Izbor iz aktualne ponude filmova u kinima i na platformama
To je prava nepravda, rekao bi svojedobno popularan animirani antijunak Calimero na činjenicu da je već godinama uglavnom iritantnu komičaru Adamu Sandleru izmaknula nominacija za Oscar za glavnu ulogu u uspjeloj egzistencijalnoj krimi-drami Uncut Gems (Nebrušeni dragulji) braće Bennyja i Josha Safdieja. U njihovu četvrtom dugometražnom, a drugom kod nas distribuiranu filmu, autori ambicioznog i intrigantnog, ali u cijelosti precijenjena žanrovski srodna ostvarenja Paklena noć iz 2017. Sandleru su pružili priliku da se, nakon što su od njega već odavno svi dignuli ruke, glumački preporodi i doživi zapravo čudesnu transformaciju.
Nebrušeni dragulji, red. Benny Safdie, Josh Safdie, SAD, 2019.
U dosadašnjoj Sandlerovoj glumačkoj karijeri izdvajaju se sjajna egzistencijalna humorna drama Ludi od ljubavi Paula Thomasa Andersona te u dobroj mjeri sasvim solidna humorna romantična drama Španjolski engleski Jamesa L. Brooksa. Već dugo praktički otpisan komičar koji nas je naviknuo na iritantne likove i još iritantnije priglupe komedije u filmu dostupnu na Netflixovoj platformi tumači vlasnika njujorške draguljarnice Howarda Ratnera, lakomislena i neodgovorna muljatora koji se kroz život probija zahvaljujući ponajviše brbljavosti i određenoj količini sreće. I čini to superiorno, doslovce noseći film koji je njegov one man show, jer ga vidimo u doslovce svakom kadru.
Kad se na očito nelegalan način domogne velikoga nebrušenog opala, svima dužan i opsesivnim klađenjem obilježen protagonist koji se nalazi pred razvodom, a u problemima je i njegova veza s mladom ljubavnicom, ponadat će se da bi aukcijskom prodajom dragulja mogao odlično zaraditi i riješiti sve svoje probleme. Dakako da od toga neće biti ništa, jer Howard je naivni i neinteligentni gubitnik koji nije svjestan da su ga svi odavno pročitali i da igraju vlastite igre, a da sam svakim novim zaduživanjem srlja u propast. Uncut Gems odlikuju neobuzdana energičnost i dinamičnost zbivanja, čak furioznost u kojoj Adam Sandler glumački pliva kao riba u vodi. Dijalozi su odlično napisani, baš kao i dramske i poneka humorno te crnohumorno obojena situacija, a likovi su životni i uvjerljivi. Slično filmovima mladog i energičnog Martina Scorseseja, koji je suproducent filma i kojemu su autori dali posvetu u Paklenoj noći, referirajući se na njegovu Idiotsku noć, i ovdje kao agensi dramskih i tragičnih zbivanja funkcioniraju iracionalni postupci podjednako iracionalnih likova. Tu su i poveznice s remek-djelom Ubojstvo kineskog kladioničara glasovitoga nezavisnjaka Johna Cassavetesa, s kojim braća Safdie ne dijele samo pripadnost nezavisnoj sceni nego i dramsku potku te tematske i stilske poveznice. Ukratko, Uncut Gems ostvarenje je koje zavređuje najtopliju preporuku, neosporno prijelomni film u karijerama ne samo Bennyja i Josha Safdieja nego možda i Adama Sandlera.
Najtopliju preporuku zaslužuje obiteljska socijalna drama Oprostite, mimoišli smo se, još jedno sjajno ostvarenje britanskog prvaka angažirane socijalne drame Kena Loacha (Zemlja i sloboda, Tražeći Erica, Ja, Daniel Blake). Već desetljećima predvodnik socijalnog i političkog angažmana u britanskom filmu, koji angažman i jasne stavove inteligentno utemeljuje na realizmu i naturalizmu te uvijek na humanim stranama priča, Loach za protagoniste bira poštene, dobrodušne i pomalo naivne radnike i(li) revolucionare koji u sukobima sa sustavom, birokracijom ili revolucijom stradavaju zbog slijeđenja vlastitih uvjerenja i ideala.
Oprostite, mimoišli smo se, red. Ken Loach, UK, Francuska, Belgija, 2019.
Tako je i u ovom filmu, u čijem je fokusu nevesela svakodnevica četveročlane radničke obitelji iz Newcastlea, koju uz muža i oca Rickyja, prema riječima njegova šefa samozaposlenog dostavljača paketa, te supruge i majke Abby, patronažne sestre, čine njihova djeca, problematični tinejdžer Seb i senzibilna jedanaestogodišnja Liza Jane. Tematizirajući težak život i tragičnu sudbinu (ne samo) britanskog radništva, ljudi koji su žrtve socijalnog darvinizma i kao takvi doslovce osuđeni na stradanja i moguću smrt, Loach sugestivno tamnim bojama oslikava prirodu današnjeg kapitalizma koji jadno plaćenim radom razara obitelji te ljude tjera u samouništenje i tragediju. I u ovom autorovu filmu naglasak je na tjeskobnom socijalnom kontekstu i angažmanu, humor je potisnut ili ga uopće nema, odnosno sporadično izvire iz sitnih detalja i ljudskih slabosti, a u žarištu su svakodnevni ljudi s dna društvene kace te njihove turobne egzistencijalne i s njima neraskidivo povezane obiteljske drame. Loach i ovdje stvara galeriju uvjerljivih i životnih likova i njihovih međuodnosa, koje prikazuje s naglašenom empatijom.
