Vijenac 686

Kazalište

Miro Gavran, Savršeni partner, red. Slađana Kilibarda, Teatar Gavran, PREMIJERA 9. LIPNJA

Savršenstvo tehnike nije za ljude

Andrija Tunjić

Da dramskom piscu Miri Gavranu ne fali kazališnih tema, dramskog umijeća i vještine, dokaz je futuristička crnohumorna komedija Savršeni partner, praizvedena 9. lipnja u Centru za kulturu Maksimir u režiji Slađane Kilibarda. Sedamdesetak gledatelja – zbog virusa COVID-19 samo je toliko moglo biti na premijeri – od srca se smijalo zanimljivom, globalnom i poučnom sadržaju novoga Gavranova komada. I koliko god pobornici našega takozvanog modernog teatra Gavranu nijekali veličinu i bili jalni, činjenica jest da je on u svijetu najpoznatiji i najizvođeniji hrvatski dramatičar, a svako njegovo novo djelo samo je potvrda njegove kvalitete.


Kristina Krepela (Barbara), Sven Jakir (Filip i njegov android
David) i  Lana Gojak Bajt (Tina) / Snimio Deyan Barić / dominionart.com

Po dramama i komedijama Mire Gavrana – do Savršenog partnera napisao je 52 kazališna teksta – izvedeno je više od 350 kazališnih premijera diljem svijeta, koje je vidjelo više od četiri milijuna gledatelja. Jedini je živući dramatičar u svijetu premijerno izvođen na svim kontinentima i jedini kojemu su čak u četiri države – Slovačkoj, Poljskoj, Češkoj i Njemačkoj – organizirani kazališni festivali na kojima su se izvodile predstave nastale isključivo prema njegovim dramama i komedijama, a održavani su pod nazivom GavranFest.

U Savršenom partneru dvoje mladih u ljubavnoj vezi zajedno žive četiri godine: djevojka Tina ambiciozna je doktorica ekonomije, karijera joj napreduje bez ikakvih problema, zarađuje triput više od partnera Filipa, bibliotekara, koji višak vremena i kreativnost troši na slaganje brodskih maketa. Tako žive sve do dana kada Tina dođe s posla i Filipu kaže da odlazi na viši položaj u veliki grad i predloži pauzu u vezi. Veza se prekida, svatko odlazi na svoju stranu.

Nakon šest mjeseci razdvojenosti i poslovnog uspjeha Tini nedostaje muškarac. Zbog toga se javlja na natječaj znanstvenice Barbare, konstruktorice savršenoga muškarca androida – radi sve što partnerica zamisli, ispunjava sve želje... I fizički je identičan Filipu, samo mu je ime David. Tina s Davidom počne sretno i zadovoljno živjeti, ali... on je ipak samo stroj koji ne uspijeva razumjeti i ispuniti sve njezine emotivne i druge sitne ljudske potrebe. Tada nastaju problemi; Tini ni posao više ne ide kako je do tada išao, a i počinje joj nedostajati Filip i njegova nesavršenost. Zbog toga traži pomoć od Barbare...Na kraju, u Barbarinoj režiji, Tina i Filip se pomire...

Komedijom Savršeni partner Gavran se vratio međuodnosu čovjeka i robota. Otkačenom androidu Davidu prije osam godina prethodila je komedija Lutka, u kojoj je publika upoznala simpatični ženski android Stelu. Lutka je 2012. praizvedena u New Yorku, a u Beču je odigrana 20. svečana premijera. Vjerojatno će Lutku uspješno slijediti Savršeni partner, jer se i ovaj put, kao i uvijek do sada, Gavran potvrđuje kao majstor komedijskih zapleta. Naoko banalan sadržaj ispunjen životom Tine i njezinih partnera, njihovom svakodnevicom i problemima, u njegovoj dramskoj obradi i ovaj put nudi zanimljivu i uzbudljivu priču punu iznenađenja, bogatih asocijacija i jasnih poruka. Da je samo to, bilo bi dovoljno da ga publika razumije i voli.

No Gavran je i majstor dijaloga; jasnoća njegove rečenice, njezine stilske finese, u današnje vrijeme kada suvremeno, takozvano inovativno, kazalište više zanimaju izvedbeni spektakli nego društveno intrigantni sadržaji i kada su glumci svedeni na vješalicu za kostim. Njegov Savršeni partner uspijeva doprijeti do razumijevanja publike jer itekako rastvara probleme suvremenoga čovjeka, muško-ženske odnose svedene na površnost i hedonizam, jer točno uočava, dijagnosticira i razobličava slabosti odljuđenog čovjeka, njegovo robovanje manipulaciji i tehnologiji... K tomu je i kazališno aktualan jer upozorava na banalnost i pomodarsku površnost hrvatskoga suvremenog teatra.

Zbog svega spomenutog svatko komu kazalište nije tek spektakl ili samo zabava i površna aktivistička provokacija, bez imalo kalkuliranja ustvrdit će da je Gavran napisao ne samo crnohumornu komediju koja će uspješno biti izvođena širom našeg planeta nego i komediju koja bez ustručavanja kritizira „vrline” globalnog konzumerizma. Spomenute vrijednosti teksta točno je pročitala i režijski naglasila redateljica Slađana Kilibarda.

Uz to što je poštovala ideju, sadržaj i poruku dramatičara, redateljica je zajedno s glumcima: Lanom Gojak Bajt (Tina), Svenom Jakirom (Filip i David) i Kristinom Krepela (Barbara) rastvorila i precizno naglasila unutarnje sadržaje i karakterne osobine likova komedije. I neke njihove glumačke nespretnosti uspješno je pretočila u glumački zanimljiva rješenja koja ni na trenutak nisu smetala, nego su glumačku igru činila životno uvjerljivijom. Lana Gojak Bajt kompleksnu Tinu – ambicioznost poslovne žene uz lomljivost njezina unutarnjeg emotivnog života – uspješno je izgradila od odlučnosti i nesigurnosti. Sven Jakir kao Filip dočarao je iskrenu ljubav prema Tini, a kao android David osobitu tjelesnu vještinu potrebnu u funkcioniranju mehaničkih doživljaja i pokreta. Barbara u interpretaciji Kristine Krepela uspješno je balansirala između ambiciozne suvremene znanstvenice i žene koja unatoč znanosti nije bez empatije za ljude.

Uspjelosti predstave itekako su pridonijeli Tamara Savićević, autorica osobito zahtjevne i uspjele koreografije, Dina Vukelić (dramaturginja), Valentina Crnković (scenografkinja) i Hana Letica (kostimografkinja).

Vijenac 686

686 - 18. lipnja 2020. | Arhiva

Klikni za povratak