Vijenac 696

Glazba

GLAZBU IZDVAJA

Davor Schopf


Marija Barbieri, Marko Vušković, Supetranin svjetskoga glasa

Još jedna u nizu pedantno napisanih i na pouzdano istraženim leksikografskim podacima utemeljenih monografija o hrvatskim opernim pjevačima Marije Barbieri posvećena je baritonu Marku Vuškoviću, rođenu 1877. u Supetru. U korpusu hrvatskih opernih umjetnika s međunarodnim karijerama njegovo djelovanje nije toliko poznato kao nekih drugih pjevača. Student Bečkog konzervatorija i znamenitoga profesora Josepha Gänsbachera, karijeru je počeo 1904. u Opavi.


Izd. Narodna knjižnica Supetar, 2019.

Slijede Würzburg i Prag, nakon čega dolazi u Zagrebačku operu, od 1909. do 1917. Zatim je tri sezone prvak Narodne opere u Beču. U ljeto 1918. sudjeluje na jednomjesečnoj turneji Zagrebačke opere u Trstu. Od lipnja 1920. do ožujka 1921. na velikoj je turneji u Južnoj Americi. Zatim je prvak Zagrebačke opere, gdje nastupa do 1933. Poslije se bavio pedagoškim radom. Umro je 1960. u Zagrebu. Poglavlja u dvojezičnoj knjizi popraćena su ulomcima iz njegove autobiografije, kritikama iz tiska (za uloge Zrinjskog, Rigoletta, ukletog Holandeza, Escamilla, Onjegina, kneza Igora i niz drugih), izjavama umjetnika s kojima je surađivao i likovnim prilozima. Autorica ga definira kao velikog prvaka Zagrebačke opere, stup početka njezina sustavnog trećeg djelovanja, od 1909, i najvećega hrvatskog dramskog baritona. Nakladnik je Narodna knjižnica u Supetru.

Ana Vidić, Lovro Matačić

O najvećem, ali i najomiljenijem hrvatskom dirigentu ovo je druga monografija, što je u našoj glazbenoj publicistici rijetkost. Ne treba napominjati kako je važno da se, barem oni najveći, sagledaju s različitih stajališta.


Izd. Fond Lovro i Lilly Matačić. 2019.

Mlada muzikologinja Ana Vidić iz mnoštva je izvora predstavila Matačićev rad i djelovanje među dirigentskom elitom u najvažnijim svjetskim glazbenim, ponajprije opernim središtima, ali i u Hrvatskoj. Njegov je mnogostruki talent, često i u nepovoljnim društveno-političkim okolnostima, uspijevao zasjati i naći prostor za realizaciju. I dok zapisi suvremenikâ imaju posebnu vrijednost, radovi novih naraštaja donose nove vrijednosti kao što je narativna i dinamičnost grafičkog oblikovanja ove dvojezične monografije praktičnog malog formata. Nakladnik je Fond Lovro i Lilly Matačić.

Hrvojka Mihanović-Salopek, Kristalni plov, glazbeno­umjetnička djelatnost Branke Beretovac – operne prvakinje HNK u Zagrebu

Kristalnim plovom označila je autorica karijeru dugogodišnje prvakinje Opere HNK-a.

 


Izd. BIAKOVA d.o.o. Zagreb, 2020.

Pjevačica kristalne boje i čistoće glasa ideal je lirskog soprana, muzikalnošću i pojavom nenadmašena od svojih početaka do današnjih dana. Omiljena Jelena (Zrinjski) i Margareta (Faust), iz snova, zamalo je četiri desetljeća provela na pozornici HNK-a. Ostvarila je pedesetak opernih uloga i dvadesetak oratorija. Tristotinjak stranica ispunjeno je podacima iz biografije, repertoara i diskografije, izborom iz kritičkih osvrta, razgovorom s umjetnicom. Posebno je poglavlje monografije, ali i karijere Branke Beretovac, dugogodišnje komorno muziciranje u Hrvatskom sakralnom triju. Nakladnik je Biakova.

Vijenac 696

696 - 5. studenoga 2020. | Arhiva

Klikni za povratak