Vijenac 679

Kazalište

20. Naj, naj, naj festival – međunarodni festival kazališta za djecu, Zagreb, 26. veljače–1. ožujka

Kako odgajati kazališnu publiku

Mira Muhoberac

Završnica ovogodišnjega, jubilarnog dvadesetog, Naj, naj, naj festivala u organizaciji Gradskoga kazališta Žar ptice u Zagrebu donijela je i najbolju predstavu u cjelini u konkurenciji šest hrvatskih i dvije inozemne predstave za djecu u raznovrsnom i dobrom izboru dramaturginje Željke Turčinović. Prvoga dana ožujka publika u Žar ptici mogla je pogledati pravi hit, Vuka se ne bojim ja u izvedbi Kazališne družine Pinklec iz Čakovca u režiji Romana Bogdana, voditelja te šarmantne i popularne skupine zaljubljenika u kazalište.


Kazališna družina Pinklec iz Čakovca osvojila je žiri i publiku predstavom
o trima praščićima i vuku punom prštave energije  / Snimio Žan Novosel

Dobitna kombinacija ovaj je put uključivala spoj svih uspješnih segmenata, od izbora predloška, bajke braće Grimm i stare narodne basne te poznatih inačica animiranih filmova, do pisanja vlastita teksta, režije, glume, vizualnoga i auditivnoga dojma. Nedostatak dobrih suvremenih dramskih tekstova za dječja kazališta izvrsno je prebrodila autorica teksta i dramaturginja Tanja Novak, poznatu, kanonsku priču pretvorivši u scensku igru sa sidrištem u „priči u priči“, „kazalištu u kazalištu“, u kojoj Ostarjeli vuk na gitari pjeva i pripovijeda priču iz svoje mladosti, kad se, kao Mladi vuk, susreo sa sudbinom triju praščića, a sam se, igrom identiteta, na sceni pretvarajući u majku praščića – djece koja ih uči kako će se lijepo ponašati i otisnuti u samostalnost gradeći svoje kuće. I songovi prevladavaju klišeje, očuđujući ih u brehtijanskoj maniri kazališta za djecu, i u cijeloj predstavi ustanovljujući V-efekt očuđenja i mikrostrukture epskoga teatra, koje razigrano potiče glazba Davora Dokleje, ujedno komunikativnog izvođača te svih drugih izvođača: Marija Jakšića, Brune Kontreca, Karoline Horvat, Nevena Matoše. Troje praščića, nazvanih Cigla, Daska i Slama po kućama koje grade u šumi gradeći i svoje identitete, razvijaju se u osobe, od strašljivih do lijenih, koje otpuhuje Vuk, konkretizirana metafora straha i opasnosti u odraslom životu, ali ga pobjeđuje Cigla, sazdan, kao i kuća koju je izgradio, od čvrstine i marljivosti. Predstava je sagrađena od niza elemenata kazališne čarolije: od jednostavnih, a lucidnih scenografskih ljestava koje simboliziraju majčinu i kuće odrastanja, elemente igre te gradnje osobnosti do mladenačkih traperica i bijelih majica i izvrsne suigre svih glumaca međusobno i izvođača s oduševljenom publikom. Od elemenata komedije dell’ arte do slapstick-komedije, od asocijacija na animirane filmove i moguće poveznice s društvenom gestom glazbenika – American Hitmen Three Little Pigs, The Royal – Murray, djeci od četiri godine naviše nudi se pozitivna poruka o životu punom optimizma, predstava prštave, vedre energije, koja u skladu s dječjim uzrastom promiče borbu protiv raznovrsnih negativnosti u sklopu velikoga projekta #naNAJjače protiv vršnjačkog nasilja nositelja projekta GK Žar ptica kazalištu posvećenih ravnatelja Drage Utješanovića i Milanke Čolović, voditeljice projekta.

Posebnu nagradu za društveno angažirano kazalište dobila je predstava Ako kažeš, gotov si! redatelja Krešimira Dolenčića u produkciji Žar ptice, za nešto stariju djecu, koja se svakodnevno susreću s nasiljem u školi i u virtualnoj stvarnosti, s dinamičnim ansamblom, prema tekstu Dine Vukelić.

Protiv vršnjačkoga nasilja, s jasnom porukom o promjeni stava i energije, briljantnom ulogom bori se i mladi glumac Matija Šakoronja, dobitnik nagrade za najboljega glumca, u monodramskoj izvedbi punoj neiscrpne glumačke energije, inteligencije i komunikacije s publikom u predstavi Huligan Kazališta Mala scena u Zagrebu.

Izvrsna mlada umjetnica Ana Marija Veselčić dobila je nagradu za najbolju glumicu, za ulogu Melite prštave glumstvenosti i preciznosti u predstavi Lažeš, Melita prema knjizi Ivana Kušana, u discipliniranoj i maštovitoj režiji mladoga Ivana Plazibata, dobitnika nagrade za najbolju režiju, u produkciji Gradskog kazališta lutaka Split, izvedenoj na Sceni Travno.

Vuka se ne treba bojati, poručuju iznimne predstave koje na najbolji način odgajaju kazališnu publiku na hvalevrijednom međunarodnom festivalu kazališta za djecu koji je prije dvadeset godina pokrenula tadašnja i dugogodišnja uspješna ravnateljica Žar ptice, dramska umjetnica Marija Sekelez.

Vijenac 679

679 - 12. ožujka 2020. | Arhiva

Klikni za povratak