Vijenac 687

Glazba

Uz Sunčanu stranu Prisavlja, HRT, Zagreb, 19–27. lipnja

Nova zagrebačka ljetna pozornica

Jana Haluza

U trenutku kad je Grad Zagreb zbog opasnosti od posljedica potresa zatvorio svoju najljepšu klasičnu ljetnu pozornicu, u što se proteklih godina pretvorio Tomislavov trg, trebalo je nešto učiniti. Kako se Hrvatska radiotelevizija vrlo rado uključivala u kreiranje i emitiranje tog ljetnog festivala smještena ispred Glavnog željezničkog kolodvora na Trgu kralja Tomislava, teško je prihvatila činjenicu da bi ove godine mogla ostati bez toga. Nova ideja došla je od Trećeg programa HTV-a i njegove urednice Vlatke Kolarović, koja je ponudila da se južna strana dvorišta zgrade HRT-a na Prisavlju uredi u koncertno-kulturno-društvenu pozornicu s travnatim gledalištem, baš poput onog na Tomislavcu. Tako je stvorena platforma ispred tzv. Mramorne porte, između zgrade i parkirališta, na dosad još nikad na taj način iskorištenu prostoru.


Novo gledalište na Prisavlju je pružilo dodatnu dimenziju intime i bliskosti / Snimila MARIJA ŠTILINOVIĆ / HRT

Velik je podij već na prvim koncertima bio dovoljno velik za ansamble, koji su se tu mogli smjestiti prema načelima epidemioloških preporuka za sprečavanje širenja zaraze virusom COVID-19. No, viša sila u obliku kiše i oluje omela je ideju da sve krene 19. lipnja sa Simfonijskim orkestrom HRT-a, kako bi na Svjetski dan glazbe 21. lipnja završio već tradicionalni HRT-ov trodnevni ciklus Glazba i grad. U malo promijenjenu redoslijedu od predviđenog, večeri su krenule 22. lipnja Tamburaškim orkestrom HRT-a pod vodstvom šefa dirigenta Siniše Leopolda s programom koji su prošle godine snimili s pjevačem Bojanom Jambrošićem, za što su osvojili i Porin. I došlo je publike, a Jambrošiću su se u probranim kajkavskim popevkama za navek pridružile i dvije sjajne gošće, Gabi Novak i Danijela Pintarić. Njihovi su glasovi ovjekovječili glazbenu baštinu sjeverne Hrvatske. Večer poslije dogodio se program na koji smo navikli u Zagreb Classicu na Tomislavcu: Simfonijski je orkestar HRT-a pod dirigentskim vodstvom Tomislava Fačinija (inače šefa dirigenta Zbora HRT-a koji u trenutku pandemije najčešće dirigira Simfoničarima, kojima je šef dirigent Enrico Dindo „zatočen“ u Italiji) izveo najljepše stranice klasične literature. Bio je to njihov prvi javni koncert nakon opće blokade djelovanja zbog virusa, tako da strasti, volje i entuzijazma iz svih redova instrumentalnih dionica nije nedostajalo. A tu su bili i atraktivni solisti, pjevači i instrumentalisti. Bariton Leon Košavić, umjetnik razgranate europske karijere, pokazao je jednako vladanje operom, solo pjesmom i američkom pjesmaricom. U duetu iz Gershwinove opere Porgy & Bess pridružila mu se mlađa kolegica Natalija Kralj, sopranistica svijetla i prodorna glasa koju bismo voljeli ponovno čuti u tako atraktivnu gala koncertu.

Dvoje instrumentalnih solista pokazali su se kao vrsni aranžeri i obrađivači djela u kojima su nastupili: udaraljkašica Ivana Kuljerić Bilić uspješno je dionicu violine solo u Sarasateovoj Carmen fantaziji pretočila u meki zvuk marimbe, dok je gitarist Petrit Çeku Albenizov popularni Asturias s elementima španjolskoga flamenca, izvorno pisan za klavir solo, majstorski razradio u obradi za gitaru i simfonijski orkestar. I sve su to u stopu zdušno pratili Simfoničari i maestro Fačini, otkrivši da i u novim uvjetima, razgranati i na otvorenome, mogu jednako uspješno muzicirati, a gledalište je pružilo dodatnu dimenziju intime i bliskosti koja je možda nedostajala večerima na Tomislavcu proteklih godina. Program lijepih skladbi iz pera Rossinija, Borodina i Bizeta zaključili su Šostakovičev silno popularni Valcer iz 2. jazz suite, te Gotovčevo uvijek svježe Simfonijsko kolo. Teško se s tom energijom, snagom i poletnošću bilo nositi u nastavku programa Sunčane strane Prisavlja, koje je 26. lipnja, donijelo apartni suvremeni program Zbora HRT-a, a 27. lipnja, nastup grupe Detour. No i tome je bilo mjesto na pozornici koja će ostati otvorena cijeloga ljeta za najrazličitije sadržaje Hrvatske radiotelevizije. Nakon glazbe i kulture, na red će doći i sport, a publika se umoljava da dođe što ranije jer se nakon što se prijeđe broj od 500 ljudi zajedno s djelatnicima rampa mora zatvoriti. Izdvajamo program Zbora HRT-a, koji je nominalno bio posveta Hrvatskom glazbenom zavodu i njegovoj dvorani koja je zadobila oštećenja u nedavnom potresu, a u kojoj se nada od jeseni nastaviti svoju redovnu koncertnu sezonu „Sfumato”. Zbor je također sada prvi put nastupio nakon koncertnih prekida, a izvedbom teških partitura Slovenca Damijana Močnika, Amerikanaca Nica Muhlyja i Leonarda Bernsteina, kao i djelom šamanskog ozračja Kletva nad željezom estonskog skladatelja Velja Tormisa, koje je pobudilo najveće zanimanje publike, dirigirao je muzikalni mladi maestro Veton Marevci.

Vijenac 687

687 - 2. srpnja 2020. | Arhiva

Klikni za povratak