Vijenac 685

Glazba, Naslovnica

OTVARANJE KULTURNIH INSTITUCIJA, GALA VEČER OPERE HNK-a U ZAGREBU, 26. svibnja

Novo normalno u glazbi

Davor Schopf

Poluprazno, a ispunjeno, bilo je gledalište Hrvatskoga narodnog kazališta u Zagrebu na koncertu Gala večer Opere HNK-a, 26. svibnja, kojim je to kazalište, među prvima u zemlji, ali i u svijetu, otvorilo vrata gledateljima nakon dva i pol mjeseca prisilne zatvorenosti zbog koronavirusa. Sigurnosne preporuke Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo prorijedile su mjesta na manje od četvrtine kapaciteta gledališta, dvjestotinjak, i svele umjetnike velikoga opernog ansambla u komorne sastave. I tako će, barem još neko vrijeme, izgledati novo normalno u glazbi i u kazalištu, uz opreznu najavu i objavu programa nove sezone, planirane u najboljoj vjeri, ali svejedno još neizvjesne.

Online snimke predstava, kvartovski koncerti opernih prvaka, koji su još u tijeku i razne instalacije na otvorenom zamjenjivali su proteklih mjeseci živ susret publike s umjetnicima u jedinstvenom ambijentu Hrvatskoga narodnog kazališta, srećom sačuvanu i neoštećenu u potresu od 22. ožujka, kao istinskom hramu kulture i umjetnosti. I zato su srca nazočnih gledatelja i umjetnika bila ispunjena ganućem i otvorila se prema optimizmu da će virus jednoga dana proći te da ćemo i ovo novo normalno jednom konačno moći zaboraviti.


Koncert je održan ispred svečanog zastora Harmica Vasilija Jordana s vizurom katedrale prije potresa iz 1880. / Snimila MARA BRATOŠ

Koncert je, ispred svečanog zastora Harmica Vasilija Jordana s prikazom središnjega zagrebačkog trga s vizurom stare katedrale prije potresa iz 1880, počeo himnom Zagrebu Tebi grade moj Pere Gotovca. Izvedba sopranistice Valentine Fijačko Kobić bila je posveta gradu za sve nedaće koje su ga snašle.

Iako se od Gala večeri Opere možda ipak očekivao operni repertoar, program koncerta profinjeno je i decentno obilježio poseban trenutak novoga početka. Dvije molitve za izbavljenje, skladbe Cantique de Jean Racine Gabriela Fauréa i Cum invocarem Vatroslava Lisinskog, dobile su odgovor i razrješenje u Te Deumu Josepha Haydna, raspjevanom himničnom uzdignuću iznad stanja u kojemu jedino preostaju molitve. Raznolik karakter triju skladbi orguljskim je tonom i žarom interpretacije ostvario smanjeni sastav Zbora Opere HNK-a od šesnaestoro članova, uz sudjelovanje Valentine Fijačko te klavirsku pratnju Vjekoslava Babića i sugestivno dirigentsko vodstvo Luke Vukšića.

Drugi dio programa ispunio je Gudački oktet u Es-duru, op. 20 Felixa Mendelssohna. Izvedba te opsežne skladbe s bogatom uporabom kontrapunkta i osmerodijelnim fugatom u finalu, koja iziskuje simfonijski orkestralni stil muziciranja, pokazala je kakvim vrsnim gudačima raspolaže Orkestar Opere HNK-a. Izražajnost optimizmom intoniranih dionica vrsno su i muzikalno iznijeli Vlatka Peljhan, Mojca Ramušćak, Ivan Jakšeković i Mislav Pavlin, violine, Natalija Anikeeva i Danko Burić, viole, te Adam Chelfi i Lidija Suchanek, violončela.

Hrvatsko narodno kazalište najavilo je novu sezonu s četirima opernim i dvjema baletnim premijerama. Do kraja tekuće sezone još će se, uz dva dramska naslova, izvoditi balet Gospoda Glembajevi te koncertno opera Lucia di Lammermoor. Predviđa se i niz izvedbi raznolikih koncertnih programa na trgu ispred kazališta. Otvoreni prostori trenutačno su najbolje rješenje za izvedbene umjetnosti, tako da su naša dva najveća nacionalna festivala, Dubrovačke ljetne igre i Splitsko ljeto, potvrdila ovogodišnje izdanje iako se njihov prilagođeni program još očekuje.

Veliki svjetski festivali u najtežem su položaju jer su ovisni o velikom broju međunarodne publike, a dolazak je tih gledatelja, zbog ograničenih mogućnosti putovanja, upitan. Salzburške svečane igre održat će se, u prigodi velike, stote, obljetnice postojanja, tijekom kolovoza u skraćenom izdanju. Operni festival u veronskoj Areni, finski Operni festival u Savonlinni i znameniti Wagnerov festival u Bayreuthu ovogodišnji su program otkazali i kompletno prebacili u 2021. godinu, za kada vrijede već kupljene ulaznice. To je Bayreuthu poremetilo planove s postavom cjelovita Prstena Nibelunga idućih godina, što se sada mora reprogramirati. Veronska Arena ovoga ljeta neće biti potpuno prazna jer se predviđaju koncerti svjetskih opernih zvijezda u prilagođenim uvjetima koji podrazumijevaju postavu orkestra i zbora, s propisanim razmacima, u prostoru partera Arene i s publikom na tribinama, što je u Veroni moguće provesti i donekle je isplativo jer se ipak može okupiti relativno mnogo ljudi. Zanimljivo je vidjeti kompjutorski prikaz tih novih normalnih okolnosti u Areni na njezinoj mrežnoj stranici.

Drugi festivali, poput Opernog festivala Sferisterio u Macerati, održat će se sa smanjenim i prilagođenim programom. Rossinijev festival u Pesaru održat će se u kolovozu, zamalo u standardnom obliku, s dvjema opernim produkcijama i šest koncerata poznatih rosinijanaca današnjice: Olge Peretyatko, Nicole Alaima, Jessice Pratt, Juana Diega Flóreza, Karine Deshayes te trojice buffo basova Alfonsa Antoniozzija, Paola Bordogne i Alessandra Corbellija. Opera Bračna mjenica izvest će se u Teatru Rossini, s orkestrom u parteru i publikom u ložama, a opera Put u Reims na trgu Piazza del popolo.

Ljubljanskom festivalu dolazak su otkazali Opera i Balet moskovskog Boljšoj teatra te Berlinski simfonijski orkestar, ali očekuje se dolazak zagrebačkoga kazališta Komedija s operetom Grofica Marica. Prekinute operne i glazbene sezone, otkazani festivali te odgođeni projekti pretrpjeli su goleme gubitke, koji će tek izazvati glavobolju. No unatoč tomu nitko ne pristaje na šutnju.

Vijenac 685

685 - 4. lipnja 2020. | Arhiva

Klikni za povratak