Vijenac 685

Film

Uz novi film scenarista i redatelja Woodyja Allena Kišni dan u New Yorku

Stil, šarm i odbojnost Woodyja Allena

Josip Grozdanić

Novom filmu neurotičnoga Njujorčanina Woodyja Allena, romantičnoj komediji Kišni dan u New Yorku koja je odnedavno dostupna u internetskim videotekama, može se prigovoriti zbog koječega. Ponajviše zbog natruha seksizma, konkretno u tretmanu glavnoga ženskog lika Ashleigh (razigrana Elle Fanning), koja je profilirana kao naivna, povodljiva i nestabilna osoba koja će se oskudno odjevena zateći u bizarnim situacijama, kao i zbog općenitog tretmana ženskih likova koje Allen ne štedi, jer su tu djevojka koja nepodnošljivo hihoće, jedna eskort-dama, a naposljetku i majka protagonista Gatsbyja (vrlo dobar Timothée Chalamet iz Guadagninove Skrivene ljubavi i humorne egzistencijalne drame Lady Bird Grete Gerwig), pripadnica visokog društva za koju će sin u završnici doznati da je nekad bila prostitutka.


Elle Fanning i Timothée Chalamet u glavnim ulogama

Može mu se prigovoriti i zbog autoderivativnosti i u tom smislu nedostatku svježih ideja i priča, i zbog svojevrsne vožnje na autopilotu i nemara za detalje, i zbog tendencioznog eksploatiranja njujorških eksterijera i interijera, čijoj vizualnoj dojmljivost pak pridonosi sjajna fotografija trostrukog oskarovca Vittorija Storara (Apokalipsa danas, Crveni, Posljednji kineski car), čiji raskošni kolorit, snolikost i igra svjetlom u kontekstu kišnoga dana kreiraju i zavodljiv bajkovit ugođaj. No ako se sve navedeno uspije ostaviti po strani, ono što preostaje jest dosta šarma i uspjelog humora, očekivano zanimljivi i duhoviti dijalozi, osobito o temama književnosti, filma, glazbe i likovnosti, spomenuta koloristički i vizualno raskošna bajkovitost te dinamična režija s očekivanom mjerom stila.

Posljednjih godina Allen, temom smrti opsjednut obožavatelj Kurosawe, Dostojevskog i Bergmana te strastveni ljubitelj jazza, kao navodni seksualni zlostavljač svoje posvojene kćeri Dylan Farrow na udaru je pokreta #MeToo, i njegovi se filmovi neizbježno gledaju i iz te vizure. Osim što Greta Gerwig, Michael Caine i Colin Firth s njim više ne žele surađivati, čak se i dvoje glumaca iz ovog filma, Timothée Chalamet i Rebecca Hall, ogradilo od vlastitih uloga.

Reklo bi se da je Allen u Kišnom danu... dijelom odlučio odgovoriti na takve optužbe, te se u filmu na manje ili više zanimljiv i uspio način bavi nekim provokativnim temama, romantičnim vezama mladih djevojaka i starijih muškaraca, slavnim osobama i obiteljskim odnosima, uz dakako svoju omiljenu temu intelektualca na razmeđu i u krizi. Taj je intelektualac protagonist znakovita imena Gatsby Welles, tipični Allenov lik, zapravo sam redatelj u mlađem izdanju, kakva ga se sjećamo iz filmova Manhattan i Annie Hall. Gatsby je student na koledžu Yardley, sin dobrostojećih roditelja i vješt pokeraš koji na pokeru zarađuje i desetke tisuća dolara, te koji si može priuštiti život na visokoj nozi. Na početku priče koja traje približno 24 sata zatječemo ga u naizgled skladnoj vezi s djevojkom Ashleigh, također dobrostojećom studenticom iz Tucsona koja je profilirana kao prostodušna i lakovjerna osoba. Ashleigh je studentica novinarstva koja mora otputovati u New York na dogovoreni intervju s glasovitim filmskim redateljem Rolandom Pollardom (Liev Schreiber), čije ime ne slučajno asocira na Romana Polanskog, još jednog prema Allenu nepravedno optužena i progonjena filmaša, kojeg će zateći usred kreativne krize.

Gatsby dakako odluči otputovati s njom u New York, no njihov planirani romantični vikend pretvorit će se u nešto sasvim drugo, jer će se tijekom dana iskristalizirati njihovi različiti intimni i životni interesi. Štoviše, dan u kišnom New Yorku pretvorit će se u ubrzano sazrijevanje i donošenje važnih odluka, ponajprije za Gatsbyja, a spletom okolnosti i za Ashleigh, što se u dramaturškom i karakterno-motivacijskom kontekstu ispostavlja kao ishitreno i ne odveć utemeljeno. Gatsby je mladić koji bi htio biti Holden Caulfield, protagonist znamenitog Salingerova Lovca u žitu, koji istovremeno pripada snobovskom društvu i ne želi biti njegov dio, ali koristi sve pogodnosti koje mu takvo socijalno zaleđe omogućuje.

On je student uglednoga liberalnog umjetničkog koledža, obilazi piano-barove, neobavezno čavrlja o književnosti i umjetnosti i tendira hipohondriji jer razmišlja kakve bi ga sve bolesti mogle spopasti do četrdesetog rođendana. Sve će se početi (prebrzo!) mijenjati kad Gatsby susretne glumicu Chan Tyrell (Selena Gomez), sestru svoje nekadašnje djevojke, s kojom će pred filmskom kamerom odglumiti ljubavni poljubac, te kad Ashleigh nakon Pollarda upozna najprije scenarista Teda Davidoffa (Jude Law), a potom i glumačku latino zvijezdu Francisca Vegu (Diego Luna).

Svakako, Kišni dan..., u kojem Allenov izravni odgovor na optužbe pokreta #MeToo može biti prilično odbojan, nije usporediv s redateljevim nekadašnjim ostvarenjima. U redateljskom stolcu ne zatječemo ni autora remek-djela Završni udarac ni izvrsne Jasmine French, no unatoč tomu riječ je o šarmantnom i zabavnom filmu.

Vijenac 685

685 - 4. lipnja 2020. | Arhiva

Klikni za povratak