Vijenac 694

Kazalište

IZDVAJA Boris Svrtan

Boris Svrtan


 

Ivo Andrić, Znakovi pored puta

– Ova je Andrićeva knjiga kao škrinja s neprocjenjivim duhovnim blagom, može se čitati gdje god je čovjek otvori,  teško se od nje odvaja, vraćajući se u njezine guste i skrivene nabore u kojima se kriju dijamanti unutarnjeg prosvjetljenja.

 


Izd. Školska knjiga, Zagreb

Na tragu Nemira i Ex Ponta, koji su nam odmah predstavili izvanserijskog pisca, u Znakovima zapanjuje koliko je u toj knjizi mudrosti proživljenoga i kako duboko pisac razumije ljudske strahove. Divan je njegov blagi kut gledanja na ukupnu ljudsku sudbinu i pustolovinu putovanja, gdje pisac s neviđenim strpljenjem, suptilnim humorom i blagonaklonom melankolijom promatra ljude, njihove strasti, poniranja, oduševljenja, nagnuća i zablude. Knjiga nudi iscjeljenje učeći nas da izudarani od života pristajemo na njegove težine i prijevoje. Mirom bistre i široke vode koja teče oplakujući svačiji život pisac bilježi naoko male pojave i u njima nalazi metafore i definicije ljudskoga trpljenja i preživljavanja u svijetu.

Tri plakata izvan grada Martina McDonagha –

Osim što je nagrađen brojnim Oscarima i s dvadesetak drugih nagrada, film je zaslužio apsolutnu preporuku i može se gledati nekoliko puta.


Iz filma Tri plakata iznad grada

Redatelj, producent i scenarist Martin McDonagh majstor je dramaturgije koji na malom prostoru, kao i u svojim dramama poput The Beauty Queen of Leenane i The Cripple of Inishman, uspije razviti događaje koji imaju antički zamah, težinu i dimenziju. Ritam filma i mnoštvo obrata koji ostavljaju bez daha potvrđuju nam da su vječni aristotelovski principi dramaturgije magični za svijest gledatelja, jer kroz potragu za elementarnom pravdom dovode do katarze, što je zanemaren dramaturški mehanizam u filmu u posljednje vrijeme. O povezanosti s našom stvarnošću, korumpiranim sustavom koji se razotkrije tek u drastičnim zločinima, ne treba ni trošiti riječi.

Michael Viewegh, Mafija u Pragu

Kriminalistički roman iz pera pisca izbrušena stila, baštinika Jaroslava Hašeka, koji nam razastire vrijeme tranzicije velikog grada i svih gradova koji su, poput Praga, proživjeli najbrutalnije prizore međusobne borbe novonastalih kapitalista na ruševinama socijalističkog društva istočne Europe. Rezultat je uglavnom porazan po demokraciju, pogotovo kad se zna da je pisac radnju temeljio na istinitim događajima, te se može vrlo lako preslikati na našu situaciju.


Izd. Profil knjiga, Zagreb

Zanimljivo je da se nekad s distance neke druge književnosti koja govori o istim problemima bolje vide vlastite boljke, te se može potpuno doživjeti kao roman s ključem. Manipulacija i besmisao političkih i medijskih mehanizama koji su u službi sivih novčanih podzemnih tokova toliko nam je pred očima jasna i neizbježna, da potpuno osvještava srednjovjekovne uvjete u kojima živimo u tim našim velikim metastaziranim društvenim sustavima. Poluge upravljanja našim životima jednostavne su i jezive.

Ma Jian, Tamna cesta –

Nevjerojatno poetičan i istovremeno grub roman koji opisuje suvremeno kinesko društvo i posljedice naglog ekonomskog razvoja na temeljima politike jednog djeteta. Reperkusije koje je ta politika imala na osobne životne priče nesagledivih su razmjera. Prizori koji se opisuju filmskom jasnoćom i unutarnjim osjećajem za dramsko podsjećaju u mnogočemu na Danteov Pakao.


Izd. AGM, Zagreb, 2016.

Nemoć bilo koje osobe u sudaru s brutalnošću suvremenoga represivnog sistema i njegovih metoda koje se provode za volju viših ciljeva i  borba koju mali ljudi vode kako bi obranili mrvice prava na osobne izbore u životu ostavljaju nas ukočene i bijesne zbog nemogućnosti ikakva poboljšanja. Emotivni učinak tog romana je golem, dugo nakon čitanja prati nas i postavlja pitanja o temeljima i smjeru današnjega svijeta, pogotovo kroz ovu novu vizuru globalne tamnice u koju bivamo prešutno sve jače zaključani.

Mladen Kerstner, Gruntovčani

Gruntovčani, predstava u GSK-u Kerempuh, prekinuta u zamahu nakon premijere, ali ipak odigrana do sada petnaest puta u strogim epidemiološkim uvjetima. Kerstnerova je to žufka komedija, u mojoj adaptaciji, kojom je radnja prebačena u današnje vrijeme, a govori o našoj mentalitetskoj usidrenosti, te unutar komične karakterizacije postavlja pitanje je li uopće moguć napredak ili bilo kakav pomak iz magle i blata u našim skučenim mozgovima i uskogrudnoj društvenoj klimi koju smo stvorili.


Ansambl predstave Gruntovčani

Suočava nas s dilemom otići ili ostati u sredini u kojoj je korupcija toliko besprizorna u svemu da se najpošteniji čovjek među nama doima kao najveća budala.

Vijenac 694

694 - 8. listopada 2020. | Arhiva

Klikni za povratak