Vijenac 684

Film

IZDVAJA — Vanja KULAŠ

• Serijal Kalifat (2020) –

Uskraćeni za posjete kinu, mnogi filmofili proteklih su se mjeseci angažiranije usredotočili na televizijske serijale. Serija koja se svakako izdvaja iz aktualne ponude jest Kalifat (Caliphate, 2020, red. Goran Kapetanović), snimljena u koprodukciji švedske televizijske kuće SVT i Netflixa. Scenaristi u osam epizoda vješto pretapaju elemente društvenog trilera i psihološke drame. U dinamičnim izmjenama dviju usporednih radnji serijal prati zbivanja u Raki, središtu militantne organizacije Islamska država, gdje skupina fanatičnih i zapravo dezorijentiranih mladića priprema teroristički napad na švedsku metropolu te naizmjence u Stockholmu, gdje se sustavno provodi proces radikalizacije tinejdžera, napose maloljetnih djevojaka. Dojmljivost serije proizlazi upravo iz činjenice da ona gledatelju, dakako u fikcionalnoj formi, nudi ženski pogled iznutra na organizaciju i metode ISIL-a, kao dominantno muškog sustava.

Kalifat fragmentarno i dijelom eliptično izlaže raznorodne primjere mladih ljudi kojima živote razara religijski fundamentalizam, dakle, adolescenata koji u krizi identiteta, naletu bunta ili bijegu od disfunkcionalnih obitelji odlaze u Siriju, odakle će se neki od njih i očajnički pokušati vratiti. Serija se, stoga, dotiče i problematike povratnika sa stranih ratišta koje država mora penalizirati, a onda i adekvatno zbrinuti, odnosno reintegrirati. Pratimo tako svakodnevicu triju štokholmskih srednjoškolki, pripadnica tamošnjih manjinskih muslimanskih skupina, koje perfidni članovi ISIL-a vrbuju puneći im glave bajkovitim izmišljotinama i na prijevaru ih odvlače u ratni pakao. Istovremeno strepimo nad samoinicijativnim i kaotičnim pothvatom svojeglave policajke podrijetlom iz Bosne, koja nastoji iz devastirane Rake izvući mladu Šveđanku i njezino novorođenče, ali zauzvrat od nje zahtijeva informacije o militantnoj akciji koju s istomišljenicima planira njezin muž, što tu domišljatu, ali već sluđenu ženu dovodi u veliku pogibelj.

• Novo iščitavanje Stanara Polanskog –

Sad kad je kućna izolacija napokon iza nas predlažemo revalorizaciju psihohorora Stanar (The Tenant, 1976) Romana Polanskog, odnosno komparativno uživanje u filmskoj adaptaciji i knjižnom predlošku, u svjetlu sretne okolnosti da smo nedugo iz izdavačke kuće Disput dobili prijevod romana Tlapnje jednog stanara (Le Locataire chimérique, prev. Maja Peterlić) francuskoga književnika, filmskog autora, glumca i karikaturista Rolanda Topora, koji je Polanskom poslužio kao polazište za filmski scenarij.

Naglašeno mračan i klaustrofobičan film s potpisom redatelja koji je oduvijek sklon filmskim preradbama književnih tekstova status kultnog stekao je, kako znamo, i kod šireg gledateljstva, dok je Toporova nevelika proza iz 1964, i danas njegovo najvažnije djelo, još u poziciji dobro čuvane tajne upućenijih frankofila. Mladi Trelkovski, siromašni pariški činovnik, preseljenjem u bijedan podstanarski stančić naći će se u košmaru, pri čemu nije jasno je li žrtva kakvih okultnih utjecaja ili vlastite psihofizičke bolesti. Omanji je to trodijelni roman efektne kružne strukture, čiji se isprva izrazito realistički prosede somnabulnim tempom rastače u nadrealnu pripovijest o društvenoj otuđenosti. Toporov fantazmagorični univerzum, naseljen morbidnim ljudskim pa i životinjskim figurama, odlikuju estetika ružnoće i karnevalska groteska, što nalazimo i u ovom romanu.

• Originalna zvučna vrpca serijala Devs Alexa Garlanda –

Znanstvenofantastični serijal Devs (2020) već se prometnuo u svojevrsni popkulturni fenomen jer pasionirano ga ovih dana prate i gledatelji neskloni žanru, koji u njegovu uvodnu epizodu zaviruju privučeni ugledom redatelja i scenarista Alexa Garlanda, a nastavljaju s gutanjem epizode za epizodom, ako već ne motivirani tematikom multisvemira, determinizma i superračunala, a onda zavedeni vrlo specifičnom vizualnošću, mekoćom fotografije i kontemplativnom atmosferom.

Bonus, ujedno kuriozitet serijala, hipnotičan je soundtrack, koji su izuzev nekoliko prethodno postojećih skladbi (primjerice one grupe Low) specijalno za njega skladali Ben Salisbury i Ge­off Barrow te njihovi suradnici, bend The Insects.

Vijenac 684

684 - 21. svibnja 2020. | Arhiva

Klikni za povratak