Sedam desetljeća iskustva Hrvatske matice iseljenika u jezičnim programima
Važnost očuvanja hrvatskog identiteta tijekom stoljetne hrvatske migracijske povijesti Hrvatska matica iseljenika (HMI) prepoznala je od sama osnutka 1951. te je tijekom gotovo sedamdesetogodišnje povijesti inicirala, organizirala i provela mnogobrojne obrazovne, kulturne, baštinske, nakladničke, informativne, ekološke, neprofitne, gospodarske i sportske programe, u zemlji i svijetu, prilagođavajući ih specifičnostima hrvatskih zajednica iz višejezičnih i višekulturnih sredina u kojima žive. Posebnu je pozornost i djelovanje usmjerila na programe namijenjene učenju i poučavanju hrvatskoga jezika, a od 2008. radi iskorak proširivši svoje klasične (tradicionalne) programe novima zasnovanima na informacijsko-komunikacijskim tehnologijama. Ovaj članak predstavit će najkarakterističnije i najvažnije programe koje HMI provodi u Hrvatskoj i u svijetu.
Mladi Hrvati diljem svijeta sudjeluju u različitim programima HMI
Sveučilišna škola hrvatskoga jezika i kulture Matičin je najdugovječniji program. Započela je 1980. kao Ljetna škola hrvatskoga jezika i folklora i bila prvi ljetni program toga tipa u Hrvatskoj. Godine 1991. inicijativom HMI-ja akademski dio preuzima Sveučilište u Zagrebu i do danas je ta suradnja primjer kvalitetnoga i hvalevrijednoga partnerskog odnosa dviju ustanova različitoga djelokruga rada. Sveučilište provodi akademski jezični program, a HMI program kulture. To je ljetni četverotjedni i vrlo intenzivni program namijenjen mladeži hrvatskoga podrijetla i svim drugim zainteresiranima, kao i učiteljima hrvatskoga kao inog jezika. Po završetku programa studenti koji uspješno polože usmeni i pismeni ispit dobivaju pripadne ECTS-bodove te diplomu. Od 1993. do 2019. taj je program pohađalo tisuću polaznika.
Program u kojemu mladi polaznici uzrasta 9–16 godina u desetodnevnom boravku u dječjem odmaralištu na moru uče hrvatski jezik i sve druge sastavnice hrvatskoga identiteta jedini je program takve vrste u RH. Riječ je o Maloj školi hrvatskoga jezika i kulture koja podrazumijeva jezične i kreativne radionice te sportske i zabavne aktivnosti koje sve ravnopravno sudjeluju u procesu ovladavanja hrvatskim jezikom i poznavanja hrvatskog identiteta, a provode ga učitelji hrvatskoga kao inoga jezika, lutkarski, dramski i plesni pedagozi, kineziolozi te drugi stručnjaci. Od početne 1993. do danas program je okupio 1578 polaznika iz 39 zemalja s pet kontinenata te 98 voditelja različitih radionica pokazavši ne samo kvalitetu nego i posebnosti međusobnog druženja i sklapanja cjeloživotnih prijateljstava mladih iz cijeloga svijeta.
Zgrada Hrvatske matice iseljenika / Fotografije: arhiv HMI-ja
Slijedom iskustva s provođenjem Male škole te njezina uspjeha i popularnosti, kao i iskazana interesa hrvatskih zajednica da se sličan program ponudi školama u njihovim sredinama HMI je osmislila nekoliko in-house programa. Tako su se Hrvatski dani za djecu, mlade, učitelje i roditelje vrlo uspješno provodili 2004–2008. u SAD-u te 2009. u Australiji. Zadnjih godina, točnije 2017–2019, u organizaciji Središnjega državnog ureda za Hrvate izvan Republike Hrvatske te suorganizaciji HMI, Agencije za odgoj i obrazovanje, Ministarstva znanosti i obrazovanja, Ministarstva vanjskih i europskih poslova i drugih institucija proveden je program za učenike i učitelje seminarskoga tipa u Kanadi, SAD-u i Australiji.
HMI, u suorganizaciji s Hrvatskom školom u Bostonu i Zakladom hrvatskih studija u Sydneyju 2018. pokreće multimedijalni program Igračka u srcu inspirirana hrvatskom tradicijskom kulturom, namijenjen hrvatskim školama, katoličkim misijama, društvima i udrugama te drugim relevantnim institucijama izvan Hrvatske sa svrhom poticanja i razvoja kreativnosti djece i mladih uz učenje i promociju hrvatske tradicijske kulture, njegovanja hrvatskoga jezika, međusobnog umrežavanja te povezivanja s domovinom Hrvatskom. Već je prve godine program polučio veliki interes te je u natječaju u kategorijama likovnih, fotografskih, video i literarnih radova sudjelovalo više od dvije stotine djece i četrdesetak mentora iz cijeloga svijeta. Prvonagrađeni radovi čine sastav mobilne multimedijalne izložbe koja je prvo bila predstavljena u Zagrebu potkraj 2018, a zajedno s prikladnim radionicama počela se prikazivati u zainteresiranim sredinama pa je tako prva u nizu održana 2019. u Boki kotorskoj.
