Vijenac 694

Kazalište

13. Festival hrvatske drame za djecu
Mali Marulić, Split, 28. rujna–23. listopada

Radost velikih i malenih kazalištaraca

PIŠE Dunja Vusio

Na radost velikih i malih ljubitelja kazališta, Festival hrvatske drame za djecu Mali Marulić održao se po trinaesti put u Splitu, od 28. rujna do 3. listopada, na četiri pozornice: Hrvatskog narodnog kazališta, Gradskog kazališta mladih i Gradskog kazališta lutaka u Splitu te Gradskog kazališta Žar ptica u Zagrebu. Izbor povjeren Goranu Golovku donio nam je deset izvrsnih predstava u kojima su podjednako uživali i odrasli i djeca, zahvaljujući zanimljivim scenskim idejama i tekstovima, čarobnim scenografijama i vrsnim glumcima.


Lažeš, Melita
– GKL Split / Izvor GKL Split

Festival je započeo predstavom Lažeš, Melita Gradskog kazališta lutaka u Splitu u kojoj draga nam djevojčica osim obiteljskih i školskih briga ima i narastajući virtualni svijet kao još jedno borbeno polje u kojem ništa nije onako kako se čini. Osvojila je pet nagrada, za najbolju adaptaciju ili dramatizaciju teksta, najbolju režiju, najbolje glumačko ostvarenje (Ana Marija Veselčić za ulogu Melite), najbolju predstavu u cjelini i nagradu dječjeg žirija za najbolju predstavu.

Druga predstava istog kazališta, Katin tajni začin, izvrsna je lektira maloj i velikoj djeci o odrastanju, strahovima, hrabrosti, vrijednosti obitelji i dobru koje uvijek pobjeđuje zlo. Osobita scenografija Zdravke Ivandije Kirigin s nabujalim tijestom za bakine božićne fritulice čini naoko male Katine ruke bajkovito velikima i toplini predstave daje postojano scensko mjesto.

Zadarsko Kazalište lutaka Vlakom u snijegu obradovalo je i velike i male, zadržavši svu dragost romana, noseći priču pomnom i veselom igrom glumaca i lutaka, a raskošnim dimom lokomotive i zvonkom pjesmom ansambla razgalilo naša sjećanja i probudilo nova nadanja. Robertu Košti za scenografiju, izradu i oblikovanje lutaka dodijeljena je nagrada za izuzetno likovno rješenje.

Nagrada za kolektivnu igru pripala je ansamblu predstave Krpimirci u izvedbi Gradskog kazališta lutaka u Rijeci u koprodukciji s Kazališnom družinom Pinklec iz Čakovca, kao i nagrada Zdenka Mišura za najveći kazališni izazov. Nevjerojatno usklađen, poletan i sadržajan autorski projekt Ksenije Zec i Saše Božića izazvao je veliku pozornost i veselje publike. Odjeća koju nosimo animirana pokretom, plesom, glazbom, nepreglednim oblicima i bojama podsjeća nas na doživljaje i susrete koji su u nas upisali mnoga sjećanja, trenutke dragih prisutnosti osoba i vremena.

Dvije su predstave posebno lijepom interakcijom s publikom pokazale gledateljima kako u utrci s vremenom i obvezama lagano zaokrenuti prema slobodnijem i nezamjenjivom polju dječje igre i čitanja. Prva je Čudesne stranice male Danice Teatra Poco Loco iz Zagreba, a druga Pliva patka preko Drave Dječjeg kazališta Branka Mihaljevića u Osijeku. U iskrenoj i toploj suigri Zrinka Kušević (nagrada za najbolje glumačko ostvarenje za ulogu Majke) i Maja Katić izvrsno su pjevale, glumile i plesale kao mama i kći, a osječki su nas majstori lutkari starim igračkama s tavana i iz podruma u igrama i nezaboravnim brojalicama podsjetili na jednostavno neodoljive igre iz djetinjstva.

Prema tekstu Petre Cicvarić Ribe u nevolji, nagrađenom na prošlogodišnjem Malom Maruliću, ove smo godine u izvedbi karlovačkoga Gradskog kazališta Zorin dom gledali napetu i duhovitu predstavu o borbi hrabre ribe Mladene Čuvarić za očuvanje čistoće karlovačkih rijeka Kupe, Korane, Mrežnice i Dobre. Sjajni glumci s ribama-lutkama u rukama poslali su pravom kriminalističkom pričom jasnu poruku o našem odnosu prema rijekama, kvaliteti života koju nam bogatstvo rijeka omogućuje i pouku kako to bogatstvo očuvati, a predstava je osvojila nagradu za najbolji tekst. Kazališna družina Pinklec donijela je u koprodukciji s varaždinskim HNK-om predstavu Kao voda o Dječaku u žutim čizmicama i Djevojčici s pletenicom u kosi, njihovoj igri koju pokreće gibanje vode preko malene kapi i potraga za otkrićima čuda u prirodi. Puni znatiželje i dječje velikih pitanja, uvijek istih i uvijek jedinih koja vode odgovorima, igrajući se na livadi, u šumi, u špilji, u jezeru, susreću se i traže u radosti i u tuzi.

Jedina su predstava koju u Splitu nismo mogli vidjeti Kameni svatovi u izvedbi Gradskog kazališta Žar ptica iz Zagreba. Ostvarena je idejom teatra u teatru, kada glumci tijekom probe grade predstavu improvizacijom prema Šenoinoj povjestici. Narodna predaja o okamenjivanju svatova po kletvi majke, koja bi kao trajnu zadaću imala njegovati ljubav, snažno je i opominjuće svjedočanstvo o zarobljenosti čovjeka vlastitom slijepom voljom. Kao i predstava GKM-a iz Splita Postolar i vrag, koja odijeva Šenoinu povjesticu u suvremeno ruho i u kojoj postojanost i borba jedne dobre duše pobjeđuje sve napasti, zahtjevnija je i namijenjena djeci školske dobi.

Ostaje naglasiti kako je na festivalski natječaj za najbolji dramski tekst za lutkarsko kazalište i kazalište za djecu ove godine pristiglo osamnaest tekstova, a članovi žirija Sanja Vidan, Ivana Vuković i Jasen Boko prvu su nagradu dodijelili tekstu Bijeli grebeni Marte Mekovec de Carvalho Pokupić, drugu nagradu tekstu Kako je Bluno postao Bruno Ozane Ramljak i treću nagradu tekstu Uštimamac Andrijane Grgičević. U veselu smo iščekivanju novih predstava koje će nastati prema nagrađenim tekstovima.

Umijeće vrijednih kazalištaraca p(r)obudilo je na najbolji način pozornost djece poručujući: nikako ne odustajte od svojih snova i igara koje prepleću svakodnevni svijet s onim sretno izmaštanim, hranite svoju maštu dragim pričama u starim i novim knjigama, igrajte se sve više i dođite opet u kazalište začiniti predstave najvrednijim začinom – svojim djetinjstvom!

Vijenac 694

694 - 8. listopada 2020. | Arhiva

Klikni za povratak