Vijenac 706

Film

OSCAR – NOMINACIJE 2021.

Zlatni kipići u godini korone

Piše Tomislav Čegir

Pandemija je uvjetovala i ovogodišnju, 93. dodjelu Oscara, najprestižnije nagrade filmskoga svijeta. Kako je s uobičajenoga kraja veljače premještena na 25. travnja, tek su 15. ožujka predstavljene i nominacije u svim kategorijama



Činjenica da se još i ne nazire slabljenje pandemije COVID-19, a kamoli njezin završetak, uvjetovala je i ovogodišnju, 93. dodjelu Oscara, najprestižnije nagrade filmskoga svijeta. Kako je s uobičajenoga kraja veljače premještena na 25. travnja, tek su 15. ožujka predstavljene i nominacije u svim kategorijama. Čast da objavi nominirane pripala je glumici Pryanki Chopra i njezinu mužu, glazbeniku Nicku Jonasu, a u ovom ću se tekstu ukratko osvrnuti na moguće dobitnike nagrade Američke filmske akademije. Tako je najviše nominacija, čak deset, dobio film Mank. U sedam kategorija nominiran je film The Father, dok se šest nominacija mogu dičiti filmovi Judas and the Black Messiah, Minari, Sound of Metal i Čikaška sedmorka. Filmovi Promising Young Woman i Ma Rainey’s Black Bottom nominirani su u pet kategorija.


Bosanskohercegovački film Quo vadis, Aida? redateljice Jasmile Žbanić nominiran je za najbolji strani film

Promotrimo li pak osam ostvarenja odabranih u zacijelo najvažnijoj kategoriji, kategoriji najboljega filma, jasno je da prevladavaju naslovi biografskoga ili polubiografskoga predznaka. Takav je i Mank slavnoga redatelja Davida Finchera, koji se bavi Akademijinim glasačima često omiljenom temom – holivudskom povijesti, ovaj put kroz prizmu dijela životopisa scenarista Hermana J. Mankiewicza, potpisnika predloška Građanina Kanea Orsona Wellesa. Burnom drugom polovicom 1960-ih pozabavili su se radovi Judas and Black Messiah Shake Kinga te Čikaška sedmorka Aarona Sorkina. Dok je Minari Leeja Isaaca Chunga dijelom autobiografski s temom južnokorejske imigracije u SAD, neovestern-drama Nomadland redateljice Chloé Zhao temeljena je na nefikcijskom predlošku. I dok su drame britansko-francuski The Father Floriana Zellera i američki Sound of Metal Dariusa Mardera, triler prožet crnom komedijom jest Promising Young Woman redateljice Emerald Fennell. Zasigurno je zanimljivo da su obje navedene autorice nominirane u redateljskoj kategoriji, pridružili su im se Fincher i Chung, ali i Danac Thomas Vinterberg, redatelj europskoga ostvarenja Još jedna runda. Tako je zamjetna internacionalizacija nominiranih u najvažnijim kategorijama, jasan pomak od anglo-američkih modela nekadašnjih nagrada, a sasvim je je vidljiva rasna i rodna disperzija.

Veteran Anthony Hopkins s 83 godine najstariji nominirani dosad

Razvidno je to i u glumačkim kategorijama, bilo da su posrijedi glavne ili sporedne. Veteran Anthony Hopkins (The Father) s 83 godine najstariji je nominirani dosad, a postumno je nominiran Chadwick Boseman (Ma Rainey’s Black Bottom). Pridružuju im se Riz Ahmed (Sound of Metal) i Steven Yeun (Minari), kao i sjajni Gary Oldman (Mank). Među nominiranim glumicama dvije su Afroamerikanke, Viola Davis (Ma Rainey’s Black Bottom) i Andra Day (Sjedinjene Države protiv Billie Holliday), a zanimljivo je da je priča obaju filma o glazbi, bluesu i jazzu. Uz njih su redovito izvrsna Frances McDormand (Nomadland) te Vanessa Kirby (Pieces of a Woman) i Carey Mulligan (Promising Young Woman).


