Vijenac 693

Književnost

Književnost IZDVAJA

Anja ŠOVAGOVIĆ DESPOT

Drame –

Ove sezone Gavella je trebala postaviti dramu Tajna Grete Garbo Mire Gavrana koja je dosad igrana na mnogim europskim pozornicama, no nikad u Hrvatskoj. Dogodio se nesretni virus u svijetu i razorni potres u Zagrebu pa su probe i premijera predstave  odgođeni. Dramu sam pročitala čim je napisana, prije desetak godina. Tumačim naslovnu ulogu Grete Garbo. Odigrale su je mnoge dramske prvakinje uz velik uspjeh jer govori o onome nečem neobjašnjivom – zašto je važno zvati se Garbo? Osobno, zanima me tajna zbog koje je odustala od glume u svojim najsjajnijim trenucima. Muči me i to zbog čega veliki  glumac ne može vjerovati blistavim kritikama, obožavanjima, sve dok ne povjeruje samome sebi. Zašto Garbo nije vjerovala sebi, eto, to me zanima. Inspirativan tekst koji će režirati Ivica Boban, redateljica s kojom sam napravila jednu od najboljih predstava Dubrovačkih ljetnih igara, Držićevu Hekubu.

Vrlo brzo počinju mi probe za sjajan novi tekst Elvisa Bošnjaka Usidrene. Predstava bi trebala imati premijeru u prosincu, u Hrvatskom narodnom kazalištu u Splitu. Tekst je pisan na dalmatinskom, otočkom, drveničkom dijalektu, originalan je i uzbudljiv, a uloga koju igram kombinacija je Penelope i Klitemnestre. U antičkim tragedijama žene su bile moćnije od muških partnera. Elvisova drama duhom je u tim davnim vremenima, a ubojita moderna. 

Mislim da je ovo možda najbolji Bošnjakov tekst dosad, a njegovu dramu Nosi nas rijeka (u kojoj sam igrala ulogu Seke u produkciji Dramskog kazališta Gavella i režiji Nenni Delmestre) držim jednim od najvažnijih hrvatskih suvremenih dramskih tekstova.

Scenarij –

Prošle sam godine završila snimanje filma Plavi cvijet u režiji Zrinka Ogreste i prema scenariju Ivora Martinića, darovitoga mladog hrvatskog pisca koji je scenarij pisao prema svojoj drami Mirjana i oni oko nje.

Sretna sam jer sam se protekle godine bavila pričama i tekstovima hrvatskih autora za koje držim da idu u sam vrh europskoga dramskog pisma. To je moja druga suradnja s Ogrestom nakon angažmana u zapaženu filmu Iza stakla, za koji je scenarij pisala Lada Kaštelan, iznimna hrvatska dramska autorica.

Kad sam dobila ulogu majke jedne kćeri, koju igra moja filmska partnerica Vanja Ćirić, dobila sam cijeli svijet osjećaja, bezuvjetne ljubavi i neizgovorenih očekivanja.

A sve to u Martinićevu dramskom pismu vrije ispod površine neizgovorenih, a nemoćno burnih osjećaja.

Romani –

Rastanci Mani Gotovac knjiga je koja mi je obilježila nestvarno, gotovo apsurdno hrvatsko proljeće 2020. Čitajući, slušala sam radosnu Mani kako se božanstveno smije, kako vrišti u mukama potajno gradeći svoju (a ne muževu) karijeru i kako polako gradi svoj nemoralni život sazdan na moralu od ljubavi. Svaka je rečenica Rastanaka duboka, iskrena i tužna isprika svima koje je i nehotice povrijedila. Čita se u jednom dahu i u jednom joj se dahu klanjam.


Izd. Mozaik knjiga, Zagreb, 2017.

A knjiga koja je obilježila moj ljetni zaborav od svih aktualnih, gorućih problema današnjice (i mojih osobnih) jest knjiga Hanne Rothschild Nevjerojatnost ljubavi. Šarmantna i originalna, ova je priča čarobna poslastica i za one sladokusce koji o umjetnosti ne znaju ništa, ali utvaraju da se zajedno s njom bore protiv beznađa duha, otužnih ovisnosti, nastranih potreba i kriminalnih poriva. Priču osobno priča remek-djelo velikoga francuskog slikara, začetnika rokokoa, Antoinea Watteaua i kroz duhovit dijalog s čitateljem ostajemo šokirani spoznajom da je umjetnost uvijek snažna, uvijek stalna, uvijek jedinstvena i zauvijek živa.

Vijenac 693

693 - 24. rujna 2020. | Arhiva

Klikni za povratak