Vijenac 708

Glazba

Hrvatski dom Split: Martina Filjak, 8. travnja i koncert ansambla KINOR, Evgenia Epshtein (violina) i Marina Ivanova (klavir), 15. travnja

Splitski Steinway započeo glazbeni život

Piše Karmen Širović

S proljećem je u Split stigao novi koncertni klavir, a iz bogate ponude Steinway & Sons pijanistica Martina Filjak za koncertnu dvoranu Hrvatski dom u Splitu odabrala je model D-274, koji je publici predstavila na inauguracijskom koncertu 8. travnja 2021.

Prvi koraci, kojima je sigurno i spretno splitski Steinway krenuo u glazbeni život, načinjeni su po uputama pomno odabranih skladatelja. Publika je tako imala priliku poslušati Andante i varijacije u f-molu Josepha Haydna, Lisztovu transkripciju Preludija i fuge u a-molu Johanna Sebastiana Bacha, Bečki karneval, op. 26 Roberta Schumanna i Lisztovu Reminiscenciju na Luciju di Lammermoor Gaetana Donizettija. Iako je već i samo ime Steinway sinonim za kvalitetu, na konačnu boju i jačinu zvuka svakog klavira ove obitelji utječe i dom koji nastanjuje.

Martina Filjak zato se pomno vodila akustičkim svojstvima nove splitske dvorane te budućim repertoarom kako bi klavir iz hamburške tvornice ponudio najbolje uvjete za solističke i komorne koncerte te stilski raznolike glazbene pothvate. Na inauguracijskom koncertu Filjakova je još jednom pokazala iznimne tehničke i umjetničke kvalitete, a postala je i rezidencijalna umjetnica Hrvatskog doma u koncertnoj sezoni 2021/22. U okviru Zlatnog ciklusa ugostit će se renomirani svjetski glazbenici, a v. d. ravnatelja i Umjetničko vijeće Hrvatskog doma pružit će punu organizacijsku potporu programima pod naslovom Odabrala Martina Filjak.


Pijanistica Martina Filjak postala je rezidencijalna umjetnica Hrvatskog doma u koncertnoj sezoni 2021/22.  / Snimila Maja Prgomet / Hrvatski dom Split

Nakon što se Steinway D-274 dokazao u solističkom aspektu, već sljedeći tjedan red je došao i na komornu formu. Docentica na Umjetničkoj akademiji u Splitu, violinistica Evgenia Epshtein, okupila je najbolje sadašnje i nekadašnje studentice u ansambl Kinor sa željom objedinjena klase, s kojima je uz klavirsku pratnju Marine Ivanove pripremila glazbenu poslasticu za publiku splitske koncertne dvorane 15. travnja. Evgenia Epshtein je u rodnoj Rusiji završila osnovno i srednje glazbeno obrazovanje, a potom je emigrirala u Izrael, gdje je studirala na Glazbenoj akademiji u Tel Avivu, a zatim i na Kraljevskoj akademiji u Rotterdamu.

Iza sebe ima bogato iskustvo koncertiranja, kao solistica i komorna glazbenica, a suosnivačica je i gudačkog kvarteta Aviv, koji je osvojio brojne nagrade te ostvario zapažene nastupe, zbog kojih su ga njemačko i izraelsko ministarstvo kulture proglasila najboljim mladim ansamblom čak četiri puta. Izraelski utjecaj očituje se u imenu ansambla, jer je kinor žičano glazbalo koje se spominje i u Starom zavjetu, a ruski izborom repertoara u kojem najveći broj skladbi čini onaj Ansambla violinista iz moskovskog Boljšoj teatra.

Glasnice proljeća u skladnim pastelnim bojama razbile su modnu monotoniju koja vlada klasičnom glazbenom scenom, osobito u komornim formama, te već samom pojavom privukle pozornost publike. Koncert, koji je otvorio Gopak iz opere Modesta Petroviča Musorgskog Soročinski sajam, obilježili su kratki glazbeni komadi, koji bi teško naišli na neodobravanje i kod „najtvrđe“ publike. Već je u Romanci iz filma The Gadfly Dmitrija Šostakoviča ansambl pokazao skladnu boju i fraziranje. Humoresku br. 7, op. 101 Antonína Dvořáka obilježila je promišljena interpretacija, vješte promjene ugođaja, karaktera i tempa, dok je u Antraktu iz baleta Raimonda Aleksandra Glazunova Kinor iznio vrlo emotivnu izvedbu stupnjevite dramatike. Uslijedila su dva valcera, prvo Brahmsov, a zatim i Schubertov, čiji je Glazbeni trenutak, op. 94 zaključio prvi dio koncerta.

U središnjem dijelu deveteročlani ansambl raspodijelio se u kvartete. Tempo di Bourrée iz tehnički izazovne Bachove Partite za solo violinu br. 1 u h-molu obilježile su sitne tehničke nesavršenosti. Barokni majstor koristi više zaustavljanja u sedmom stavku Partite, koje je osobito zahtjevno uskladiti u kvartetu ps se u izvedbu uvukla određena nesigurnost i nervoza. Zato je sljedeći kvartet, u ponešto izmijenjenu sastavu, pokazao mnogo bolju komunikaciju i izvedbu glazbene materije i to kroz sve oprečne stavke Telemannova Koncerta za četiri violine u G-duru. Karmen Perišin, Romualda Bloch i Marijana Raboteg uz profesoricu Epshtein pokazale su se kao uigran kvartet visokih tehničkih mogućnosti, skladno oblikovana tona i promišljenih fraziranja.

Bujicu emocija donijela je Ravelova Pavana u izvedbi punog sastava ansambla Kinor, u kojoj se uz „plačljivu“ prvu violinu profesorice te skladan i bogat zvuk ostalih članica posebno istaknula i klavirska pratnja Marine Ivanove. Šostakovičevim Lirskim valcerom violinistice su „otplesale“ do ulomaka iz Hačaturjanova baleta Gajane, Plesa djevojaka i Plesa sabljama, koji se pokazao kao efektan izbor za kraj koncerta. Upravo su uz dramatičnost Hačaturjanova djela još jednom do izražaja došle i široke mogućnosti Steinwaya D-274, koji u komornim formama može biti tihi suputnik ili snažni pokretač energičnih glazbenih zbivanja.

Posebnu je pak pozornost na sceni neprestano plijenila Evgenia Epshtein zračeći opuštenošću i elegancijom. Uz konstantne tehničke i muzikalne izvedbe na razini, to su pokazatelji da svakako ima čemu naučiti violiniste, a kada se tomu pridoda ovakav pothvat komornog ansambla, kojem se odazovu i bivše studentice koje ne moraju zarađivati ECTS-bodove, već iz čistog užitka sudjeluju u muziciranju, onda je to još jedna potvrda pedagoškog rada. Uz Evgeniju Epshtein na UMAS-u, violine su povlaštena klasa!

Vijenac 708

708 - 22. travnja 2021. | Arhiva

Klikni za povratak