Vijenac 688 - 690

Kazalište

Nedjeljko Fabrio, Vježbanje života – Drugi put, red. Marin Blažević, HNK u Rijeci, premijera 24. lipnja

Fabriovo Vježbanje života trideset godina poslije

Petra Miočić

Neobično je kako se životne okolnosti (jednom će biti nazivane povijesnima) oblikuju oko umjetničkog djela, gotovo opsjenom ga navedu na dijalog, prostornu i vremensku kontekstualizaciju i tako pridonesu njegovu usložnjavanju. U vrijeme prve inscenacije Vježbanja života niz je društveno-političkih i kulturoloških okolnosti stvorio ozračje režimske (pred)tranzicije. Bila je godina 1990, a redatelj Georgij Paro, dramaturg Darko Gašparović i književnik Nedjeljko Fabrio, autor Jadranske trilogije kojoj je Vježbanje života središnji dio, sluteći, ali ne i posve uvjereni u mogućnost „novog početka“ odlučili su na Zajčeve daske postaviti jedan od najambicioznijih projekata. Možda ne toliko glumački, scenografski, kostimografski ili produkcijski, koliko u smislu zadiranja u meko tkivo gradskog (pluralističkog) identiteta.


Vježbanje života
, ma koliko se puta postavljalo, uvijek u potki nosi pitanje identiteta / Snimio Dražen Šokčević

Trideset godina poslije, kao središnji dio programskog pravca Doba moći EPK-projekta Rijeka 2020, intendant Marin Blažević okupio je ansambl Hrvatske i Talijanske drame kako bi na pozornicu riječkog HNK-a postavio Vježbanje života Drugi put. I premda bi već i samo njegovo kontekstualno vezivanje uz pojam „moći“, njezinih implicitnih i eksplicitnih utjecaja na identitet kao istovremeno zadan i propustan, u ovo iščitavanje kapitalnog djela područne i nacionalne književnosti ušila važna pitanja, popularno nazivana kontroverznima, epidemiološka je situacija i zatvaranje kazališta zbog pandemije koronavirusa samo nekoliko dana uoči za ožujak zakazane praizvedbe pokazala kako „vježbanje“ i jest jedina interakcija u koju sa životom zaista dolazimo. Obavezne zaštitne maske, postojanje zaštitnih pregrada i poštivanje fizičke distance u gledalištu, osim zdravstvene, poprimaju i simboličku funkciju – podsjećaju zašto drugo Vježbanje života nikako ne može biti istovjetno prvome. Ili njegova puka kopija.

Iako iščašene, okolnosti pripreme prvog uprizorenja bile su obojene nadom, s tek prikrivenom dozom strepnje pozdravljano je novo vrijeme i svršetak jednog režima, dok Blažević „svoju“ interpretaciju, rađenu prema dramatizaciji koju supotpisuje s Lucijom Klarić, Nikolinom Rafaj i Majom Ležaić, postavlja sa sviješću o negativnom predznaku trenutka u kojem se našao. Pomalo neobično, predstava započinje trideset minuta prije vremena predviđena na ulaznicama i programu, a Karneval političara kojim se otvara u pozornicu pretvara riječki Kazališni trg. Na njemu u tamne kostime odjeveni glumci predstavljaju istaknute ličnosti iz političke povijesti grada, a kao govornica služi im čamčić na kakvima danas put u sretniju budućnost traže afrički i bliskoistočni imigranti. Jasno, jer i pogledi predstavljenih su političara bili u interakciji s Europom, neki su među njima neslavno potonuli, drugi jedva održali glavu iznad vode, dok treći i dalje plutaju. Razdvaja ih tek odnos prema historiji – stariji gledaju naprijed, oni novijeg datuma osvrću se unatrag.

I već u tom prizoru Blažević pokazuje kako neće imati milosti prema riječkoj tradiciji. Pošteno jer milosti, posebice prema karnevalu, nije bilo ni u lani postavljenu Leica formatu, predstavi koja također s gradom ulazi u neugodan i mučan, ali katarzičan dijalog. Karneval bi, kao i kazalište, ustrajući na apolitičnosti, trebao biti vrlo politička praksa. Potvrdila su to i sljedeća tri i pol sata na kazališnoj pozornici. Gotovo 90 članova Hrvatske i Talijanske drame, predvođenih „povratnicama“ iz prošlog Vježbanja života, Nevom Rošić, Zrinkom Kolak Fabijan, Oliverom Baljak i Elis Lovrić, Tanjom Smoje kao „uvezenom“ Dašom Drndić i Mirom Furlan, koja se vrlo hrabro ogoljuje i ulazi u dijalog s gradom, posljedično i osobama kojih više nema. Razotkrivaju one komadiće svojih sudbina, priča i života ostavljenih i ostvarenih na riječkim ulicama, svega što ih uz grad veže i od njega razdvaja, svega što njihove identitete čini istovremeno riječkima i tuđima.

Vježbanje života, ma koliko se puta postavljalo, uvijek u potki nosi pitanje identiteta. Postojećih i nestalih. I stoga je dobro što novo uprizorenje staromu odaje počast, ali ga se tek povremeno dotiče. Kako to s najuspješnijim emancipacijama biva, oslobađajući se tradicije na nju nepogrešivo ukazuje. Jer pišući Vježbanje života Fabrio je htio na važnosti dati „malim“ sudbinama, a sad su glumice, formiranjem završne Fronte žena ukazale na problem jedne nove nevidljivosti, jednog novog nestajućeg, a važnog i prisutnog identiteta i pogleda. Tako je Marin Blažević, osuvremenjujući se, pokazao da najkvalitetnije inscenacije ne gledaju u prošlost, ali je i ne zanemaruju. Vježbanje života – Drugi put na jednak način komunicira Fabriovo djelo i povijest grada, svjesno, savjesno i odgovorno, a njegova je aktualizacija još glasnija opomena o važnosti njegovanja i poticanja pluraliteta.

Vijenac 688 - 690

688 - 690 - 16. srpnja 2020. | Arhiva

Klikni za povratak