Vijenac 695

Glazba

Post festum: 45. Samoborska glazbena jesen, 25. rujna–4. listopada

Svjetska prijestolnica glazbe

PIŠE Jana Haluza

Tijekom jubilarnog 45. izdanja Samoborske glazbene jeseni održana između 25. rujna i 4. listopada festival nas je ponovno privukao probranim programom vrhunskih glazbenika



Samobor, živopisni gradić poznat po karnevalu te gurmanskim specijalitetima, već se tradicionalno u ranu jesen pretvara u svjetsku prijestolnicu glazbe. Tako je i bilo tijekom jubilarnog 45. izdanja održana između 25. rujna i 4. listopada; festival nas je ponovno privukao probranim programom vrhunskih glazbenika. Pandemijska kriza kao da nije nimalo omela planove u stvaranju iznimnih koncertnih večeri, jer samoborske glazbene delicije u jesenskim bojama, uz bermet i kremšnite, došli su i ovaj put kušati mnogi.

Kvaliteta festivala koji godinama marno pripremaju umjetnički ravnatelj, samoborski skladatelj Srećko Bradić, i njegova desna ruka, izvršna producentica Renata Glojnarić, jest u pozivanju hrvatskih glazbenika koji žive u inozemstvu i koje inače rijetko možemo na ovim prostorima vidjeti i čuti.

Glazbeni specijaliteti

Tako su i ovom prigodom u raznim kombinacijama komornih ansambala u župnoj crkvi sv. Anastazije muzicirali član prvih violina Berlinske filharmonije, Aleksandar Ivić, ili pak tražena violončelistica iz Amsterdama Jelena Očić. Njima se zbog epidemiološke situacije ovaj put doista nisu mogli pridružiti tek glazbenici iz udaljenijih krajeva izvan Europe, poput Amerike, odakle nam inače uvijek u Samobor redovito stiže nekadašnji umjetnički voditelj Zagrebačkih solista, Borivoj Martinić-Jerčić.


Monika Leskovar sa Zagrebačkim solistima pod vodstvom Sretena Krstića na svečanom otvaranju festivala / Izvor SGJ

Već je svečano otvaranje 25. rujna, koje se moglo pratiti u izravnim prijenosima na trećim programima Hrvatskoga radija i televizije, otkrilo sve adute festivalskog programa: nastupili su Zagrebački solisti pod vodstvom Sretena Krstića, uz sudjelovanje naše najbolje violončelistice Monike Leskovar kao solistice u Haydnovu 1. koncertu u C-duru. Dugogodišnji koncertni majstor Minhenske filharmonije, koji je sada u mirovini i sve se više posvećuje svojem zagrebačkom ansamblu, kao umjetnički vođa i u posljednje vrijeme aranžer, Krstić je predstavio i svoje obrade: uvodne stavke iz odabranih Bachovih kantata (tzv. sinfonie) i 3. gudački trio u c-molu, op. 9 ovogodišnjeg obljetničara Ludwiga van Beethovena. Kao Beethovenova aranžera već smo ga na stranicama našega lista slavili kada je bila riječ o spretnoj redukciji sloga Sudbinske 5. simfonije za prvi postpandemijski javni koncert u Zagrebu (Palača HAZU, 7. lipnja), dok je sada Krstić trima dionicama komornog djela dodao još dvije, sasvim u skladu s betovenovskim orkestralnim koloritom.

Drugu festivalsku večer u istom je prostoru ispunio recital našeg uglednog pijanista Lovre Pogorelića, s najtvrđim pijanističkim orahom romantičkog repertoara – virtuoznim ciklusom Transcendentalne etide, S. 139 Franza Liszta. Kao i grad Samobor, i Samoborske glazbene jeseni vrve kućnim specijalitetima: na njegovu se pladnju odvijaju čak dva međunarodna natjecanja – ono skladateljsko (New Note) i ono za najbolje mlade glazbenike (Ferdo Livadić). Posljednje se kompletno odvija u sklopu festivalskog programa jer riječ je o specijalnom natjecanju u obliku koncertnog niza pred publikom. Od natjecatelja se traži, osim da budu virtuozi, muzikalni majstori zanata, te mlađi od 28 godina, da prenesu onaj faktor X na publiku u maštovito odabranu atraktivnom jednosatnom koncertnom rasporedu s barem jednim djelom hrvatskog skladatelja.

Natjecanja Ferdo Livadić
i New Note

U 17. izdanju natjecanja to je uspješno učinilo šestoro nadarenih glazbenika: pijanisti Ivan Petrović-Poljak i Mia Pečnik, violinist Matej Mijalić, harfistica Veronika Ćiković, flautistica Lucija Stilinović i harmonikašica Martina Jembrišak. Njihove je dosege ocjenjivala prosudbena komisija u sastavu: Srećko Bradić, Tomislav Fačini, Ivana Kocelj, Branko Mihanović i Zdravko Šljivac. Kako to uvijek biva, uoči koncerta prošlogodišnjih pobjednika na kojemu se praizvede od festivala naručeno novo djelo hrvatskog autora, proglase se i novi, ovogodišnji pobjednici. Prošlogodišnji su tako laureati, članovi klavirskog trija Eusebius, 29. rujna praizveli humorističku skladbu Za njih troje Silvija Foretića, a uoči koncerta pobjednicom je 17. Livadića proglašena flautistica Lucija Stilinović (nagrada u iznosu od 15.000 bruto), za koju će novo djelo (koje će se praizvesti iduće godine) napisati splitska skladateljica s bečkom adresom Mirela Ivičević. Uz to joj nagrada jamči nastupe na vodećim festivalima u 2021. kao što su Dubrovačke ljetne igre, Festival sv. Marka u Zagrebu i Osorske glazbene večeri. Posebnu nagradu Grada Samobora i Hrvatskog društva skladatelja (iznos od 7.500 kn) za najbolju izvedbu hrvatskog autora dobila je pijanistica Mia Pečnik za interpretaciju Impromptua, op. 32B Dore Pejačević.

S druge strane, što se tiče skladateljskog natjecanja New Note, između tridesetak pristiglih partitura iz raznih krajeva svijeta prosudbena komisija u sastavu: Nikša Gligo (muzikolog), Choushane Siranossian (koncertna majstorica ansambla Esperanza iz Lihtenštajna) i Srećko Bradić (skladatelj), proglasila je najboljom skladbu Little Match Girl Poljaka Przemysława Schellera, koju je ansambl Esperanza trebao izvesti 3. listopada na ovogodišnjoj Jeseni, ali je zbog nepovoljne epidemiološke situacije to otkazano, a koncert prebačen na jesen 2021. Ipak, skladatelju je u roku na žiro-račun isplaćena nagrada od 2.500 eura. Do kraja festivala program su uveličali Harlequin Art Collective s Messianovim rijetko izvođenim ciklusom Harawi – pjesme ljubavi i smrti, zatim gitarski Trio Elogio, kao i dvije večeri komorne glazbe na kojima su, između ostalih, od kojih su neki već spomenuti u ovom osvrtu, u raznim formacijama skupno muzicirali i violist Aleksandar Milošev, pijanistica Martina Filjak i fagotist Žarko Perišić.

Vijenac 695

695 - 22. listopada 2020. | Arhiva

Klikni za povratak