Vijenac 702

Kazalište

KAZALIŠTE IZDVAJA

Leon Žganec-Brajša

Središnja nacionalna kazališna kuća

Nakon što su u prosincu otkazane sve izvedbe Hrvatsko narodno kazalište u Zagrebu vratilo se redovitom programu u siječnju premijerom predstave Gdje se kupuju nježnosti u režiji Renea Medvešeka, prema prethodno na natječaju za novi hrvatski dramski tekst odabranom djelu Monike Herceg. No, osim programa, HNK se vratio i organizacijskim problemima nastalima nakon tvrdnji dijela zaposlenika o nepoštivanju epidemioloških mjera u kazalištu. Organizirano je potpisivanje peticije na kojoj se većina izjasnila za nepovjerenje intendantici (iako izjašnjavanje nije provedeno u Drami), održano je nekoliko sjednica Kazališnog vijeća, pojedini umjetnici javno istupaju za ili protiv uprave, pišu se otvorena pisma, najavljuje se istraga u vezi s mogućom kaznenom odgovornošću za neprovođenje epidemioloških mjera. U takvom kontekstu, gdje je povjerenje očito vrlo narušeno, postavlja se pitanje – kako dalje? Odgovor se mora iskristalizirati u skorije vrijeme, jer središnja nacionalna kuća, unatoč svemu, mora biti mjesto na kojem se prvenstveno raspravlja o umjetničkoj kvaliteti, a ne gordijskom čvoru mogućih epidemioloških propusta i s njima povezanih događaja.

Kazalište na potresom stradalu području

Potres u Glini, Petrinji, Sisku i mjestima oko ovih gradova svrnuo je pogled svih na stanovništvo tih brojnim povijesnim nedaćama poharanih područja, koja se još nisu oporavila od posljedica Domovinskog rata, a već ih je zadesila nova katastrofa, ovaj put uzrokovana prirodnim silama koje je nemoguće kontrolirati.


Ansambl predstave /
Izvor Kerempuh

No, svrnuo se pogled i na stanovništvo prostora koji je godinama zanemaren, a čije je dostojanstvo bilo briga tek rijetkih entuzijasta. Sve se češće, ispravno, shvaća kako ljudsko dostojanstvo obuhvaća i pristup kulturi i umjetnosti, pa tako i kazalištu. Stoga je hvalevrijedna i važna inicijativa Petre Radin i Marija Kovača u sklopu koje su Boris Svrtan i Goran Grgić, baš kao i mnogi drugi uglavnom samoorganizirani volonteri raznih profesija, od statičara do kuhara, pohrlili u Glinu. I tamo odigrali predstavu, skraćenu verziju komedije Muškarci.hr za volontere i stradale u potresu. Iz inicijative najavljuju i daljnje ovakve akcije.

Prva nacionalna prvakinja drame iz osječkoga kazališta

Sandra Lončarić, glumica, članica ansambla Drame Hrvatskog narodnog kazališta u Osijeku, odlukom ministrice kulture proglašena je nacionalnom prvakinjom drame. Vrijedno i važno priznanje.


Sandra Lončarić /
Izvor Facebook

Lončarić je jedna od najmlađih nacionalnih prvakinja, a posebno je zanimljivo (i pogodno za pitanje o centralizaciji tog statusa, a onda i trenutni koncept postojanja više nacionalnih kazališta) da je prva članica osječkog teatra koja nosi taj počasni naslov.

Homo theatralis Hrvatskoga društva kazališnih kritičara i teatrologa

Kazališna kritika disciplina je za koju u Hrvatskoj nema sustavnog obrazovanja, osim pokojeg kolegija koji je se dotiče na hu


Snimak zaslona jedne od radionica HDKKT
manističkim fakultetima i akademijama.

Stoga je Hrvatsko društvo kazališnih kritičara i teatrologa pokrenulo program Homo theatralis, čiji je prvi projekt radionica o kazališnoj kritici koju pronicljivo vodi kritičarka Anđela Vidović. U pet susreta polaznici različitog stupnja predznanja, ali snažnog interesa za upoznavanje ove specifične discipline koja objedinjuje novinarsko, kroničarsko i umjetničko pisanje upoznaju se s njezinim principima i uče kako gledati sa zadatkom.

Vijenac 702

702 - 28. siječnja 2021. | Arhiva

Klikni za povratak