Vijenac 688 - 690

Glazba

39. večeri na Griču, Zagrebačke obljetnice, Klovićevi dvori, 5–14. srpnja

Uz zvukove barokne glazbe

Zdenka Weber



Nemoguće je izbjeći razrijeđen smještaj stolica a time i smanjen broj slušatelja, što uvjetuju strogi epidemiološki propisi pri organiziranju javnih događanja u ovo otužno vrijeme ugroze koronavirusom. Pa ipak, jednako je tako nemoguće ne osjetiti olakšanje i zadovoljstvo da se umjetnički nastupi ipak događaju i da susreta sa živim izvođačima željna publika može prisustvovati kulturnim događanjima. U takvim su novim uvjetima, u kako nas uvjeravaju „novonormalnoj“ situaciji koja dopušta javna okupljanja, u atriju Galerije Klovićevi dvori 5. srpnja svečano započele 39. večeri na Griču, tradicionalna glazbena manifestacija kojom hrvatska metropola građanstvu nudi glazbene doživljaje pod zvjezdanim nebom. To da su zbog aktualne situacije programi svih glazbenih festivala u Hrvatskoj ograničeni samo na sudjelovanje solista i ansambala koji djeluju u Hrvatskoj posljedica je globalne zdravstvene ugroze, ali srećom imamo dovoljno doista vrsnih umjetnika koji mogu udovoljiti kriterijima vrhunske uspješnosti pa će slušateljstvo biti nedvojbeno zadovoljno, a vrijeme krize prebrođeno.


Snimio Marko Pletikosa

Čast nastupa na otvaranju zagrebačkoga ljetnog festivala pripala je Hrvatskom baroknom ansamblu (HRBA) kao jednom od glazbenim sastava koji u ovoj godini obilježava „okruglu“ obljetnicu djelovanja. Naime, omiljeni i afirmirani ansambl posvećen baroknoj glazbi, koji je utemeljila i vodi agilna, angažirana i virtuozna violinistica Laura Vadjon, djeluje dvadeset godina i dobitnik je Nagrade Grada Zagreba u povodu svoje obljetnice. Valja dodati da i drugi sudionici 39. večeri na Griču, Gudački kvartet Sebastian koji nastupa 11. srpnja i Zagrebački gitaristički kvartet koncertom 14. srpnja ove godine, obilježavaju trideset godina postojanja, Zagrebački puhački trio koncertom 13. srpnja proslavlja čak pola stoljeća kontinuiranoga trajanja imena sastava, s dakako promijenjenim članstvom, a Lado – ansambl narodnih plesova i pjesama Hrvatske na nastupu 12. srpnja sa simboličkim naslovom Mi nosimo zelen venčec već je u svojoj 71. godini uspješna promicanja vrhunskog izvođačkog umijeća folklorne baštine.

U 39. večeri na Griču iscrpno je uvela muzikologinja Jana Haluza, a protokolarno ih je otvorio gradonačelnik Milan Bandić. Slijedile su izvedbe biranoga baroknog repertoara u interpretaciji smanjenog sastava. Nastupile su samo violinistice Laura Vadjon kao umjetnička voditeljica i s njom Tanja Tortić, Saša Reba i Katarina Kutnar te violončelistica Iva Ilakovac, a u skladbama koje traže continuo pridružio im se za čembalom Pavao Mašić. Laura Vadjon uvijek je i vrlo simpatična govornica, koja s mnogo elana i iskrena oduševljenja najavljuje odabrana djela pa je tako i ovaj put dodala svoje tumačenje o odabranom programu, a posebno je bila važna i njezina primjedba da bi trebalo barem za vrijeme održavanja koncerata u atriju stišati bučnu glazbu koja dopire s platoa iza Klovićevih dvora. Osim toga, za teška oštećenja zbog zemljotresa koja su opustošila dvoranu Hrvatskoga glazbenog zavoda u kojoj HRBA održava godišnje koncertne cikluse itekako suosjećajna glazbenica pozvala je sve nazočne na doniranje kako bi se HGZ što brže i što bolje osposobio za novu koncertnu sezonu, koja će započeti u jesen.

Izbor triju koncerata za četiri violine Georga Philippa Telemanna, u G-duru, TWV 40:201. u C-duru TWV 40:203 i u D-duru, TWV 40: 202, zatim Kanona i Gigue, za tri violine i continuo Johanna Pachelbela, Three Parts Upon a Ground, Z. 731 za tri violine i continuo Henryja Purcella, Sonate in eco, za tri violine i continuo Biagia Marinija i na kraju antologijske La Folie, trio sonate u d-molu, za dvije violine i continuo, RV 63 Antonija Vivaldija, uz solistički nastup čembalista Pavla Mašića s Toccatom u e-molu, BWV 914 J. S. Bacha, pokazao se nadasve mudrom odlukom. Telemannovim koncertima ispunila je zvukovnost četiriju violina prostor zahuktalom motoričnošću glazbe jednog od najplodnijih skladatelja svih vremena, koji je pisao s lakoćom i brzinom i tako ostavio toliki broj djela da ih je gotovo nemoguće pobrojati. Tipično barokni skladateljski postupci sekvenciranja, variranja, ritmičkog pulsiranja i razgranatog kontrapunktiranja ostvareni su u dinamički vrlo nijansiranu izvođenju tehnički pouzdanih violinistica uz sigurnu nadopunu vrlo prezentne violončelistice i pouzdanog majstora za čembalom stilski nadasve adekvatno. Osobito su se istaknuli efekti jeke, također karakteristični za razdoblje koje je voljelo kontrast chiaroscuro kao poigravanje svjetlom i sjenom, što je na inventivan način glazbom isticao Biagio Marini, a Laura Vadjon duhovito naglasila bočnim smještajem violinistica u ugodno osvijetljenu atriju.

Vrhunac večeri svakako je bila Vivaldijeva La Folia, prštava virtuoznost u nenadmašnoj mašti majstorskih varijacija na u barokno vrijeme omiljenu glazbenu temu. Sa svojim je vjernim sljedbenicama i pouzdanim čembalistom koji u Hrvatskoj promoviraju praksu povijesno osviještena baroknog muziciranja Laura Vadjon još jednom oduševila ljubitelje barokne glazbe i bravuroznoga gudačkog umijeća otvorivši zagrebački ljetni festival na način koji ulijeva optimizam i potvrđuje činjenicu da je susret s glazbenicima uživo ipak najveća radost – i to s obiju strana koncertnog podija.

Vijenac 688 - 690

688 - 690 - 16. srpnja 2020. | Arhiva

Klikni za povratak