Angažman je bitan sastojak i osmog dugometražnog projekta redatelja Todda Haynesa (Daleko od raja, Nema me, Carol), na istinitim događajima temeljene kombinacije biografske i sudske drame Mutne vode. Film je nastao u suprodukciji dijela tima koji je posljednjih godina producirao također angažirane dokudrame Novine Stevena Spielberga i Spotlight Toma McCarthyja, i skladno se uklapa u takav profil stvarnosnih drama o tzv. običnim ljudima, predanim profesionalcima koji se vođeni savješću i spletom društvenih okolnosti promeću u borce za pravdu, u one koji, primjerice u Mannovoj Probuđenoj savjesti i Soderberghovoj Erin Brockovich, da bi zaštitili tzv. male ljude raskrinkavaju moćne korporacije, političare i institucije te pred lice javnosti i pravde iznose njihovo suspektno djelovanje.
Mutne vode, red. Todd Haynes, SAD, 2019.
Takvo je djelovanje u konkretnom slučaju trovanje ljudi i stoke u provincijskom mjestu Parkersburg u Zapadnoj Virginiji, za što 1997. doznaje obiteljski čovjek i uspješni odvjetnik Robert Billott (odlični Mark Ruffalo), a za što će se pokazati odgovornom moćna kemijska korporacija DuPont. Podrijetlom iz tog kraja, Billott će otkriti da korporacija DuPont ondje odlaže toksični otpad te tako zagađuje zemlju i vodu, što za posljedicu ima teške bolesti i smrt ljudi i stoke. A u korijenu djelovanja korporacije, odnosno njezin svojevrsni core business, jest sintetička kemikalija PFOA ili C8, odnosno teflon, koji je još tijekom Drugoga svjetskog rata korišten u proizvodnji tenkova, da bi se poslije počeo koristiti u izradi proizvoda za kućanstvo, simbol čega su tave za koje se hrana ne lijepi, u reklamnim sloganima nazivane sretnima.
Kad počne temeljito istraživati djelovanje DuPonta, ponajprije odlaganje štetnog otpada od proizvodnje teflona u tlo i okolinu Parkersburga, Billott će se pretvoriti u osamljena borca protiv korporacije, a njegova će borba s kombinacijom poraza i malih pobjeda potrajati gotovo puna dva desetljeća.
Male žene, red. Greta Gerwig, SAD, 2019.
Djelo temeljeno na novinskom članku objavljenu u The New York Times Magazineu 2016, na tekstu američkog romanopisca i esejista Nathaniela Richa naslovljenu Odvjetnik koji je postao DuPontova najgora noćna mora, vrlo je sigurno i sugestivno režirano, dojmljivo estetski i kompozicijski oblikovano, sa sjajno komponiranim kadrovima te vrlo efektna zagasita i pastelnoga kolorita. Paranoidnim ozračjem u porastu Mutne vode asociraju i na političke trilere iz 70-ih godina, primjerice na one u režiji Alana J. Pakule. Nažalost, u tom smislu sve i ostaje samo na asocijacijama, jer za više provokativnosti autoru nedostaje srčanosti i energičnosti, jer se posezanje za trilerskim sastavnicama iscrpljuje u naznakama i sugestijama, no bez konkretnijih detalja.
Od šest nominacija za Oscar, među kojima su i one za najbolji film, najuspjeliji adaptirani scenarij te dvije sporedne ženske uloge, ovjenčana onim za najbolju kostimografiju, romantična drama Male žene scenaristice i redateljice Grete Gerwig (Lady Bird) već je sedma adaptacija istoimenog dvodijelnog djevojačkog romana Louise May Alcott. Očekivano sentimentalna, no ne i patetična storija o sudbinama četiriju karakterno različitih sestara iz obitelji March iz Massachusettsa tijekom druge polovine 19. stoljeća, dramskom i narativnom strukturom vjerno slijedi literarni predložak, istovremeno nudeći i njegovu svježu, današnjem vremenu i senzibilitetu prilagođenu interpretaciju.
Jojo Rabbit, red. Taika Waititi, Novi Zeland,
Češka, SAD, 2019.
Osobito valja izdvojiti feministički diskurs i tematiziranje ženske emancipacije, kao i razumljivo izraženu emotivnost, empatičnost i toplinu, koje gledateljima izvrsno dočarava kompletna glumačka postava predvođena četiri puta za Oscar nominiranom Saoirse Ronan i Emmom Watson. Naposljetku, onima željnima empatičnog humora s grčem u utrobi može se preporučiti humorna ratna melodrama Jojo Rabbit Taike Waititija (Orao protiv morskog psa, Thor: Ragnarok), vrlo šarmantno, no u cjelini, i brojem od šest oskarovskih nominacija, od kojih je potvrđena ona za najbolji adaptirani scenarij, ozbiljno precijenjena prilagodba romana Caging Skies američko-novozelandsko-belgijske prozaistice Christine Leunens. Još jedan pogled na rat dječjim očima, onima bistra i senzibilna njemačkog klinca iz naslova, u čijoj kući majka tijekom Drugoga svjetskog rata skriva židovsku djevojčicu, duhovito je, pomaknuto i raspoloženo glumljeno (Scarlett Johansson, Sam Rockwell) te dakako antiratno i humanistički usmjereno, no ne i sasvim artikulirano ostvarenje.
679 - 12. ožujka 2020. | Arhiva
Klikni za povratak