sredini),
Monika Herceg, Nikolina Rafaj i Marija Dejanović / Snimio Ivo Čagalj / PIXSELL

Nagradu Marul za suvremeni dramski tekst festivalske predstave zaslužio je Ivor Martinić za predstavu Dobro je dok umiremo po redu Zagrebačkog kazališta mladih, s obiteljskom pričom u kojoj se isprepleću potreba za ljubavlju sa strahom od samoće i smrti, a aktualno progovara i o iseljavanju mladih iz Hrvatske.

Glumačka ostvarenja Ane Marije Veselčić u predstavi Domaši u zajedničkoj produkciji Gradskog kazališta lutaka Split i Umjetničke akademije u Splitu te Franje Dijaka za ulogu Melkiora u predstavi Kiklop osvojila su nagrade Marul uz velike pohvale ocjenjivačkoga suda.

Uz obrazloženja stručnog povjerenstva koja su čitali redateljica Nenni Delmestre, članica povjerenstva, i glumci Zorana Kačić Čatipović i Pere Eranović, dodijeljeno je šest nagrada za dramsko djelo Marin Držić za 2020.

Na javni poziv prijavljen je čak 71 dramski tekst, koje su ocjenjivale Branka Cvitković (predsjednica Povjerenstva), Nenni Delmestre i Martina Petranović, i to pod lozinkama, ne znajući tko su autori. Prvu nagradu dobila je Marina Vujčić za dramski tekst Plodna voda, o životima četiriju žena i njihovu odnosu prema majčinstvu, teškim iskustvima, u sukobu svjetonazora i ranjenosti nasiljem. Drugu nagradu ravnopravno dijele Monika Herceg s tekstom Ubij se, tata sa svim licima nasilja u obitelji i okrutnosti rata u kojem kao da se ljudski rod trajno nalazi i Dorotea Šušak za tekst Vježbanje smrti ili pauze u disanju o dubokom proživljavanju gubitka drage osobe i nemoći pred neizbježnom smrti.

Treću nagradu ravnopravno dijele tri dramska teksta. Ne moramo više govoriti, svi su otišli Marije Dejanović slijedi cikluse božićnih obiteljskih okupljanja uz proživljene težine izbjeglištva, Anja Pletikosa pod naslovom zaivanaradica@gmail.com iskri ove godine rijetku vedriju i duhovitu priču o jednoj mladenačkoj ljubavnoj vezi u mreži podsjećanja na književnost, popularnu kulturu i crtane filmove, dok Nikolina Rafaj tekstom U pakao, lijepo molim prepleće sadašnjost i prošlost, unutarnji i vanjski svijet odnosa dvaju likova koji se nose s gubitkom najbliže osobe. Kazališnim umjetnicima obilje tekstova za nova postavljanja na pozornice, ma gdje i kako bile, a nama nada u vedrije stvarnosne niti u kojima ćemo ih dočekivati, kao i Marulićeve dane.

Vijenac 709

709 - 6. svibnja 2021. | Arhiva

Klikni za povratak