Vijenac 704

Kolumne

Paradoksi kulture

Slika i Riječ

Boris Beck

Prije točno sedamdeset godina Ikea je tiskala svoj prvi katalog, a ove je godine tiskala svoj posljednji katalog. A Biblija, koliko se Biblija tiska u svijetu?

Godina 2021. zadnja je godina da je Ikea tiskala svoj katalog. Korona, zbog koje kupci manje hrle u šoping-centre, a više kupuju online, samo je ubrzala iščeznuće kataloga, za kojim se potražnja već neko vrijeme smanjivala – kataloga za koji se govorilo da se tiska u većoj nakladi od Biblije. Prije točno sedamdeset godina Ikea je tiskala svoj prvi katalog, na skromnih 68 stranica, i u skromnih 285.000 primjeraka. Na vrhuncu Ikea je trošila na katalog 70 posto proračuna za marketing i distribuirala ga u 200 milijuna primjeraka, u 69 različitih verzija i na 32 jezika u pedesetak zemalja.


Biblija ostaje čvrsto na zemlji, dok je
Ikein katalog pobjegao u virtualni prostor

A Biblija, koliko se Biblija tiska u svijetu? Na to je teže odgovoriti nego što se čini. Najveća organizacija koja se bavi prevođenjem, tiskanjem i distribucijom Biblije jesu Ujedinjena biblijska društva (UBS), utemeljena 1946. Skupinu čini 146 nacionalnih biblijskih društava koja surađuju na pokretanju velikih prevodilačkih, izdavačkih i drugih logističkih projekata, a djeluju i u Hrvatskoj. Oni ne zbrajaju toliko primjerke, koliko ih zanima broj jezika na kojima je Sveto pismo dostupno, jer im je misija upravo to: svaki stanovnik Zemlje morao bi imati Bibliju na svojem jeziku, a dosad su doprli do četiri milijarde ljudi. Ipak, dostupan je podatak da su između 2015. i 2019. dostavili 1.800.000 raznih varijanti Biblije i to na 270 jezika, za 1,8 milijardu ljudi. Kada bi to sve bili kompletni prijevodi, onda bi to bilo 360.000 milijuna Biblija godišnje, pa bi Ikea sa svojim katalogom zaostajala. No prema nekim statistikama može se zaključiti da su čitavi prijevodi Biblije tek oko 10 posto svih tiskovina, a da drugo otpada na Nove zavjete, dječje Biblije i razna izdanja s ulomcima Svetog pisma. UBS ima među većinom naroda i jezika svijeta svoje suradnike, ali oni svuda rade postupno: na jezike na kojima nema pisane književnosti prvo se prevode važniji dijelovi Biblije, pa Novi zavjet i Psalmi, a tek nakon dosta vremena stigne cijeli prijevod.

Ikea je, dakle, ipak bila u prednosti. Međutim, postoje i brojna druga biblijska društva, međunarodna i nacionalna, poput Biblijske lige, koja također djeluje u Hrvatskoj. No tu je isti problem kao i s UBS-om: svako društvo vodi evidenciju za sebe, a ako i daje brojeve, daje ih sumarno pa zapravo ne znamo koliko se godišnje tiska Biblija. Osim toga, ima i osebujnih igrača, poput Gideona – to su oni koji kupuju Biblije i ostavljaju ih u noćnim ormarićima hotela. Oni Biblije ne prevode, nego ih samo tiskaju i distribuiraju, i to oko 90 milijuna godišnje; međutim, i ovdje je omjer otprilike 10 : 1 između Novih zavjeta i cjelokupnog Novog zavjeta. Kad se sve zbroji i oduzme, čini se da je realna procjena da se godišnje distribuira 150 milijuna Biblija, što znači da su bili u pravu oni koji su tvrdili da je Ikein katalog najviše tiskana knjiga u povijesti.

Odnosno bio je dok nije propao. A Biblija ide dalje: samo UBS ima trenutno 1200 prevodilačkih projekta koji će, u idućih dvadeset godina, dati Biblije za još 600 milijuna ljudi, među kojima će biti i Hrvati. Možda se čini bizarnom ta usporedba kataloga proizvođača pokućstva i svete knjige kršćana, ali one imaju velike sličnosti. Ikein katalog nudi viziju života, i zato je ta tvrtka i uspješna. On ne nudi samo krevete, stolce i lustere, nego već uređene sobe, sa svim pojedinostima i bezbroj sitnica koje život znače – nedostajete samo vi. Ikein katalog poziva čitatelje da stupe u njegov svijet, odnosno da ga rekreiraju oko sebe; Ikein katalog proizvodi moderne, jednostavne ljude, koji nemaju ni mnogo novca ni mnogo prostora, ali žele nešto lijepo i funkcionalno. I nije to tako nespojivo sa Svetim pismom: i ondje je u središtu obitelj, jedino je sveta; siromaštvo i jednostavnost evanđeoske su vrline; i Biblija uvlači čitatelja i čitateljicu u svoj svijet i potiče ih da ga rekreiraju oko sebe.

No sličnosti moraju negdje prestati. Ikea je trgovačko društvo koje kupuje drvo, staklo, metal, plastiku i platno, a prodaje pokućstvo i opremu za kuću. Posao prevođenja Biblije mnogo je više od trgovine papirom, iako i on mora biti na zdravim ekonomskim temeljima. Prevodioci biblijskih društava nisu akviziteri, nego žive za svoj posao: odlaze među nepoznate narode, često sa svojim obiteljima, i ondje provode godine i desetljeća upoznavajući kulture i jezike; većinu podataka o jezicima svijeta prikupili su upravo biblijski prevoditelji. Također, biblijska društva jako su angažirana na opismenjavanju – samo UBS godišnje opismeni 100 milijuna ljudi svake godine.

Biblija tako ostaje čvrsto na zemlji, dok je Ikein katalog pobjegao u virtualni prostor. Na to se dugo spremao. Prvi kompjutorski generiran stolac pojavio se u katalogu 2005, što nije nitko primijetio; prva kompletno računalno napravljena soba objavljena je 2010, 2013. računalno je bilo načinjeno 12 posto slika, a 2014. 75 posto. Od 2013. katalog sadrži rendgenske prikaze soba, videozapise, vodiče s uputama i ostalim interaktivnim sadržajima koji se mogu skenirati mobitelom, a od 2014. katalog sadrži i aplikaciju za proširenu stvarnost koja projicira predmet u fotografsku sliku korisnikove sobe u stvarnom vremenu. Slika je tako napustila naš svijet. Ostala mu je ipak Riječ.

Vijenac 704

704 - 25. veljače 2021. | Arhiva

Klikni za povratak