Vijenac 698

Film

Uz filmove Ava redatelja Tatea Taylora i Stara garda redateljice Gine Prince-Bythewood, SAD, 2020.

Akcijske junakinje kao simboli vremena

Piše Josip Grozdanić

Akcijska drama Ava s Jessicom Chastain u naslovnoj ulozi još se može pogledati u kinima, a na internetskim je platformama već neko vrijeme dostupna akcijska pustolovina Stara garda s Charlize Theron u glavnoj ulozi. Iako su oba filma pokazala slabiju kvalitetu, zbog odličnih glumica u naslovnim ulogama nude priliku za osvrt na akcijske junakinje u Hollywoodu tijekom posljednjih četrdeset godina

U domaćim kinima još se može pogledati pretenciozna i dobrano neartikulirana akcijska drama Ava s Jessicom Chastain u naslovnoj ulozi, a na internetskim je platformama već neko vrijeme dostupna fantastična akcijska pustolovina Stara garda s Charlize Theron u roli kojom se, nakon nastupa u hitovima Pobješnjeli Max: Divlja cesta, Brzi i žestoki 8 i Atomska plavuša, potvrđuje kao u žanru akcijskog filma trenutno najzanimljivija glumica što ciljano gradi imidž akcijske junakinje. To ne čini osobito promišljeno, jer dok je četvrti nastavak serijala o Pobješnjelom Maxu u dobroj mjeri i zbog njezina lika Imperatorice Furiose bio uspio povratak kultnog serijala redatelja Georgea Millera, već je Atomska plavuša označila kvalitativni korak unatrag, makar je bila riječ o dinamičnom, atraktivno stiliziranu i zabavnom djelu, da bi recentna Stara garda redateljice Gine Prince-Bythewood (Tajnovit život pčela) ponajviše funkcionirala kao upozorenje da glumica koja je za ulogu u ponešto podcijenjenoj biografskoj krimi-drami Čudovište osvojila Oscar mora ozbiljnije povesti računa o izboru budućih akcijskih projekata.


Jessica Chastain kao Ava u istoimenom filmu redatelja Tatea Taylora

Naime, na stripu The Old Guard scenarista Grega Rucke i crtača Leandra Fernandeza temeljena Stara garda dramaturški je i narativno konfuzan film s nedokuhanom te i na idejnoj i na izvedbenoj razini trivijalnom pričom o skupini besmrtnih plaćenika koji se bore za opstanak.

S obzirom na to da je njezin sljedeći najavljeni projekt nastavak Atomske plavuše, reklo bi se da je Theronova odlučila zaigrati na sigurno, ali i barem privremeno ostaviti po strani zahtjevnije dramske komade i angažmane. Isto se ipak ne može reći za Jessicu Chastain, sjajnu karakternu glumicu koja plaćenu ubojicu Avu utjelovljuje s dosta energičnosti i stila, no mora se nositi s bizarnim pokušajima da se banalna i stereotipna storija o obračunima u Avinu profesionalnom okruženju nadogradi hinjeno ambicioznim, no izvedbeno neosmišljenim, površnim i shematičnim pokušajima konstruiranja nekakve obiteljske drame, kroz odnose sa sestrom i njezinim suprugom, pri čemu je protagonističinu mentoru (John Malkovich) pripala uloga zamjenskog oca. I Chastainova, koja je u odličnoj faction triler-drami Zero Dark Thirty Kathryn Bigelow skupinu mornaričkih „tuljana“ predvodila u lovu na bin Ladena, u najavi ima akcijski triler The 355, u kojem će tumačiti odmetnutu agenticu CIA-e, no za razliku od Theronove ona bi trebala nastupiti i u drami The Forgiven Johna Michaela McDonagha (Čuvar zakona, Kalvarija) i krimi-drami Dobra bolničarka Tobiasa Lindholma (Rat), pa je očito da još drži i do ambicioznijih angažmana.

Junakinje Aliena i Terminatora

Iako su i Ava i Stara garda slabi filmovi kojima malo pomažu odlične glumice, i kao takvi nude priliku za osvrt na akcijske junakinje u Hollywoodu tijekom posljednjih četrdeset godina. Premda bi i princeza Leia iz Ratova zvijezda načelno mogla pripadati u tu kategoriju, ona ipak nije punokrvna i samosvjesna akcijska junakinja, već se povremeno zatječe u situacijama koje ju prisiljavaju na akciju. U tom smislu valja krenuti od antologijskog Scottova Aliena iliti Osmog putnika odnosno Tuđinca, jednog od najuspjelijih i najutjecajnijih ostvarenja posljednjih desetljeća, i danas podjednako svježeg i fascinantnog znan-fan-horora, koji je u zvjezdanu orbitu lansirao tada mladu Sigourney Weaver u ulozi Ellen Ripley, članice posade svemirske krstarice Nostromo, koja će u suočenju s krvoločnim parazitskim izvanzemaljcem pokazati najviše domišljatosti i prisebnosti te zahvaljujući tomu jedina preživjeti. Iako će Scott i kasnije imati više (neosviještene feministice Thelma i Louise, agentica Clarice Starling u Hannibalu) ili manje (vojnikinja Jordan O´Neill u G.I. Jane) zanimljive i intrigantne junakinje na rubu akcijskih, Ellen Ripley ističe se kao poslije (replikanta) Ricka Deckarda njegov najdojmljiviji lik.

