Vijenac 704

Film

FILM IZDVAJA

Vanja Kulaš

Stogodišnjica rođenja Patricije Highsmith

Godina u koju smo iscrpljeni pandemijom i potresima zakoračili vrlo oprezno, jer teško da je više išta moguće planirati, bit će, barem to možemo sa sigurnošću i veseljem ustvrditi, u znaku dobrih psiholoških trilera.

 


Matt Damon kao Tom Ripley

Zagrebačka Kinoteka ovoga tjedna priuštit će posjetiteljima poseban program simpatično naslovljen Talentirana gospođa Highsmith; ciklus je to ekranizacija u povodu stogodišnjice rođenja američke autorice koja se primarno i pomalo s omalovažavanjem povezuje s kriminalističkim žanrom iako ga ona, kako znamo, tretira doista nekonvencionalno te sustavno i domišljato potkopava njegove postulate. Upravo zahvaljujući vrhunskim filmskim adaptacijama s potpisom Chabrola, Cl. Millera, Haynesa, Guadagnina i drugih šira je publika osvijestila koliko su njezini protagonisti – nerijetko zbog etički dvojbenih postupaka punokrvni antagonisti – kompleksno napisani.

Filmomanija, Treći program Hrvatskog radija

Početkom 2021. dobili smo biografsku studiju Richarda Bradforda s novim uvidima o životu i djelu majstorice trilera, od jesenas čitamo hrvatsko izdanje Duboke vode (Mozaik, 2020, prev. Saša Drach), romana iz njezine ponajbolje faze, i to dok smo u iščekivanju za kraj ljeta najavljene ekranizacije baš tog naslova, ali i dok čekamo televizijski serijal Ripley Stevena Zailliana o njezinu vjerojatno najkarizmatičnijem, a svakako najznamenitijem antijunaku. Također, u tekućoj godini, a kako nas podsjeća Josip Grozdanić u svojoj emisiji Filmomanija na 3. programu Hrvatskog radija (najtoplija preporuka za iscrpne i poticajne autorove polusatne razgovore s Juricom Pavičićem i Nenadom Polimcem emitirane 22. siječnja, a zatim pohranjene u mrežnoj slušaonici), navršava se sedamdeset godina od prve preradbe neke njezine proze, naime od Nepoznatih iz Nord Expressa Alfreda Hitchcocka.

Društveni triler Hejter i komorne drame

Kad smo kod Toma Ripleyja, valja reći da je Jan Komasa, nagrađivani poljski filmaš mlađe generacije, snimio društveni triler Hejter (The Hater, 2020), dostupan na Netflixu, čiji bi se moralno ambivalentni protagonist mogao predstaviti kao osuvremenjena, ali i naglašeno politizirana verzija kultnog smutljivca. Hejter, koji donosi pronicavu kritiku raznorodnih anomalija i brutalnosti cyber-društva, proglašen je pobjednikom u međunarodnoj konkurenciji na Filmskom festivalu u Tribeci, dok se Komasino prethodno ostvarenje, humorna drama Božje tijelo (Corpus Christi, 2019), probilo u prošlogodišnje finale Oscara.


Plakat serije Solsticij

Već spomenuta platforma Netflix jedan je od streaming-servisa koji filmofile spašava u turobnim mjesecima kad se rijetki usude u kino, pa evo i napomene da je ondje moguće pogledati šestodijelni danski serijal Solsticij (Equinox, 2020), u kojem uz poigravanja nordijskom mitologijom i folklorom nalazimo motiv kakav smo nedavno vidjeli u sjajnoj crnohumornoj drami Još jedna runda (Another Round, 2020) Thomasa Vinterberga, konkretno razuzdanu proslavu svršetka srednjoškolskog obrazovanja u otvorenom autobusu.

U sveopće ozračje pandemijske klaustrofobije sjajno se uklapaju dvije komorne, uvjetno rečeno ljubavne drame, jedna se, trilerskog predznaka, raspiruje u osami planinske kuće (Crni medvjed / Black Bear, 2020, red. Lawrence Michael Levine), druga u minimalističkim interijerima vile u Malibuu (Malcom i Marie, 2020, red. Sam Levinson, potpisnik hvaljenog serijala Euphoria), a u obama je slučajevima gledatelj kao u kakvoj kazališnoj inscenaciji izložen eksplozivnim interakcijama partnera koji preispituju svoj, kako se čini, nepovratno urušen odnos.

Vijenac 704

704 - 25. veljače 2021. | Arhiva

Klikni za povratak