Vijenac 693

Film

U povodu skorog održavanja 30. Animafesta i 16. ZagrebDoxa

Uvod u jesen filmskih festivala

PIŠE Josip Grozdanić

U trenutnim zdravstvenim okolnostima, do sredine studenog održat će se brojna filmska događanja. Animafest održavat će se od 28. rujna do 3. listopada u Kinu Studentskog centra, Teatru &TD i dvorani Kinoteke, dok će 4. listopada u Kinu SC i Teatru &TD započeti ZagrebDox, možda najvažniji i najzanimljiviji domaći filmski festival, koji ove godine stiže u znatno skromnijem izdanju

 

Zbog pandemije novoga koronavirusa ovogodišnja sezona domaćih filmskih festivala zgusnuta je i dinamična, jer organizatori žele maksimalno iskoristiti ljetne i jesenske mjesece kao u kontekstu epidemiološke i zdravstvene slike makar uvjetno rečeno mirnije i sigurnije razdoblje. Točnije, kao razdoblje u kojem se manifestacije poput filmskih festivala mogu barem donekle pouzdano i precizno najaviti i programirati. S dolaskom jeseni, naime, one podrazumijevaju boravak većeg broja gledatelja u zatvorenim prostorima, što i uz strogo pridržavanje epidemioloških mjera i preporuka znači zahtjevan i nezahvalan posao. U trenutnim zdravstvenim okolnostima sve manifestacije takva tipa preporučljivo je prirediti tijekom ljetnih i ranih jesenskih mjeseci, jer oni kasnojesenski i zimski očekivano nose standardne svakogodišnje boljetice i viruse čije bi miješanje s koronom valjalo izbjeći pod svaku cijenu. Nije stoga nimalo čudno da će strastveni posjetitelji tuzemnih filmskih festivala od kraja lipnja i početka srpnja, kad su održani Festival tolerancije i Festival mediteranskog filma Split, pa sve do sredine studenog, za kad se najavljuje ovogodišnji Zagreb Film Festival, imati vrlo gust i bogat itinerar. Jer, nakon što je tijekom kolovoza i prve polovine rujna održan silom prilika „putujući“ Motovun Film Festival, uslijedilo je skraćeno „krizno“ izdanje 67. Pulskog filmskog festivala, nakon čega su priređeni također skraćeni i krizni 29. Dani hrvatskog filma.


Slučajna raskoš prozirnog vodenog rebusa
red. Dalibora Barića bit će prikazan na ovogodišnjem Animafestu

 

 

Bogat program Animafesta

No, da parafraziramo reklamni slogan, to svakako nije sve, jer najprije na dan izlaska ovog broja Vijenca započinje 16. internacionalni festival eksperimentalnog filma i videa 25 FPS, da bi se 28. rujna otvorio 30. svjetski festival animiranog filma te, svega dan nakon zatvaranja Animafesta, i 16. izdanje međunarodnog festivala dokumentarnog filma ZagrebDox. Ima li se na umu da se do sredine studenog najavljuju i održavanja 14. Vukovar Film Festivala te 10. One Take Film Festivala, koji bi trebao biti online, kao i da se „šuška” o održavanju Human Rights Film Festivala u istom razdoblju, postaje jasno da bi pasionirani posjetitelji filmskih festivala predstojećih tjedana i mjeseci mogli imati ozbiljnih problema pri pokušajima da u tako kratku razdoblju gledaju što više probranih filmskih naslova svih vrsta i rodova.


I´m Not Feeling Very Well
Sunčane Brkulj

No ako je suditi prema najavama organizatora 30. Animafesta, koji će se od 28. rujna do 3. listopada održavati u Kinu Studentskog centra, Teatru &TD i dvorani Kinoteke, taj bi se trud trebao itekako isplatiti. Repertoar ovogodišnjega jubilarnog festivala bogat je i raznovrstan, a jedino odstupanje od „starog normalnog“ jest što se ne održava u uobičajenom terminu u lipnju. Sve ostalo je na broju, od svih programa preko reprezentativnih predstavnika recentne hrvatske produkcije do uobičajeno atraktivna Natjecanja studentskog filma i biranih naslova inozemnih autora, ne samo u programu Svjetska panorama.

