Uz 100. obljetnicu dolaska Margarete Froman u Zagreb (16. siječnja 2021)
Šesnaestoga siječnja 1921. otvara se nova stranica u povijesti Hrvatskoga narodnog kazališta. Tada prvi put, nakon Carigrada i Bugarske, u bijegu pred revolucijama u Rusiji i traganju za boljim životom, u Zagrebu gostuje trupa „Ruski balet iz Moskve” bivše solistice Baleta Boljšoj teatra Margarete Froman. Izvodi nekoliko predstava s velikim uspjehom i Julije Benešić odmah joj nudi da ostane. Margareta Froman dobiva mjesto primabalerine, braća Maksimilijan i Valentin mjesta plesača, treći brat Pavel je scenograf, sestra Olga pijanistica, a angažirano je i ostalih pet plesačica iz trupe među kojima Olga Orlova.
Margareta Froman (Moskva, 8. studenoga 1890.
ili 1896–Boston, 24. ožujka 1970)
Bilo je to veliko pojačanje jedva postojećem malobrojnom i zapuštenom baletnom ansamblu HNK-a i početak njegove nove ere, početak kontinuiteta, profesionalizacije i velika kreativnog zamaha, za razliku od dotadašnje fragmentarnosti baleta od njegova početka 1876.
U to doba profesija koreografa još nije etablirana. Koreografski rad navodi se na kazališnim plakatima kao redateljski rad, dok manje plesne brojeve u operama i operetama netko tek – uvježbava. Do 1955. i Margaretine druge emigracije, iz Jugoslavije u SAD, hrvatska baletna umjetnost poprimit će čvrstu fizionomiju s bogatim repertoarom stranih i nacionalnih djela.
U svega dvije godine od dolaska u Zagreb, u uskoj suradnji s dirigentom i skladateljem Krešimirom Baranovićem, upoznala je hrvatske narodne plesove i spretno ih oblikovala već u njegovu Licitarskom srcu i, poslije, u brojnim drugim djelima, uključujući Gotovčevu operu Ero s onoga svijeta. Licitarsko srce i Erino završno kolo preživjeli su – u smislu izvornosti Fromaničinih koreografija – zamalo cijelo stoljeće zahvaljujući stalnom izvođenju, zato što su dočekali razne mogućnosti snimanja, a i još ponekoj živoj osobi koja ih poznaje. Međutim, niz drugih Fromaničinih baleta, nastalih između 1924. i 1935, u koreografskom su smislu iščezla djela: Sjene Božidara Širole, Cvijeće male Ide i Imbrek z nosom Krešimira Baranovića, Figurine i Sanje Luje Šafranek-Kavića, Zlato Borisa Papandopula, Đavo i njegov šegrt Frana Lhotke (prva verzija Đavla u selu). Iako je njihova glazba sačuvana u partiturama ili je čak snimljena, ona koreografski nisu zapisana ni snimljena. Slabo su opisana u ondašnjim kritikama, nitko ih se više ne sjeća i zato ne znamo kakva su bila kada su nastala. Uz ta djela, koja možemo svesti pod zajednički nazivnik nacionalnog smjera, iščezao je i legendarni Fromaničin balet Romeo i Julija Sergeja Prokofjeva iz 1948, treća postava toga djela u svijetu i njegovo prvo prikazivanje na Zapadu, na gostovanju Zagrebačke opere u Londonu, 1955.
Prizor iz baleta Licitarsko srce Krešimira Baranovića, koreografija Margareta Froman, HNK, 1924.