 Akcijske komponente tog lika do krajnosti će eksploatirati James Cameron u kakvoćom ravnopravnu nastavku Tuđinci iliti Aliens, remek-djelu koje je ratni i u biti „vijetnamski” film, a kojim će se Cameron etablirati kao autor najzanimljivijih akcijskih ženskih likova u suvremenom (holivudskom) filmu.


Linda Hamilton kao Sarah Connor u Terminatoru 2 red. Jamesa Camerona

I Sarah Connor u prvom Terminatoru imala je izražene komponente akcijske junakinje, no kao i u slučaju Aliena one će biti maksimizirane u nastavku Terminator 2: Sudnji dan, zahvaljujući kojem će Linda Hamilton postati i do danas (Terminator: Mračna sudbina) ostati gotovo istoznačnica za akcijsku junakinju. Jaki i redovito akcijski ženski likovi obilježja su praktički svih Cameronovih filmova, kao i dobra broja onih njegove bivše žene Kathryn Bigelow (Plavi čelik, Čudni dani, Zero Dark Thirty), pri čemu su u Cameronovu slučaju kao i u Scottovu ponekad akcijom obilježeni više (Istinite laži, Avatar), a ponekad manje (Bezdan, Titanic). Uz Saru Connor upravo je Ellen Ripley najdojmljivija i podjednako amblematska junakinja akcijskog filma, junakinja koja se tijekom minula četiri desetljeća mijenjala u skladu s društveno-političkim i popkulturnim, ali i nekim drugim mijenama, dakle u skladu s mijenama duha vremena.

Mijene s duhom vremena

Za razliku od muških akcijskih likova, koji su od onih u tumačenjima Schwarzeneggera i Stallonea do likova Jasona Stathama i Dwaynea Johnsona najčešće već inicijalno zadani kao takvi, ženski akcijski likovi postupno se razvijaju i silom prilika pretvaraju u takve. U skladu sa spomenutim duhom vremena, kao i klišejima koji taj duh prate, 70-ih su tako ekranima vladale princeza Leia, tamnoputa osvetnica Foxy Brown (Pam Grier) kao svojevrsni pandan Shaftu, i isprva razmjerno nesigurna Ellen Ripley, koja će u 80-ima postati žestoka žena od akcije, baš kao i Sarah Connor. U 90-ima su holivudske akcijske junakinje pandane dobile u Francuskoj, u filmovima Hollywoodom zatravljena Luca Bessona, pa smo dobili i tjeskobnu plaćenu ubojicu Nikitu, koja će nakon nekoliko godina zaživjeti i u holivudskoj preradi, i djevojčicu Mathilde kao pratiteljicu Léona profesionalca, i anđeoski nevinu Leeloo kao partnericu gruboga futurističkog taksista Corbena Dallasa u Petom elementu. Istodobno, u Hollywoodu se za ravnopravnost sa svojim muškim kolegama borila vojnikinja G. I. Jane, a na velike i male ekrane stigla je Buffy, ubojica vampira.

U nultim godinama naglasak će biti na filmskim adaptacijama popularnih računalnih igrica, pa će ekranima zavladati Lara Croft u interpretaciji Angeline Jolie i Alice (Milla Jovovich) u serijalu Resident Evil. Osim što će se producenti sjetiti stripovskih akcijskih superjunakinja poput Catwoman (Halle Berry) i Elektre (Jennifer Garner), zvjezdani status Angeline Jolie na neko će vrijeme tu oskarovku prometnuti u akcijsku junakinju (Gospodin i gospođa Smith, Tražen, Salt), a slična će sudbina zadesiti i Cameron Diaz (Charliejevi anđeli 1 i 2, Noć i dan). Charlize Theron će 2005. u fantastičnoj akcijskoj pustolovini Æon Flux utjeloviti istoimenu zagonetnu ubojicu, što bi se iz današnje perspektive moglo smatrati korijenima aktualnog smjera njezine karijere, baš kao i uloga pritajene superjunakinje Mary u Hancocku Petera Berga. Prvo desetljeće ovog stoljeća obilježit će i dvodijelni Tarantinov Kill Bill s Umom Thurman kao Nevjestom te serijal fantastičnih horor-akcića Underworld, koji će u zvijezdu varljiva sjaja prometnuti Kate Beckinsale.

Stripovske i ine superjunakinje

Dakako, tijekom posljednjih više od deset godina štafetnu palicu akcijskih junakinja nose stripovske superjunakinje, bez obzira bile u superherojskim timovima (X-Men, Osvetnici, Čuvari galaktike) ili u zasebnim pustolovinama, od Wonder Woman preko kapetanice Marvel do Crne udovice. Posljednju tumači dva puta za Oscar nominirana Scarlett Johansson, koja se kao akcijska junakinja predstavila i u opet Bessonovoj Lucy te u prilagodbi istoimene japanske mange Duh u oklopu autora Masamunea Shirowa. Iz proteklih nekoliko godina pamtimo i akcijske junakinje Hit-Girl iz obaju Kick-Assa, protagonistice nekoliko ekranizacija tinejdžerskog distopijskog fantasyja (Igre gladi, Različita...), Daisy Ridley kao Rey u novoj trilogiji Ratova zvijezda te Felicity Jones kao Jyn Erso iz Rogue One. Reklo bi se da se u tom smislu krug i zatvara, da akcijske junakinje nakon četiri desetljeća opet dominiraju u Ratovima zvijezda i nadolazećim nastavcima Avatara Jamesa Camerona.

Vijenac 698

698 - 3. prosinca 2020. | Arhiva

Klikni za povratak