Vijenac 703

Kazalište

Kazalište IZDVAJA

Ivana SLUNJSKI


 

Plesna scena u doba korone

Već prve restrikcije izazvane koronom i obustava rada kazališta te općenito smanjenje mogućnosti rada umjetnika duboko su se odrazile na neinstitucionalnu plesnu scenu. Vitalni i agilni kakvi jesu, plesni umjetnici ubrzo su se okrenuli digitalnim medijima i internetskom bespuću, spremno prilagođavajući postojeća izvedbena djela ili okušavajući se u novim formatima. No istodobno je i prekarnost pokazala svoje novo lice, prouzročivši povećanu osjetljivost i potrebu umjetnika za međusobnom potporom i solidariziranjem.



Plakat plesnih događaja Utopija produženog ovdje i sada

To potvrđuje i jedanaestosatna Utopija produženog ovdje i sada Sonje Pregrad i njezinih brojnih suradnika (Lana Hosni, Teuta Gatolin i Josipa Štulić, Tin Dožić i Andro Giunio, Marko Gutić Mižimakov i DISKOlektiv, Branimir Norac, Vanda Kreutz), između dviju karantena najprije izvedena u Pogonu Jedinstvo, a potom početkom siječnja 2021. kao internetska inačica u sklopu programa Antisezona 20 online + uživo. Utopiji produženog ovdje i sada prethodile su Koreografije utopije, Pokret br. 1 te Pokret br. 2 i nekoliko drugih radova koje povezuje autoričina preokupacija definicijom kolektivnoga kao objekta umjetnosti i kao društvene kategorije te pitanjima identiteta, odnosa i međuovisnosti. Transformacija Utopije produženoga u internetskome okruženju egalitarističko je iskušavanje zajedništva koje je izvan okvira ekstenzivne izvedbe već unaprijed osuđeno na propast, ali suautori itekako svjesni fragilnosti utopijske zamisli hrabro pregovaraju o našoj odgovornosti za njezino usidrenje.

Novi broj časopisa Kretanja

Još zaoštreniji od digitalizacije izvedbenosti čini se prijelaz tjelesnih praksi u tekstne oblike, čemu se utječe koncepcija Kretanja br. 34 i urednica broja dramaturginja Nina Gojić, pruživši mogućnost glasa u tome časopisu posve svježoj autorskoj ekipi (Dunja Crnjanski, Ivana Kalc, Igor Koruga, Engin Can, Jana Jevtović, Antonia Dorbić, Marta Krešić, Lana Šprajcer i Danijela Vukadinović), primarno usmjerenoj izvedbenu ostvarivanju.


Naslovnica Kretanja br. 34

Tekstovi nisu mišljeni kao izvedbene partiture ili bilješke o završenu izvedbenom procesu, nego kao izvedba sama. Nastale za vrijeme karantene, koreografije teksta traže i manje ili više uspješno nalaze drukčije oblike izvedbenosti, produbljujući ionako plodne prijepore što sve ulazi u koreografsko polje i do koje se mjere nešto može nazvati plesnom izvedbom.

Predstava Klima

S obzirom na obuhvatnost i korjenitost promjena koje su u relativno kratku vremenu zahvatile izvedbene umjetnosti, povratak na staro doima se nemogućim, a u neku ruku i nepotrebnim sužavanjem novoprisvojenih djelokruga. Nakon suočavanja s epidemijom pitanje je mnogih slijedi li nam još i klimatska kataklizma.


Klima
Martine Granić

Bilo bi dobro promisliti možemo li tomu kako doskočiti i prestati gledati prirodu kao neprijatelja. Jer njezina razorna snaga samo je upozorenje i stoga oružje u pokušaju očuvanja ljudske civilizacije, što je i jedno od polazišta predstave Klima Martine Granić. Hoće li autoričina predviđanja prevagnuti k crnilu ili nam nudi optimističniju viziju, ostaje nam da provjerimo u Zagrebačkome plesnom centru premijerno od 11. do 13. veljače.

Vijenac 703

703 - 11. veljače 2021. | Arhiva

Klikni za povratak