Vijenac 684

Glazba

E-koncert, Rotary E-Club Croatia, HGZ, 4. svibnja

Za spas razrušenog hrama glazbe

Jana Haluza

Pandemijska situacija sasvim je zagušila bilo koje djelovanje izvan najosnovnijih, a malogdje se spominju glazbenici, kojima su karijere početkom ožujka naglo zaustavljene. Pritom su najviše pogođeni samostalni umjetnici bez stalna zaposlenja u nekoj instituciji, koji su ostali bez kune prihoda. A one u klasičnim i srodnim stilovima dodatno je pogodio i zagrebački potres 22. ožujka: dok je o šteti u Hrvatskome glazbenom zavodu već bilo riječi na ovim stranicama, gotovo nigdje se u medijima ne spominje da je ozbiljna šteta nanesena i zgradi Dvorane Lisinski, popadale su ploče u velikoj koncertnoj dvorani i razrušene su dragocjene orguljske cijevi. Dok je Lisinski u vlasništvu Grada Zagreba, koji se skrbi o njegovoj obnovi, Hrvatski glazbeni zavod jest udruga građana, dakle, vlasnici su njegove zgrade u Gundulićevoj 6 njegovi članovi, glazbenici i ljubitelji glazbe, koji vlastitim donacijama pokušavaju spasiti instituciju. Već smo naglasili da je za osnovnu obnovu potrebno 850.000,00 kuna, koje će trebati prikupiti u što kraćem roku, kako se šteta ne bi povećavala.


U praznom HGZ-u nastupili su pijanistica Martina Filjak, gitarist Petrit Çeku,
a čelistica Kajana Pačko je nastupila iz stana u Leipzigu / Snimio Marko Pletikosa

U tome su hvalevrijedne akcije pojedinaca koji pozivaju javnost da se uključe u prikupljanje novca: prvi je istupio pijanist-skladatelj Matej Meštrović napisavši i snimivši za „svoj” HGZ skladbu HGZ Potresno, njegov su primjer ubrzo slijedili Joe i Lela Kaplowitz, uplativši vlastitu donaciju za zgradu i održavši u svojem domu dobrotvorni koncert jazz-glazbe u live streamingu. Treći je slučaj nadvisio sve dotadašnje pokušaje da se nedostatku koncertnih zbivanja uživo pruži adekvatna zamjena na internetu. Projekt je pokrenuo Rotary E-Club Croatia osnovan još 2013. sa svrhom uključivanja u dobrotvorne akcije rotarijanaca i prijatelja Rotaryja, koji su se iz Hrvatske razasuli po svijetu. Jedna se njihova članica, hrvatska violončelistica koja živi i djeluje u Njemačkoj Kajana Pačko, primila organizacije i produkcije koncerta kojim bi se prikupio novac za obnovu HGZ-a. Vlastitim primjerom pokazala je koliko je ta institucija važna ne samo Zagrepčanima nego i cijeloj glazbenoj zajednici u svijetu koja je gostovala ili će tek gostovati u toj akustički vrhunskoj dvorani. Njezina je ideja bila da za HGZ nastupi u vlastitom domu, dok na lice mjesta, u razrušenu dvoranu šalje da koncertiraju kolege koji su se u pandemijskoj blokadi našli u Zagrebu – pijanisticu Martinu Filjak i gitarista Petrita Çekua. Njihove su interpretacije bile prethodno snimljene i složene u 50-minutni koncert kojemu su 4. svibnja u 20.00 sati mogli pristupiti svi oni koji su platili ulaznicu od minimalno sto kuna. A živi moment umjetnici su publici priredili u razgovoru sa članovima kluba neposredno nakon koncerta, u 21.00 sat na after partyju na platformi MC Teams.

Nakon obraćanja gledateljima predsjednika kluba, Ivora Bihara, i predsjednice HGZ-a, Romane Matanovac Vučković, „posjetitelji koncerta“ mogli su u udobnosti svojega doma uživati u vizualno i zvučno zabilježenu muziciranju najprije Kajane Pačko. Ona se u svojem lajpciškome stanu smjestila u dnevnoj sobi, tako da je gledatelj doista imao osjećaj kao da prisustvuje privatnom kućnom koncertu kakvi su bili uobičajeni u 19. stoljeću, tradicija iz koje je i stvoren HGZ. Najprije je odsvirala Bachove stavke Bouree 1 i 2 iz Suite za violončelo solo u C-duru BWV1009, s napomenom da je tu glazbu izvodila na svojem prvom koncertu u HGZ-u sa samo dvanaest godina. Nakon barokne suzdržanosti, uslijedio je raskošni temperament dočaran kroz skladbe španjolskih čelista-skladatelja, Gaspara Cassada (Intermezzo e Danza Finale iz Suite za violončelo solo) i Pabla Casalsa (Pjesma ptica, obrada katalonske narodne pjesme). Na kraju se poklonila publici i izašla iz kadra, kao da je riječ o pravom koncertu. U tom trenutku publika se mogla upoznati detaljno sa stanjem zgrade HGZ-a nakon potresa, u kratkom crno-bijelom filmiću Marka Pletikose, koji je snimio i nastupe Martine Filjak i Petrita Çekua. Pijanistica izlazi na podij Glazbenjaka i vidimo sve pukotine na zidovima i stropu dvorane, no Filjakova hrabro kroči u prostor bez dodatne zaštitne opreme. Odlučuje se za stvaralaštvo Franza Liszta, omiljenoga skladatelja koji je 1846. prigodom nastupa u Zagrebu postao počasni član Zavoda. Klavir Steinway&Sons do detalja je dočarao umjetničine sposobnosti i interpretaciju, pri čemu je posebnu „zvučnu kutiju“ činila i akustika prazne dvorane, u orguljskoj transkripciji Bachovih Preludija i Fuge u a-molu, BWV 543, kao i tonski raskošnim opernim Reminiscencijama na teme iz Donizettijeve Lucije di Lammermoor. Gitarist Petrit Çeku nastupio je okrenut prema zidu podija, tako da se iza njega vidjelo gledalište sa stolcima punima žbuke, što je pružilo novu dimenziju prostora i akustike. Njegov je izbor rezonirao s onim violončelistice s početka programa, sa Španjolcima Fernandom Sorom (Etida u e-molu, op. 11, br. 6) i Franciscom Tárregom (Recuerdos de la Alhambra i Danza Mora) zaokruživši nestandardni e-koncert bravuroznom interpretacijom. Za visoku razinu zvuka zaslužan je Mladen Malek iz tvrtke Nota Bene. Pred računalima tu večer je e-koncert pratilo 143 vjernih slušatelja, ljubitelja HGZ-a i glazbene umjetnosti. Online akcija nastavlja se na mrežnim stranicama Rotary E-klub Hrvatska.

Zahvaljujući koncertu, u akciji je sveukupno skupljeno 27.400 kn, a jedna izdašna donacija od 15 tisuća dolara stigla je iz Amerike direktno na račun HGZ-a. Akcija je završena 17.svibnja, no i dalje je moguće uplatiti donaciju direktno preko internetske stranice HGZ-a.

Vijenac 684

684 - 21. svibnja 2020. | Arhiva

Klikni za povratak