Vijenac 693

Kazalište

Uz 53. PIF, Zagreb, 18–24. rujna

Nezamjenjiva uloga međunarodnih lutkara

Leon Žganec-Brajša

 

 

Pupteatra Internacia Festivalo, tako na esperantu, tom danas pomalo zapostavljenu pokušaju stvaranja univerzalnog jezika, glasi puno ime Međunarodnog festivala kazališta lutaka poznatijeg pod pamtljivim akronimom PIF. U organizaciji KUC-a Travno, PIF otvara zagrebačku sezonu u drugoj polovici rujna. Ove je, po svemu za teatar teške godine, to učinjeno već pedeset i treći put. Kako je vidljivo iz imena festivala skovana prije više desetljeća, ali i njegova programa koji sastavlja ekipa pod vodstvom izbornice Livije Kroflin, teško je zamisliti PIF bez sudjelovanja glumaca i lutkara iz različitih dijelova Europe i svijeta. Ove se godine možda ponekom pratitelju moglo učiniti kako tog i takva PIF-a neće biti, no umjesto toga on je donio program predstava iz čak sedam država u konkurenciji za festivalske nagrade. Organiziran je i niz popratnih događanja, od izvedbi studenata glume i lutkarstva, preko promocije knjige, filmske projekcije lutkarskih filmova i otvaranja izložbe u povodu stote obljetnice lutkarstva u Hrvatskoj, do radionica. Održana je i tradicionalno najvidljivija aktivnost festivala, povorka lutaka središtem Zagreba kao osobit način promocije i suživota PIF-a s gradom.


Scena iz predstave Plastični junaci / Snimila Anael Resnick

Festival u terminu od 18. do 24. rujna ipak je morao biti skraćen za jedan dan s obzirom na otkazivanja gostujućih trupa iz Poljske i Bosne i Hercegovine u zadnji tren, no i bez obzira na to donio je velik broj izvedbi. Započelo je Damom iz Porto Pima, djelom talijanskog Kazališta Gioco Vita, autora Fabrizija Montecchija i Tiziana Ferrarija, zadnjih godina čestih gostiju PIF-a. Predstava u tradiciji kazališta sjena i oslonjena na prožimanje glazbenog i vizualnog potaknuta je kratkom pričom Antonija Tabuccija. Pliva patka preko Drave, produkcija osječkog Dječjeg kazališta Branka Mihaljevića temeljena je na poznatim brojalicama, nanizanim u kratkim prizorima odijeljenim pojavljivanjem patke koja, noseći pismo navrh glave, donosi u njemu poticaj za uprizorenje nove brojalice. Odraslom se gledatelju to može činiti ponešto repetitivnim, no smisleno je u obraćanju ciljanoj publici. Trećeg dana, s kojim je ovaj tekst morao biti zaključen, u službenom programu odigrani su Pinocchio Kazališta lutaka iz Maribora, Tisuću tuceta skupine Plata Company iz Češke te Plastični junaci Izraelca Ariela Dorona. Pinocchio je, u izvedbi Mihe Debeljaka, donio svu vizualnu raskoš kompetentnog lutkara koji se poigrava tehnikama, od tradicionalnih, restauriranih lutaka iz fundusa kazališta do suvremene animacije uz pomoć dlijeta ili jednostavnog komada drva. Tisuću tuceta temelji se na animacijskoj dosjetki s ambalažom za svježa jaja, no kako se ona tijekom predstave brzo potroši, a ni dramaturgija temeljena na apstraktnom doživljaju putovanja ne funkcionira najbolje, to se ostvarenje doima slabijim od očekivanog. Plastični junaci snažna su i emotivna, precizna skica (anti)ratnog ozračja nesigurnosti, očito temeljena na izraelskom iskustvu stalnih sukoba i lokalnih ratova.

Posljednjih godina lutkarstvo je sve zanimljivije, otkriva nove i nove izražajne mogućnosti i potvrđuje svu bezgraničnu ludičku kreativnost koju lutka i druga izražajna sredstva poput kazališta sjena ili predmeta omogućuju. Unatoč tomu PIF je često guran na marginu zagrebačkoga kazališnog života, u rezervat predstava za školsku djecu u tjednu i roditeljsko popunjavanje vikend-sadržaja djeci. U ovoj se godini, kada nema školskih grupa, a broj roditelja s djecom je epidemiološkim mjerama znatno smanjen, pokazalo koliko je taj pristup kratkovidan. Mogućnosti lutkarstva i animacije su goleme, gotovo bezgranične, osobito u imaginacijama kreativnih profesionalaca kakvi se i predstavljaju u programima PIF-a.

I dok je zagrebačko institucionalno lutkarstvo prečesto uvučenu u rutinu, neki segmenti hrvatskoga kazališta lutaka slijede inventivnost međunarodnih kolega. Studentski radovi s osječke Akademije za umjetnost i kulturu prava su riznica eksperimenata u pronalaženju novih mogućnosti animacije, koja se često odmiče od lutke kao izražajnog sredstva, ali joj se i vraća i razvija je. Stoga je potpuno opravdano njihovo uvrštavanje na PIF u okviru programa Oni koji dolaze. No osim postojanja dobre lutkarske škole ključan je i dijalog s lutkarskim kreativcima iz drugih dijelova Europe i svijeta. U čemu je uloga PIF-a nezamjenjiva. Ove godine, unatoč svim kušnjama i pošastima o kojima u uvodnom tekstu programske knjižice festivala piše izbornica, u ostvarenje te ključne zadaće PIF-a može se uvjeriti već nakon prvoga vikenda trajanja festivala.

Vijenac 693

693 - 24. rujna 2020. | Arhiva

Klikni za povratak