Film Mank redatelja Davida Finchera ima najviše nominacija

Cjelovitost izvedbe naslova nominiranih za najbolji film svakako potvrđuje i podatak da je čak njih sedam nominirano u kategorijama adaptiranoga ili originalnoga scenarija. Tako se The Father i Nomadland nalaze u prvo navedenoj, a pet ih je preostalih – s pomalo začudnom iznimkom filma Mank – popunilo drugo navedenu kategoriju. Među adaptiranim scenarijima nalaze se još i Borat Subsequent Moviefilm, One Night in Miami... te indijski film Bijeli tigar.

Film o pokolju u Srebrenici nominiran za najbolji strani film

Već je i površnim poznavateljima filmskih zbivanja poznat podatak da je bosanskohercegovačko ostvarenje Quo Vadis, Aida? Jasmile Žbanić s kontekstom srebreničkog pokolja nominiran za najbolji međunarodni film. U toj su kategoriji i danski Još jedna runda, hongkonški Bolji dani, tuniski Čovjek koji je prodao svoju kožu kao i rumunjski dugometražni dokumentarac Kolektiv, koji je nominiran i za najbolji dokumentarni film. I dokumentarni filmovi uz taj rumunjski odražavaju internacionalizaciju, Krtica je koprodukcijski čileanski, Vrijeme južnoafrički, a preostali Crip Camp i My Octopus Teacher američki. Slično je i s kratkim dokumentarcima. Colette je francuski, Ne razdvajaj američko-norveški, američki Hunger Ward je smješten u Jemen, a također američki A Concerto is a Conversation i A Love Song for Natasha u središnjicu smještaju ljude crne boje kože.

Zacijelo i nenamjerno, međunacionalne stavke zapažamo i kod nominiranih montažera, upravo onih koji su pridonijeli izvrsnosti djela uvrštenih među najbolje filmove. Tako je Yorgos Lamprinos (The Father) Grk, Chloé Zhao (Nomadland) Kineskinja, Frédéric Thoraval (Promising Young Woman) Francuz, Mikkel E. G. Nielsen (Sound of Metal) Danac, a Alan Baumgarten (Čikaška sedmorka) Amerikanac. Potvrda je to dakako i činjenice da je film već odavna globalna umjetnost, kulturni proizvod koji ne trpi nacionalna ograničenja i državne granice te je razmjena kreativnih dosega itekako višesmjerna. Opažamo i sve snažniju rodnu ravnopravnost. Nije prvi put da su dvije redateljice nominirane, bilo je tako i 2010. i 2011. Nadalje, među pet producenata Nomadlanda tri su žene (McDormand, Zhao i Mollye Asher), među četiri u Promising Young Woman dvije (Fennell i Ashley Fox), a Christina Oh producentica je filma Minari. I Chloé Zhao i Emerald Fennell autorice su i scenarističkih predložaka svojih filmova, a pridružimo li Kineskinji i nešto prije navedenu nominaciju za montažu, jasno je da te dvije filmašice itekako važne – jedna ima četiri nominacije, druga tri. No ne treba zanemariti ni podatak da je film Judas and the Black Messiah prvi u povijesti Oscara među čijim su nominiranim producentima svi Afroamerikanci (Shaka King, Charles D. King i Ryan Coogler), a revalorizaciju rasnoga i društvenoga položaja Afroamerikanaca potkrepljuju ne samo nominacije za taj film nego i filmove Ma Rainey’s Black Bottom i Sjedinjene Države protiv Billie Holliday, kao i njihova kvaliteta.

Vladavina Netflixa

Među filmovima s manje nominacija koje dosad nisam spomenuo izdvajaju se vestern-drama News of the World Paula Greengrassa, drama Hillbilly Elegy Rona Howarda te nova adaptacija romana Emma u režiji Autumn De Wilde. Valja dodati i da su glazbenici Trent Reznor i Atticus Ross nominirani za čak dva filma, Mank i Soul (uz Jona Batistea) te da ovim nominacijama u produkcijskom smislu neumitno vlada Netflix, bilo da je riječ o igranim ili dokumentarnim filmovima.

Vijenac 706

706 - 25. ožujka 2021. | Arhiva

Klikni za povratak