Budući da je nekim sredinama, kao što su zemlje Latinske Amerike, mogućnost učenja hrvatskoga jezika ograničena ili pak uopće ne postoji, HMI je prepoznala važnost projekta HOLA – nastava hrvatskoga jezika i kulture u Latinskoj Americi, koji su 1998. pokrenuli pok. počasna konzulica RH i predsjednica Hrvatskog kulturnog centra u Rosariju Lucija Zizich, Pablo Soto Bogdanić te nekolicina studenata hispanistike Filozofskog fakulteta u Zagrebu. Do danas je uključio šezdeset mladih predavača iz Hrvatske koji su po nekoliko mjeseci boravili u hrvatskim zajednicama u Argentini te u Peruu, Čileu i Boliviji i održavali tečajeve hrvatskog jezika i predavanja o hrvatskoj kulturno i prirodnoj baštini. Za odabrane predavače Hrvatska matica iseljenika organizira dvotjedne pripreme te nabavlja nastavni materijal.
Istraživanja koja se bave inojezičnim hrvatskim u novije su doba sve češća, ali i raznolikija jer se tim interdisciplinarnim područjem bave stručnjaci različita profila. Stoga je s velikim interesom dočekan međunarodni znanstveni skup Hrvatski kao drugi i strani jezik – HIDIS, prvi put održan u listopadu 2005. Do danas je održano sedam skupova, u organizaciji Odjela za kulturu hrvatskoga jezika i Odjela za hrvatski kao ini jezik Hrvatskoga filološkoga društva te u suradnji Hrvatske matice iseljenika i Odsjeka za kroatistiku Filozofskoga fakulteta u Zagrebu.
Uporaba informacijskih i komunikacijskih tehnologija danas je sastavni dio suvremene nastave te je gotovo nemoguće zamisliti učenje i poučavanje bez računala. Matičina mrežna stranica hrID – Hrvatski izvan domovine postavljena je 2011, a namijenjena je nastavnicima hrvatskoga izvan domovine, učenicima, roditeljima, članovima hrvatske zajednice te svima drugima zainteresiranim za različite informacije o Hrvatskoj. Na njoj se mogu pronaći mnogobrojni materijali, aktivnosti i ideje za organiziranje i provođenje nastave. Do danas ju je pregledalo gotovo dva milijuna korisnika, a anketa pokazuje da gotovo 70% njih zanimaju upravo nastavni sadržaji. Od travnja 2017. stranica ima i svoju Facebook-inačicu, kao nadogradnju istoimene mrežne stranice te obje služe kao online-riznica materijala za nastavu inojezičnog hrvatskog.
Hrvatski internetski tečaj HiT-1 prvi je cjeloviti sveučilišni e-tečaj hrvatskoga jezika kao inoga koji je pokrenut inicijativom Hrvatske matice iseljenika, u suradnji sa Sveučilištem u Zagrebu i Sveučilišnim računskim centrom Srce, a uz potporu Ministarstva znanosti i obrazovanja. Održava se dva puta godišnje (proljetni i jesenski semestar), a sastoji se od sedam nastavnih cjelina za ovladavanje kojih polaznici imaju na raspolaganju ukupno dvanaest tjedana u čemu im pomažu iskusni e-lektori. Nastava je interaktivna, a pristup učenju jezika individualiziran te uključuje i obavezna 24 nastavna sata s lektorom putem Skypea. Tečaj je izradio autorski stručni tim Sveučilišne škole: Zrinka Jelaska, Lidija Cvikić, Zrinka Kolaković, Maša Musulin te Marija Bošnjak. Već dvadeset uspješno završenih ciklusa i pozitivna evaluacija polaznika dokaz je da je HIT-1 ispunio očekivanja svih zainteresiranih za takav oblik nastave. Njegovu je vrijednost prepoznao i Središnji državni ured za Hrvate izvan Republike Hrvatske te od 2015. podupire tečaj u obliku semestralnih stipendija.
Osim navedenih programa, identitet se njeguje, a time neformalno uči hrvatski jezik, i u svim ostalim Matičinim programima, primjerice u Zimskoj i Ljetnoj školi hrvatskoga folklora, Eco Heritage Task Forceu, Stvaranju kazališta, na organiziranim susretima ili turnejama ili u pisanom obliku u časopisu Matica, Hrvatskom iseljeničkom zborniku i mnogim drugim Matičinim knjigama i publikacijama.
Zaključno, iako se hrvatski identitet izvan Hrvatske stoljećima suočava s mnogim izazovima poput globalizacije, asimilacije, integracije, a u novije doba i medijskim utjecajem, svoj o(p)stanak može zahvaliti dvama čvrstim stupovima: jeziku i mladima. Stoga i u budućnosti jezik mora biti snažno integracijsko sredstvo, a mladi pripadnici zajednica baštinici jezične kulture i identiteta predaka. Sedam desetljeća iskustva i aktivnoga rada Hrvatske matice iseljenika u očuvanju jezika, identiteta i svijesti o podrijetlu kod mladog hrvatskog naraštaja kao i sva buduća djelovanja usmjerena njihovu njegovanju i promicanju pokazuju posebnu osjetljivost domovine na potrebe i želje naših ljudi u svijetu.
682 - 23. travnja 2020. | Arhiva
Klikni za povratak