Vijenac 685

Film

Uz sudjelovanje animiranih filmova domaćih autora na festivalu u ANNECYJU, 15–20. lipnja

Hrvatska animacija u Annecyju

Josip Grozdanić

Na najprestižnijem svjetskom festivalu animiranog filma, onom u Annecyju, koji će se ove godine održati od 15. do 20. lipnja, silom prilika online, bit će prikazana i četiri svježa hrvatska ostvarenja. Filmovi koji će biti prikazani izabrani su među 3180 naslova prijavljenih sa svih svjetskih meridijana i paralela, selektori su u svim programima odabrali sveukupno 179 filmova, a u slučaju hrvatske animacije riječ je o uistinu atraktivnim djelima. Možda najzanimljiviji među njima je dugometražni film Slučajna raskoš prozirnog vodenog rebusa autora Dalibora Barića, nagrađivanog i ljubiteljima animacije već poznatog umjetnika, autora stripova i redatelja glazbenih spotova koji u radu vješto barata i eksperimentalnim filmom te koji je među ostalim realizirao i ostvarenja Nova hipi budućnost te The Spectres of Veronica.


Arka
, red. Natko Stipaničev

Za svoj novi projekt, koji će u Annecyju biti prikazan u programu Contrechamp, Barić tvrdi da je njegov najambiciozniji do sada, i s obzirom na minutažu i s obzirom na broj ljudi uključenih u stvaranje filma, prema njegovim riječima realiziranog bez setova, scenskih radnika, rasvjetnih tijela i kamera, samo s osloncem na scenarij, mikrofon i osam glumaca u tonskom studiju. Dakako, i uz jednogodišnji zahtjevni proces vizualiziranja djela, kadar po kadar i scenu po scenu, uz mnogo neuspjelih pokušaja i prepravljanja.


Slučajna raskoš prozirnog vodenog rebusa
, red. Dalibor Barić

Protagonist Martin nekad je bio borac protiv sustava, a sad ga zatječemo u bijegu zajedno s konceptualnom umjetnicom Sarom, s kojom se pridruži revolucionarnoj seoskoj komuni. No progoni ih policijski inspektor Ambroz, koji će se pri obavljanju zadatka suočiti sa spoznajom da možda ništa od onoga što o bjeguncima zna zapravo nije istina.

Osobito zanimljivim čini se i film Pustolovine Glorije Scott – Umorstvo u katedrali redatelja Matije Pisačića (Fantastična odiseja doktora Zodijaka, Prošlo je s kišom, Bobo) i Tvrtka Rašpolića (Izbačeno, nađeno, Dekonstrukcija Odese), adaptacija priče autorice Mime Simić iz njezine zbirke Pustolovine Glorije Scott. U zbirci Simić opisuje pustolovine londonske detektivke Glorije Scott i njezine kolegice Mary Lambert, koje se u Londonu početkom 20. stoljeća suočavaju s neobičnim slučajevima koje rješavaju na također neobične načine, a sve obiluje humorom i apsurdom.

U svojim kratkim prozama autorica se poigrava i konvencijama klasičnog whodunita, i stereotipima britanske škole krimića znanima iz romana Arthura Conana Doylea i Agathe Christie, a u sve umeće grotesku i apsurd, uz mnogo tendencioznog pretjerivanja. Prozne Pustolovine Glorije Scott pretočene su i u stripove koje je nacrtala Ivana Armanini, koja je u svom radu dala dodatni otklon od konvencionalne naracije, uz vrlo zanimljivo poigravanje formom i grafičkim izrazom. U samom filmu Glorija Scott i Mary Lambert na zanimljiv i pomaknut način rješavaju slučaj ubojstva profesora Jansona.

Eksperimentalni animirani film I´m Not Feeling Very Well autorice Sunčane Brkulj (Osjetljivi princ), koji se na festivalu prikazuje u natjecanju studentskog filma, nastao je u produkciji Akademije likovnih umjetnosti i pod mentorstvom Danijela Šuljića, a realiziran je kombinacijom tehnika stop motion i cut-out animacije. I Brkulj, također i autorica stripova objavljivanih u webzinu Komikaze, se inventivno poigrava zgodnim detaljima, pa su tu raspjevane lubanje koje žude za plivanjem u velikom, otvorenom moru, no da bi to i ostvarile moraju se osloboditi svojih zadanih geometrijskih formi, o čemu i maštaju.

Naposljetku, domaću će animaciju na festivalu u Annecyju predstavljati i film Arka suscenarista i redatelja Natka Stipaničeva (Dragi Keno, Finili su Mare bali), ostvarenje koje prati zbivanja na velikom prekooceanskom kruzeru tijekom njegove plovidbe morem. Uz Stipaničeva scenarij supotpisuju Maša Seničić i Damir Juričić, Stipaničev je i animator, zajedno s Pavlom Stanojevićem, a film je nastao u produkciji kuće Kreativni Sindikat te uz potpore HAVC-a i Grada Splita. Sve navedeno učinkovito svjedoči i o intrigantnosti i živosti domaće animacije, unatoč pandemiji i brojnim problemima s kojima se autori suočavaju.

Vijenac 685

685 - 4. lipnja 2020. | Arhiva

Klikni za povratak