Vijenac 703

Kazalište

Ivan Penović, Proces Kafka, red. I. Penović, Teatar &TD, Zagreb, premijera 25. studenoga 2020.

Kad se sudi Kafki

PIŠE Mira Muhoberac

Kafkina Procesa prihvatili su se mnogi inscenatori, ali čini mi se da se nitko dosad nije sjetio invertirati mjesto autora i naslov djela te predstavu nasloviti Proces Kafka. Upravo ta inverzija omogućava autoru istoimene adaptacije i redatelju predstave Ivanu Penoviću da sa svojom ekipom iz KunstTeatra u zagrebačkom Teatru &TD premijerno prikaže suđenje društvu i čovječanstvu, uzaludnost kojega naglašava apsurdnost života i djela Franza Kafke, simbola crnoga postojanja i egzistencije.


Naslovnu ulogu K.-a nosi Matija Čigir, a kukcoliku Karlo Mrkša / Snimio Luka Dobroja

Rođen 3. srpnja 1883. u Pragu, Franz Kafka pravo je doktorirao 1906. pa u gotovo svim svojim djelima prikazuje sastavnicu suda, sudskih procesa i žrtava, a najviše u romanu Proces, koji počinje pisati 1914, s trideset i jednom godinom, kad je razvrgnuo zaruke, ali i kad je počeo Prvi svjetski rat, pa ga piše i 1915, kad počinje živjeti u vlastitoj sobi u Pragu te putuje u Mađarsku sa sestrom Eli i dobiva nagradu Fontana.

Njegov danas kanonski roman zagonetka je koja se prostire između fragmentarnosti, uvjetovane i činjenicom što je Proces nakon smrti Franza Kafke u nedovršenu i fragmentarnu obliku objavio njegov prijatelj Max Brod, mimo Kafkine oporučne želje, i hermetičnosti, uvjetovane spojem zagonetke, vizionarstva i apsurda koji onemogućava jednoznačno čitanje alegorijskih amblema i „amblematike“ djela.

Neobičnost fabularnoga događanja u tom se Kafkinu djelu, spojena s višeznačnošću vremena i prostora, kontrapunktira s relativnom lakoćom i jasnoćom pripovijedanja i iskaza u trećoj osobi jednine, ali s punktuacijom na figuraciji Jozefa K.-a. Za adaptaciju u kazalištu problem je što naizgledna preglednost fabularne strukture nerijetko izmiče pripovjedačevu nadzoru, a time i gledateljskom obzoru, jer na trenutke biva razorena unutarnjom logikom situacije. U te „rupe“ u Kafkinoj naraciji u Penovićevoj adaptaciji ulaze razna djela njemačko-židovsko-češkoga autora, npr. Preobrazba, ali i fragmenti sadašnjega narcisoidna, korumpirana i nepotističkoga društva te svakotrenutne primitivizacije.

Budući da objektivistička naracija u jasnom i preglednom stilu prevladava nad logikom obzora protagonistove svijesti, niz nepovezanih scena može se tumačiti kao tragikomedijski dvoboj malena bankarskoga činovnika bez prezimena s beskrajnom snagom imaginarnoga suda i u kanonskoga pisca i u Penovića, koji u sudski, tj. kazališni proces stavlja Kafku, i to u ruhu teatra apsurda i groteskne satire.

Autori i izvođači predstave naglašavaju strukturaciju prostora kao osobnoga prostora Jozefa K.-a kao konkretizirane sinegdohe društva. Povezujući se sa strukturom suda i procesa, ističe se arhetipsko mapiranje ljudskih progona u užem smislu, nerijetkih psihoza, i u širem smislu – društvenih progona, uz poigravanje mehanizmima straha i represije u trenutku kad caruju procesi u tvrtkama, gospodarski kriminal, sprega suda i vlasti, tragične posljedice za nevina pojedinca.

Tko je kriv? – pita se Kafkin roman. Uništava li sudstvo maloga čovjeka? Je li protagonist upravo proces koji kao neočekivan, koban usud kuca na vrata K.-ove podstanarske sobe i nadvija se nad život, dok Jozef K. postaje žrtva i objekt nefunkconiranja pravde u sudnicama i na sudovima koji se iznenada sazivaju u mračnim hodnicima i u tamnim tavanima na obrubu grada? Navodna krivnja optuženoga K.-a ne dokazuje se na neobičnu, imaginarnu sudu koji želi dokazati opravdanost postupka bez dokaza i indicija i pokrenuti optuženika na kajanje. Jozef K. uzalud pokušava prodrijeti u bit suda, a sud zaludu pokušava prodrijeti u svijest svoje žrtve. Ti su punktovi u itedeovskoj predstavi satirizirani pojavama Kukca, drukčijeg Istražitelja, K.-ova Strica, pomaknuta Poduzetnika....

Scenograf Filip Triplat prostoru daje sivu dimenziju otuđenosti, hladnoće, smještanja života u zadane kabine, kaveze i zatvore, a mogućnost lakše manipulacije scenskim elementima uprizoruje i takovrsnu lakoću manipuliranja društva nad pojedincem. Glumačka ekipa sama odabire kostime pa ta dimenzija naglašava sudbinu neovisne scene osuđene na apsurd trajanja jednako kao i maštovitost izvođača.

Naslovnu ulogu K.-a disciplinirano, samozatajno i točno nosi Matija Čigir rijetko viđenom koncentracijom i govornom disciplinom, uz samo poneki smiješak koji rastvara namrgođenu egzistencijalnu situaciju. Bernard Tomić drugi je, opozitni stup predstave, koji u ulozi odvjetnika invalida preokreće predstavu u groteskno-komičarske vode, posebno kad je riječ o naglašenu ruralnome govoru. Karlo Mrkša osim pjevačkih pokazuje i suptilne glumačke silnice, glumeći niz manjih i bizarnih uloga, osim kukcolike i onu lutkoliku. Pavle Vrkljan i Domagoj Janković ističu se u poduzetničkom i stričevskom te u burlesknom prikazivanju Kafkinih i K.-ovih čuvara i stražara. Lana Barić kao jedina glumica, u ulozi malograđanke, otkriva nove, komičarske dimenzije (i podcrtava začudan glumački talent) drukčije od onih u domicilnome Hrvatskome narodnom kazalištu u Zagrebu. Redatelj predstave Ivan Penović u predstavi se pojavljuje kao nijemi svjedok i promatrač događanja, pridonoseći prikazu shizofrenizacije i ludizacije svijeta.

Premda se ansambl i prijatelji u svim svojim predstavama rugaju nekim predstavnicima i skupinama, većinom hrvatske stvarnosti, ovaj put čine to stvaralački motivirano i angažirano u trosatnoj predstavi koja zaslužuje pozornost kao njihova dosad najbolja i najzrelija predstava unatoč tome što je na nekim mjestima razvučena i što bi se trebala kratiti tako da traje najviše dva sata. Unatoč dugotrajnu Kafkinu Procesu, apsurdnom uhićenju K.-a, dugim namještenim sudskim procesima i presudama iz naše svakodnevice. Kazalište ipak nije samo odraz životnih kaveza i bezizlaza. Pokazuje to i golem trud ovih generacijskih zaljubljenika u teatar.

Vijenac 703

703 - 11. veljače 2021. | Arhiva

Klikni za povratak