Prema tvrdnjama organizatora najprestižniji je, a možda i najintrigantniji program ovogodišnjeg festivala, Veliko natjecanje kratkometražnog filma, za koje je tročlana selekcijska komisija (umjetnički ravnatelj festivala Daniel Šuljić, montažerka i snimateljica Iva Kraljević, animator i filmski kritičar Božidar Trkulja) od 861 prijavljenog filma iz svih krajeva svijeta izabrala 40 prema njima najuspjelijih iz 27 država, među kojima su i animatori iz Grčke i Kolumbije, zemalja kojih predstavnici rijetko sudjeluju na festivalima animacije. Kao dodatni adut ovogodišnjeg programa jedinoga domaćeg filmskog festivala koji krasi atribut svjetski naglašava se raznorodnost žanrova, tema i motiva kojima se autori bave, od obiteljskih i ljubavnih relacija preko egzistencijalnih drama koje uključuju i psihopatološke motive, potom bavljenja ekološkim i religijskim temama kao i motivima ovisnosti, tjelesnosti i distopije, do tematiziranja aktualne migrantske i medijske problematike, sve nerijetko u humornom ključu te kroz poigravanje samim medijem animiranog filma. Autorice i autori gdjekad posežu i za dokumentarističkim prosedeima u animiranom filmu, pritom se koristeći različitim tehnikama, od stop-animacije u glini i crno-bijelog crteža do koloristički raskošnih djela s asocijacijama na renesansno slikarstvo i avangardu Vasilija Kandinskog.

Hrvatska animacija
i skromni ZagrebDox

Iz programa 30. Animafesta posebno valja izdvojiti niz svježih domaćih ostvarenja koja će biti prikazana u čak šest programa, od Velikog natjecanja kratkometražnog filma (Arka Natka Stipaničeva, Umorstvo u katedrali Matije Pisačića i Tvrtka Rašpolića, Toomas ispod doline divljih vukova Chintis Lundgren i The Closing Door Lucije Mrzljak) i Natjecanja studentskog filma (I´m Not Feeling Very Well Sunčane Brkulj i Cockpera Kate Gugić), preko Natjecanja hrvatskog filma, u kojem će biti prikazano čak trinaest filmova, i Natjecanja filmova za djecu (Grmljaaav Ivane Guljašević Kuman), do Obiteljskog programa (Spavač i Prvo su došli skupina autora) i Posebnog programa s projekcijom dugometražnog filma Slučajna raskoš prozirnog vodenog rebusa Dalibora Barića. O većini naslova na stranicama Vijenca bilo je riječi prethodnih mjeseci, u povodu njihovih prikazivanja na festivalima u Annecyju i Palm Springsu, pa sad recimo da je The Closing Door Lucije Mrzljak glazbeni video animiran kistom i tušem koji gledatelje vodi na mistično putovanje, Cockpera Kate Gugić duhovit „operni” prikaz borbe pijetlova, a Grmljaaav Ivane Guljašević Kuman prikaz života jednog pljuska.

Dan nakon zatvaranja Animafesta također u Kinu SC i Teatru &TD započet će 16. ZagrebDox, možda najvažniji i najzanimljiviji domaći filmski festival, koji ove godine stiže u znatno skromnijem izdanju. Tako će izostati neki popratni programi, središnji će uobičajeno biti regionalna i međunarodna konkurencija, a sveukupno će biti prikazano pedesetak filmova, što je otprilike trećina posljednjih godina dosegnuta prosječnog broja prikazivanih naslova. Jedan od popratnih programa nosit će naslov Best of the Rest, a u njemu će posjetitelji moći pogledati dvadesetak filmova prijavljenih za dvije središnje konkurencije koji se odlukama selektora nisu uspjeli kvalificirati, a drugi će biti posvećen uglednoj britanskoj dokumentaristici Lucy Walker. Iza nje je karijera dulja od dva desetljeća, filmovima Zemlja smeća i Tsunami i trešnjin cvijet osvojila je nominacije za Oscar, Zemlja smeća osvojila je i dvije nagrade u Berlinu, a publika na ZagrebDoxu moći će pogledati te kao i još šest njezinih filmova.

Vijenac 693

693 - 24. rujna 2020. | Arhiva

Klikni za povratak