Vijenac 702

Glazba

Franz Schubert: Zimsko putovanje, Krešimir Stražanac i Danijel Detoni, svečana dvorana Sveučilišta u Zadru, 23. siječnja

Nepodnošljiva lakoća Zimskog putovanja

Piše Domagoj Marić

Osječki bas-bariton s njemačkom adresom Krešimir Stražanac velik je umjetnik i neupitno je da ispred njega stoji zavidna karijera. Pretpostavljamo da će jednoga dana u nekoj e-monografiji o njemu stajati da je 23. siječnja 2021, u vrijeme drugoga strogog lockdowna, unatoč svim preprekama koje nameću pandemijski režimi u objema državama, došao u Zadar da bi s pijanistom Danijelom Detonijem održao koncert. Svojevrsna simbolika, i to uz dozu ironije, jest da je na programu koncerta bio ciklus solo pjesama Zimsko putovanje Franza Schuberta, jedan od najvećih bisera u području Lieda.

Izreka koja kaže da se povijest ponavlja vrijedi i za povijest putovanja, pa je na početku 2021. nestalo prpošnosti i nepodnošljive lakoće koju povezujemo s fenomenom putovanja. Čak i ako zanemarimo priopćenja europskih vlada koje zagovaraju odgodu svih putovanja, danas na put kreće samo onaj koji mora. Stražanac i Detoni došli su u Zadar jer je glazba njihova profesija, a koncertna pozornica mjesto samoostvarenja. Nekoliko je odgovora na pitanje zašto je Wilhelm Müller, njemački pjesnik romantizma i autor ciklusa pjesama koji je uglazbio Schubert, krenuo na putovanje, no sigurno je da je Müllerovo putovanje bilo teže i mučnije od pandemijskih putovanja uz nužnu karantenu i negativne PCR-testove. Zimsko putovanje Wilhelma Müllera i Franza Schuberta egzistencijalno je i duboko prodire u bit postojanja pojedinca u burnom vremenu revolucija i restauracija europske povijesti.


Krešimir Stražanac i Danijel Detoni uigran su duo / Snimio ŽELJKO KARAVIDA

Poput svakog putovanja, Schubertovo i Müllerovo nije monotono. Iako ciklus započinje i završava u sumornom tonu pjesmama Laku noć i Verglaš, u njemu je i niz vedrih i optimističnih postaja. Utoliko je duboko intiman ciklus kao što je ovaj vrlo sklizak teren za uvjerljivu izvedbu, što velikim umjetnicima kao što su Stražanac i Detoni nije bio problem. Stražanac istinski osjeća Schuberta i uvjerljivo ga prenosi zadarskoj publici, unoseći u Zimsko putovanje primjerenu dozu scenskoga pokreta i gestikulacije usvojenih na europskim opernim pozornicama. Muzikalnost mladog umjetnika proizlazi iz njega sama, no nećemo pretjerati zaključimo li da iz Stražančeve fraze progovara njegova mentorica Dunja Vejzović, kojoj je Schubertov ciklus isto tako na srcu i na repertoaru. Uz vješto vođenje glazbene fraze Stražanac besprijekorno interpretira i njemačku rečenicu Wilhelma Müllera, i to dikcijom na kojoj bi mu pozavidjeli mnogi izvorni govornici.

No njegova interpretacija bila bi manjkava bez pijanista kao što je Danijel Detoni: Stražančev glas i Detonijev klavir ravnopravni su partneri, otprilike kao violina i klavir u Beethovenovim sonatama za dva instrumenta. Klavirska dionica Zimskog putovanja u izvedbi Danijela Detonija posebna je poslastica. Riječ je o muzikalno i tehnički zahtjevnu slogu koji bi se mogao usporediti sa samo nekoliko godina mlađim klavirskim ciklusom Karneval Roberta Schumanna. Jednako kao što Schumann aludira na slogove svojih suvremenika, u klavirskoj dionici Zimskog putovanja ne čujemo samo zvuk velikih klavirskih djela Schuberta, nego i Mozarta (Proljetni san), Beethovena (Zadnja nada) ili ranog Schumanna (Vjetrokaz). Stražanac i Detoni uigrani su duo koji se nadopunjuje i komunicira donoseći pred publiku razna raspoloženja kroz koja prolaze Schubert i Müller na svom putovanju.

Zimsko putovanje u izvedbi dvojice glazbenika iskreno je i emotivno, ali istovremeno uigrano, prozračno, čak i utješno.

Svojim zimskim putovanjem u Zadar dvojica su glazbenika u grad donijela vrhunsku umjetnost, privukla i nekoliko Zagrepčana koji su ovom prilikom krenuli na svoje siječanjsko putovanje u Dalmaciju, i na čas učinili da zaboravimo u kojim se teškim vremenima nalazimo. Sigurni smo da gostovanje dvojice glazbenika u Zadru neće biti put „kojim nije nitko natrag došao“ kao što kaže Müller, nego da ćemo ih u nekom zadarskom koncertnom prostoru uskoro opet čuti.

Vijenac 702

702 - 28. siječnja 2021. | Arhiva

Klikni za povratak