Vijenac 693

Glazba

Post festum:
22. PagArtFestival, Grad Pag, 1–12. kolovoza

Visoki glazbeni standardi

PIŠE Tea Kulaš

Djelima hrvatskih skladatelja uokviren je festivalski program na Pagu

Unatoč izazovnoj situaciji u kojoj se cijeli svijet već mjesecima nalazi i snalazi, koja je desetkovala događaje izvedbenih umjetnosti, PagArtFestival i ove je godine ponudio veoma zanimljiv program te potvrdio visoku reputaciju koja ga ističe među brojnim ljetnim glazbenim manifestacijama. Premda su organizatori Nina i Lovro Pogorelić bili primorani minimalizirati inicijalno zamišljene ideje, koje su nasljedovale lanjski izbor posebnih lokacija u netaknutoj prirodi i među kulturnim spomenicima, nisu kompromitirali kvalitetu ni ozbiljnost programa, koji je i ove godine pokazao zavidnu razinu, kako programsku i idejnu, tako i izvođačku.


Lovro Pogorelić – bogatstvo zvučnih ideja /
Snimio Aleksej Vilegžanin

Budući da je neizvjesna situacija velikim dijelom onemogućila gostovanje stranih umjetnika, ovoljetno je izdanje bilo uglavnom posvećeno hrvatskim izvođačima. Vođeni tom odrednicom, organizatori su postavili okvir načinjen od skladbi hrvatskih autora kojima je Festival i otvoren i zaključen. Tako je 22. izdanje započelo 1. kolovoza sjajnim nastupom pijanista Lovre Pogorelića, koji je za svoj recital odabrao dvije snažne i osebujne umjetničke ličnosti. Prva je Josip Štolcer Slavenski, koji je svojim opusom zadužio hrvatsku glazbu, a druga Franz Liszt, jedinstvena pojava u povijesti glazbe uopće. Dvostavačnu Sonatu, koju je Slavenski napisao 1924. – iste godine u kojoj je bio i nositelj nagrade na festivalu suvremene glazbe u Donaueschingenu – Pogorelić je izveo u svoj njezinoj bravuri i ljepoti, a bogatstvo ideja nastavio je nizati i u Transcendentalnim etidama, njih osam od ukupno dvanaest. U tim ostvarenjima transcendentalnog dometa poimanja izvanjskih sadržaja, muzike i umjetnosti, u kojima je skladatelj prenio široki raspon ugođaja i karaktera, pijanist je potvrdio superiornu izvođačku tehniku i imaginaciju koja je još dugo u noć odjekivala paškom crkvom sv. Frane. Isti je prostor delikatnom izvedbom glazbe koja obiluje zvukovnim koloritom, ekspresijom i atmosferičnim slikama nekoliko dana poslije ispunio i sjajan dvojac koji čine bas-bariton Krešimir Stražanac i pijanist Danijel Detoni. U toploj ljetnoj večeri paškoj su publici priredili integralnu izvedbu ciklusa Zimsko putovanje Franza Schuberta. Pažljivo promišljajući svaku notu, poput zvučnoga zrcala, publici su prenosili raspoloženja koja prate Putnika na njegovu dvostrukom putovanju, fizičkom i psihičko-emocionalnom. Njihovu veoma uigranu i gotovo meditativnu kvalitetu izvedbe publika je oduševljeno nagradila dugotrajnim pljeskom, a njihov entuzijazam nije splasnuo ni na preostala dva koncerta. U paškoj katedrali ili zbornoj crkvi Marijina Uznesenja bisere barokne glazbe predstavile su 8. kolovoza flautistica Ana Batinica i orguljašica Tea Kulaš (autorica ovih redaka). Muziciralo se na pomalo zaboravljenu i rijetko sviranu glazbalu Nakićeve radionice iz 1763, koje je posljednju obnovu doživjelo u drugoj polovici prošloga stoljeća, ali i električnim orguljama na oltaru koje su publici pružile vizualnu komponentu izvedbe koja često izostane na orguljaškim koncertima. Posljednji događaj ovogodišnjeg Festivala održao se na otvorenome, na omiljenoj lokaciji paške publike, među ruševnim ostacima samostana u Starom gradu Pagu. Ondje je priređen za Festival gotovo redovit gitaristički recital, a čast da održi tu tradiciju ove je godine pripala umjetniku Krešimiru Bedeku.

Zanimljiv program satkan od djela hrvatskih autora – Ivana Padovca, Miroslava Miletića i Gorana Tudora – upotpunila je praizvedba djela za gitaru i video pod naslovom Supertramp’s journal. Skladateljica Ivana Kiš djelo je temeljila na stvarnom događaju, na Dnevniku Christophera McCandlessa (poznata kao Alexander Supertramp) koji je pisao za vrijeme putovanja u divljinama Aljaske. Tragična priča o mladom čovjeku koji u potrazi za pustolovinama i samoostvarenjem umire u potpunoj samoći fascinirala je skladateljicu i gitarista, ali i likovnu umjetnicu Liat Chen, koja je kreirala slike nadahnute riječima autora Dnevnika i muzikom Ivane Kiš u Bedekovoj interpretaciji. Završni doprinos djelu dao je skladateljičin suprug Roy Shapira, koji je animirao slike Liat Chen i doveo ih u korelaciju s izvrsnom Bedekovom izvedbom. Po završetku koncerta publika je ushićeno pozdravila audiovizualnu izvedbu djela, fizičku nazočnost svih autora, ali i organizaciju PagArtFestivala, koja već godinama uspješno odolijeva svim izazovima te svim srcem podupire i živi umjetnost.

Vijenac 693

693 - 24. rujna 2020. | Arhiva

Klikni za povratak