Vijenac 682

Druga stranica

Uz videokonferencije ministara kulture, medija i obrazovanja
članica EU o posljedicama koronavirusa, 8. i 14. travnja

Mjere za novu normalnost

Petra Miočić

Kriza uzrokovana koronavirusom mnoge je navela da preispitaju osnovne postavke vlastitih života ili iz temelja promijene dosadašnje načine poslovanja. Budući da su modeli ponašanja i društvene prakse na kakve smo civilizacijski navikli stavljeni na čekanje, neki se obrasci pojavljuju i neki modeli događaju prvi put u povijesti. Tako je 8. travnja, na inicijativu hrvatske ministrice kulture Nine Obuljen Koržinek, prvi put u povijesti održana neformalna videokonferencija ministara kulture i medija zemalja članica EU i članova Europske komisije, a šest dana poslije, 14. travnja, hrvatsko predsjedništvo Vijećem Europske Unije organiziralo je drugi neformalni sastanak ministara obrazovanja o posljedicama koronavirusa, kojim je predsjedala hrvatska ministrica znanosti i obrazovanja Blaženka Divjak. Na objema konferencijama sudjelovala je i povjerenica EK za inovacije, istraživanja, kulturu, obrazovanje i mlade Mariya Gabriel, a na konferenciji ministara kulture sudjelovali su i povjerenik EK za unutarnje tržište Thierry Breton te potpredsjednica za vrijednost i transparentnost Vĕra Jourová.


Ministrica je naglasila važnost medija koji pomažu i u borbi protiv lažnih vijesti / Snimio Josip RegoviĆ / PIXSELL / EU2020

Kulturni, kreativni i obrazovni sektor zasigurno su među najpogođenijima krizom uzrokovanom pandemijom COVID-19, i to dvojako. Svi su oni, naime, novonastalim stanjem i praćenjem zdravstvenih mjera odvojeni od uobičajenih praksi i samim time prisiljeni na osmišljavanje novih praksi i oblika opstanka. Kako je u obraćanju medijima istaknula Mariya Gabriel, čak 95 posto kulturnog i kreativnog sektora sačinjavaju mali poduzetnici, samostalni umjetnici i freelanceri. Svi su oni trenutno ranjivi i nerazmjerno zahvaćeni krizom, a ministrica Obuljen Koržinek kazala je da je, imajući to u vidu, većina zemalja članica implementirala mjere koje bi se mogle opisati kao socijalne, sa svrhom zaštite najugroženijih skupina. Također, mnoge su zemlje produljile rokove i proširile kriterije javnih poziva za financiranje kako bi i time izišle ususret najpogođenijima u sektoru, a isto je, kazala je Mariya Gabriel, učinila i Europska komisija i platforma Kreativna Europa. Osim toga istaknula je i tri horizontalne mjere koje bi trebale biti korisne sektoru, a za koje će se sredstva osigurati kroz Europski socijalni fond, Kohezijski fond, model državnih potpora i model SUE.

Naposljetku, ministrica je naglasila i važnost medija, koji u ovom teškom trenutku profesionalnošću, pravovremenim i vjerodostojnim prenošenjem poruka pomažu u borbi protiv lažnih vijesti. Važnost medija bila je istaknuta i na konferenciji ministara obrazovanja jer dio se aktivnosti učenja na daljinu trenutno provodi i programima nacionalnih televizija. Kriza u obrazovnom sektoru zahvaća radnike koliko i korisnike pa, iako je generalni zaključak kako su radnici unutar sektora promptno i kvalitetno odgovorili na novonastalu situaciju, istaknuto je i nekoliko izazova.

Prvi je socijalne prirode i tiče se osiguravanja društvene pravednosti jer ne odrastaju svi učenici u tehnološki jednakim uvjetima pa nekima može biti uskraćen pristup internetu, potrebnim uređajima, a ne moraju niti posjedovati vještine potrebne za njihovo korištenje i stoga je njima potrebno osigurati dodatnu podršku. Osim toga, pitanje završetka školske i akademske godine još je otvoreno. Neke su države članice otvorene njihovu produljenju, no većina razmatra različite scenarije, a neke su zemlje već odlučile odgoditi, odnosno potpuno ili djelomično otkazati maturu. Također, ministri su apelirali na visokoškolske ustanove i zatražili prilagodbu njihovih ispitnih kriterija novim okolnostima. Naposljetku, postavljeno je i pitanje ponovnog otvaranja obrazovnih ustanova i prilagodbe na novu normalnost, kao i pomoći učenicima pri ponavljanju gradiva što su ga, u sadašnjim okolnostima, bili prisiljeni usvajati uz ograničenu nastavničku pomoć.

Obje su konferencije, naposljetku, iznijele zaključak o važnosti pojačane fleksibilnosti, kako u otvaranju prema krajnjem korisniku (publici ili učeniku), tako i u otvaranju prema novim modelima i načinima rada. Ulaganje u ljudski kapital, znanost, obrazovanje i kulturu bit će, u stanju nakon svršetka medicinskog dijela koronakrize, ključno i stoga su ministri kulture i obrazovanja složni u ocjeni kako bi dio europskoga proračuna trebao biti preusmjeren na istraživanje digitalnih strategija i implementaciju novih, digitalnih sadržaja povezanih s učenjem, kao i onih presudnih za kulturu.

Vijenac 682

682 - 23. travnja 2020. | Arhiva

Klikni za povratak