Margareta Froman prenosila je sve ono što je sama plesala: ruski klasični balet, recentne koreografije Mihaila Fokina i Bronislave Nižinske, sve što je naučila i vidjela na svojim gostovanjima i sve iz repertoara Ruskog baleta Sergeja Djagiljeva. Nije radila samo klasične balete nego i moderne, gdje su plesači bili bosi, primjerice u Gotovčevim Oračima. Rođena je najvjerojatnije 1896. Proizašla iz moskovske carske škole i razreda Vasilija Tihomirova, kao solistica plesala je glavne uloge u Boljšoj teatru: Kitri u Don Quijoteu, Svanildu u Coppeliji, Lizu u Vragolastoj djevojci, Henrijet u Rajmondi, Vilu jorgovana u Trnoružici i druge. S trupom Ruskog baleta Sergeja Djagiljeva gostuje 1916. u Americi. Partnerica je Vaclavu Nižinskom u baletu Duh ruže, a i prije, 1912, pleše s njim u istoj trupi u Parizu na praizvedbi Poslijepodneva jednog fauna, i u baletu Dafnis i Hloja. Snimila je prvi ruski baletni film Azijade s partnerom, koreografom Mihailom Mordkinom.
Godine 1938. gostovala je u milanskoj Scali i koreografirala balet u operi Sadko Rimski-Korsakova, u režiji dr. Branka Gavelle. Iste je godine u Scali, prvi put u Italiji, postavila Orašara. Bila je svestrana, čak je 1934. režirala i koreografirala reviju u kabaretu Folies Bergère u Parizu. Od 1927. do 1929. bila je angažirana u Narodnom pozorištu u Beogradu.
Plesna gracioznost i velike tehničke mogućnosti, izražajnost i glumačka uvjerljivost Margarete Froman, a i njezine braće Maksimilijana i Valentina, davali su zagrebačkim baletnim predstavama niz godina, do 1934. kada je prestala plesati, europsku razinu. Kritike često ističu izražajnost njezinih velikih očiju, a jedna londonska kritika čak je naziva drugom Pavlovom. U Zagreb je, kao koreografkinja, donijela tadašnji suvremeni baletni repertoar s djelima Stravinskog, Rimski-Korsakova, De Falle i Debussyja. Prva je postavila Labuđe jezero i Orašara.
U tri i pol desetljeća djelovanja u Zagrebu ostvarila je golem repertoar. Koreografirala je pedesetak baleta, divertismana i baletnih večeri; režirala 39 opernih i 15 operetnih naslova (neke i više puta); koreografirala baletne brojeve u sedamdesetak opera i opereta u režijama drugih redatelja. Kao operna redateljica stala je uz bok prvacima hrvatske kazališne moderne Ivi Raiću, Branku Gavelli i Titu Strozziju, u zlatnom razdoblju Zagrebačke opere ravnatelja Krešimira Baranovića, 1930-ih. Slijedila je utjecaje i principe moderne europske režije u pronalaženju dramskoga u libretu, uz poštivanje glazbe. Glumački je pokretala protagoniste i zbor. Dobro je poznavala glazbu i znala je čitati partiture. Sama je skratila partituru Romea i Julije. Bila je snažna ličnost i odlučna. Zasigurno joj, kao ženi, strankinji i imigrantkinji, nije bilo lako stupiti na muško područje operne režije. S djecom je radila u Dječjem carstvu, fantastične dječje predstave koje su ostavljale dubok trag polaznicima i oduševljavale ih za kazalište. Odgojila je mnogo uglednih baletnih umjetnika. Doživjela je velebnu proslavu 25. obljetnice umjetničkog rada, pod pokroviteljstvom Milke Trnine, početkom travnja 1941, i degradaciju, čak i uhićenje, svega nekoliko dana poslije. U NDH-u grijeh joj je bio pravoslavna vjera. U socijalističkoj Jugoslaviji, poslije za vrijeme Informbiroa, morala se paziti jer je bila Ruskinja koja je iz Rusije pobjegla pred komunizmom. Sve je rezultiralo odlukom da, po umirovljenju, potkraj 1955. ode u SAD, gdje je, u Bostonu, 1970. umrla.
Nadamo se da je znanstveno-umjetnički skup o Margareti Froman, u povodu 100. obljetnice dolaska u Zagreb, održan 28. i 29. studenoga u Hrvatskom centru ITI-ja, s petnaest izlaganja, prvi korak u sveobuhvatnom sagledavanju i vrednovanju njezina rada i doprinosa hrvatskom glumištu.
702 - 28. siječnja 2021. | Arhiva
Klikni za povratak