Vijenac 705

Glazba

Uz monografiju o Lovri Matačiću muzikologinje Ane Vidić

Nova knjiga za novu publiku

Marija Saraga

Potkraj 2019. Fond Lovro i Lilly Matačić objavio je novo knjižno izdanje: biografiju uglednoga hrvatskog dirigenta Lovre Matačića, autorice muzikologinje Ane Vidić. Fond utemeljen 1987. oporučnom željom maestra Matačića i njegove supruge Lilly danas provodi aktivnosti usmjerene dvama ciljevima: brizi za nove generacije talentiranih dirigenata te očuvanju i promociji nasljeđa maestra Matačića. Nova knjiga o Lovri Matačiću tako je nastavak aktivnosti kojima se želi osvijestiti značenje maestrova djelovanja za hrvatsku glazbu i kulturu općenito, posebice u međunarodnom kontekstu.


Izd. Fond Lovro i Lilly Matačić, Zagreb, 2019. / Snimila Marija Štilinović / HRT

Promocija knjige održana je 2020. godine u Maloj dvorani Hrvatskoga glazbenog zavoda, a sudeći po broju okupljenih, zanimanje za novo izdanje bilo je uistinu veliko. Knjiga Ane Vidić u javnost je porinuta uz prilično burne reakcije – i prije njezina izlaska izdavač i autorica zasigurno su mogli pretpostaviti kako novi biografski rad o Matačiću neće moći izbjeći usporedbe s opsežnom, na više od 400 stranica ispisanom monografijom Matačić, skupom priloga velikoga broja autora, Matačićevih suvremenika, kolega i prijatelja, što ju je, također za Fond Matačić, 1996. osmislila i uredila Eva Sedak, jedna od najuglednijih hrvatskih muzikologinja, čiji radovi i danas pružaju neprocjenjiv i jedinstven uvid u pojedine opuse hrvatskih skladatelja. Njezin Matačić, tijekom iscrpne i dugotrajne izrade prikupio je doista sve što je u tom trenutku bilo dostupno o maestru. Ana Vidić stoga se, razumljivo, u pisanju knjige najviše oslanjala upravo na monografiju Eve Sedak, nazvavši je u uvodu i „polazištem i temeljnim izvorom“, kao i „nezamjenjivim putokazom“. O tome svjedoče i brojne bilješke u knjizi koje kao izvor navode spomenuto djelo. Štoviše, rad na knjizi Vidićeva je započela na poticaj i uz pomoć svoje profesorice, no njihovu suradnju prekinula je prerana smrt Eve Sedak 2017.

I doista, teško je nakon Eve Sedak i njezina temeljitog i iscrpnog istraživanja o Matačiću reći nešto posve novo! Ipak, neosnovane su u glazbenim kuloarima izrečene tvrdnje kako se nakon monografije Matačić o maestru više nema potrebe (ili se ne bi smjelo!) pisati. Hrvatska glazbena publicistika i dalje oskudijeva vrijednim biografskim napisima o mnogim glazbenicima, skladateljima i drugim važnim sudionicima glazbenoga života i povijesti hrvatske glazbe, a posebice na stranim jezicima. U tome je smislu novo dvojezično izdanje (hrvatski – engleski) biografije Lovre Matačića svakako željen doprinos popularizaciji hrvatske glazbene kulture, posebno i s obzirom na to da je postojeća monografija već odavno rasprodana. Uostalom, knjiga Ane Vidić i ne pretendira da bude „nova, poboljšana“ monografija niti novo istraživanje o maestru Matačiću, ona nudi drukčiji pristup i koncepciju, što treba uzeti u obzir pri razmatranju vrijednosti knjige i davanja ocjene njezina doprinosa. Knjiga Ane Vidić zapis je o maestru namijenjen osim postojećoj i nekoj novoj publici te prilagođen nekim drugim standardima koje nameće novo doba. Ovo nije nužno knjiga namijenjena glazbenicima, glazbenim stručnjacima i povjesničarima, knjiga je to koja sadržajem, opremom i načinom prezentacije, odnosno homogenijim prikazom i pristupačnijim narativom, nastoji dosegnuti širu publiku, njezin cilj nije muzikološko istraživanje novoga koliko popularizacija i diseminacija postojećih spoznaja u privlačnome formatu, s konačnim ciljem upoznavanja šire javnosti (hrvatske, ali i međunarodne) s osobom Lovre Matačića.

Ana Vidić vrlo jasnim i čitljivim jezikom u dvadeset poglavlja izlaže maestrov život, prateći njegovo odrastanje i školovanje te profesionalno djelovanje. Matačićevu životnu priču pratimo kroz tematske dijelove uglavnom određene njegovim boravkom ili gostovanjem u pojedinim zemljama. Ana Vidić život i djelo maestra Matačića čitateljima približava upućujući ih i u važne društvene, političke i kulturne kontekste svih pojedinih stadija, vremena i mjesta Matačićeva djelovanja, ali osvrćući se i na važne trenutke njegova privatnoga života koji su ga usmjerili i znatno utjecali na njegov životni put. U glavni tekst autorica unosi obilje podataka, vješto ih uklapajući u narativ, pritom ne zamarajući čitatelja nabrajanjem činjenica, već nasuprot, podaci postaju pitka zanimljivost. Za dvojezičan tekst pronađeno je vješto vizualno oblikovanje na način da tekst paralelno, u dvama stupcima na stranici, teče na hrvatskom i engleskom jeziku (engleski jezik označen je plavom bojom), što je kvalitetno i spretno rješenje i zbog brojnih novih slikovnih priloga (nove fotografije uspješno je pribavila Ana Vidić zahvaljujući ljubaznosti institucija s kojima je Matačić surađivao), koji na taj način prate maestrovu životnu priču na obama jezicima istovremeno. Meki uvez i vrlo spretan format (nešto manji od B5) čine knjigu ugodnom i podatnom za čitanje. Autor likovnog oblikovanja je Daniel Ille, urednica izdanja Jelena Vuković, a knjiga je tiskana u 400 primjeraka.

Sama autorica istaknula je kako smatra da će „svrha knjige biti ispunjena ako potakne nove razgovore o samome Matačiću, osvježi sjećanja na njega ili potakne znatiželju i onih koji nisu nužno profesijom ili naklonošću vezani uz glazbu“. Sudeći po zanimanju koje je knjiga već sada izazvala u javnosti, prvi cilj već je ostvarila. Na Fondu Matačić sada je odgovornost da zanimljivu i osvježenu priču o maestrovu izrazito živopisnom životu i bogatoj umjetničkoj karijeri valjano distribuira kako bi dosegnula zainteresirane čitatelje u Hrvatskoj, a posebice izvan nje.

Vijenac 705

705 - 11. ožujka 2021. | Arhiva

Klikni za povratak