Vijenac 693

Druga stranica, Glazba

Prvi donatorski festival BEETHOVENplus
za obnovu HGZ-a, HGZ, 14–24. rujna

Specijalitet kuće

Piše Jana Haluza

 

Dok je dovršetak obnove Velike dvorane Lisinski, također nastradale u potresu, još neizvjestan, iznenađuje vrlo brz oporavak stoljeće i pol starijeg Hrvatskog glazbenog zavoda. Zahvaljujući mnogim osobnim donacijama članova i prijatelja, unatoč svim krizama koje su ga pogodile u prvom dijelu godine, naša je najstarija glazbena institucija početkom rujna, na početku sezone, otvorila vrata za publiku. Unatoč velikim oštećenjima zgrade u zemljotresu prije šest mjeseci, zgrada je obnovljena do prvog stupnja da dobije dozvolu za uporabu.


Briljantan koncert Martine Filjak oduševio je publiku / Snimio Zvonimir Ferina

Nakon uspješno održana 8. festivala svjetske književnosti, koji je novi dom pronašao u zvonkoj akustici primarno glazbene dvorane, došao je trenutak i za njegov prvi glazbeni program. Glazbenjak je nastavio tamo gdje je i stao u svibnju: festivalom proizišlim iz inicijative tzv. e-koncerta koji je inicirala, organizirala i sama interpretirala hrvatska violončelistica s leipziškom adresom Kajana Pačko. Pisali smo o koncertu koji je bio dostupan tek internetskim korisnicima koji su platili „pristupnicu“ za gledanje, gdje su uz nju muzicirali pijanistica Martina Filjak i gitarist Petrit Çeku. Kada se tim sastojcima pridodalo još i obilježavanje 250. obljetnice rođenja jednog od najvećih skladatelja svih vremena, Ludwiga van Beethovena, dobili smo pravi specijalitet kuće: prvo izdanje donatorskog festivala za obnovu HGZ-a BEETHOVENplus s devet programa prožetih Beethovenovim djelima (14. i 24. rujna).

Bili su to nakon ljeta prvi koncerti u Hrvatskoj u zatvorenom prostoru koji nije crkva, u trenutku kada još nijedna druga dvorana u metropoli nije otvorila svoja vrata. Stoga je uzbuđenje ljubitelja glazbe bilo na visini, bez opasnosti od zaraze jer je sve uređeno prema epidemiološkim mjerama: na ulazu se svima mjeri temperatura, dezinficiraju ruke i uzimaju osobni podaci, no ništa od toga ne ometa užitak slušanja glazbe i prigodu da se kupnjom ulaznica pomogne daljoj obnovi zgrade. Uz to, niz večeri vrhunske glazbe koji su priredili ponajbolji hrvatski glazbenici iz zemlje i svijeta mogli su se uz pristupnicu pratiti u izravnom prijenosu na internetu (tzv. streaming), pri čemu je gledalište prošireno na cijeli svijet.

Dok je inače u tom prostoru kapacitet do četiristo ljudi, sada ih se najviše smjelo smjestiti njih 120, jer su stolci u dvorani i na podiju udaljeni jedan od drugog minimalno metar i pol, što pruža slušateljima iznimnu prigodu da koncerte dožive u polupraznom prostoru. To pruža dodatni akustični bonus, intenzivira zvuk glazbala, ali i naš doživljaj muziciranja, bez obzira nalazimo li se u dvorani ili slušamo događaj preko zvučnika ili slušalica.

Provest ćemo vas ukratko kroz zanimljiv program koji nam je dodatno potvrdio mladu violončelisticu Kajanu Pačko kao odličnu programsku izbornicu jednog novog festivala koji je u ovoj godini izvrsno ispunio prazninu nastalu s prestankom održavanja Zagreb Koma violinistice Susanne Yoko Henkel. Već na otvaranju doživjeli smo pravi vatromet vrhunskog muziciranja kada je zazvučao najbolji orkestar u Hrvatskoj (nepostojeći izvan ovoga festivala, čine ga probrani glazbenici zagrebačkih orkestara) u lepršavoj Pintarichiani Borisa Papandopula pod dirigentskim vodstvom najboljega hrvatskog dirigenta nakon Matačića – Ivana Repušića. U bombastičnom Beethovenovu Trećem klavirskom koncertu u c-molu u skladnoj obradi Vinzenza Lachnera za gudače nastupila je briljantna Martina Filjak. Uslijedili su recitali četvorice saksofonista koji su „otpuhnuli” Beethovenov 1. gudački kvartet (Papandopulo kvartet, 15. rujna), večer gitare u rukama Petrita Çekua, koji je svijetu otkrio gitarski zvuk rane Beethovenove sonate (20, op. 49), uslijedio je recital baritona Krešimira Stražanca i pijanista Danijela Detonija (17. rujna), ali i svojevrsno nadmetanje u betovenovskoj frazi među vodećim hrvatskim violončelistima i pijanistima u večeri Pet sonata za violončelo i klavir (18. rujna). Nakon subotnjega glazbenog jutra za djecu Glazbaonica ljubav na temu Beethovena, festival završava nastupom braće pijanista i violinista Krpan (Ivan i Martin, 22. rujna), Klavirskoga trija Eusebius uz mlade virtuoze iz glazbene škole Pavla Markovca (23. rujna), zaključno sa Zagrebačkim puhačkim triom (24. rujna). Iščekujemo vijesti o novim donatorskim projektima koji u najljepšoj akustici u gradu čine naš glazbeni život vitalnim.

Vijenac 693

693 - 24. rujna 2020. | Arhiva

Klikni za povratak