Vijenac 678

Film

IZDVAJA

Vanja KULAŠ

Policijska drama

Jadnici (Les Misérables, 2019) frankofonog autora Ladja Lyja policijska je drama dokumentarističkog prosedea o eskalaciji trajno prisutnih sukoba između pripadnika antikriminalističke jedinice i stanovnika pariškog predgrađa Montfermeil, točnije tamošnjeg naselja socijalnih stanova Les Bosquets, upamćena po silovitim nemirima koji su sredinom nultih godina buktjeli upravo ondje, i to s dalekosežnim posljedicama.

Dugometražni igrani prvijenac francuskoga dokumentarista malijskog podrijetla, nagrađen u Cannesu i nominiran za nagradu Oscar u kategoriji stranog filma, donedavno se prikazivao u domaćim komercijalnim i art-kinima. Vrijedan nam je kao punokrvni primjer filma predgrađa (fr. cinéma de banlieu), ujedno kao svojevrsna posveta dosad vjerojatno najvažnijem predstavniku žanra, već kultnoj Mržnji (La haine, 1995) Mathieua Kassovitza, koja poput Lyjeva ostvarenja u vremenskom okviru od samo dvadeset i četiri sata fikcionalizira epizodu muškog sazrijevanja u deprivilegiranoj sredini, na krajnjem društvenom rubu. Drama Ladja Lyja ostavlja nas s nelagodnim zaključkom da se u međuvremenu, u podugom razdoblju između ta dva fenomenološki živa i autentična, a umjetnički vrlo dojmljiva ostvaraja, u pogledu životnih prilika na pariškoj periferiji, u tamošnjim multietničkim getima, baš ništa nije promijenilo.

ZFF u Uraniji

Mlijeko (The County, 2019), aktualni naslov nagrađivanog islandskog redatelja i scenarista Grimura Hákonarsona, kojeg ovdašnja publika pamti po komornoj drami Ovnovi (Rams, 2015), prije redovne distribucije, u koju kreće prvog četvrtka u ožujku, prikazan je 21. veljače u Uraniji, novom prostoru za kulturna zbivanja, a u okviru programa ZFF at Urania. Dok je prethodni film razlagao složen odnos dvojice zavađene braće, koja u nekoj islandskoj udolini predano njeguju obiteljsku tradiciju uzgajajući ovce, u središtu je crnohumorne pripovijesti Inga, također pripadnica zatvorene seoske zajednice. Kad toj sredovječnoj uzgajivačici krava pod nerazjašnjenim okolnostima pogine suprug, ona će sasvim sama, bez potpore suseljana, krenuti u bitku protiv korumpiranog sustava, boreći se istodobno i s nepravdom koja nagriza odnose u izoliranoj ruralnoj sredini.

Crnu komediju o otporu opresiji i eksploataciji kakvoj su u kapitalizmu izloženi mali poduzetnici, a čega očito nije pošteđen ni taj bajkoviti otok koji smo toliko skloni idealizirati, autor oblikuje ekonomično, škrtim dijalozima koje natapa finom ironijom, dok fotografija začudnog islandskog krajolika zrcali burnu emocionalnost odvažne junakinje.

Ciklus Michaela Hanekea

Na HRT3 od sredine veljače imamo sreću pratiti cjelovit filmski ciklus Michaela Hanekea, jednog od najvažnijih europskih autora posljednjih petnaestak godina, koji snima na njemačkom, engleskom i francuskom govornom području. Hanekeovi filmovi naglašeno su urbanog određenja, protagonisti tih psiholoških drama redovito su pripadnici građanskih intelektualnih i umjetničkih krugova, a u tematskom su fokusu anomalije suvremenoga društva, nasilje i fašizam, patologija obiteljskih odnosa, tabui i traume. Svu tu problematiku austrijski redatelj i scenarist tretira klinički hladno, naglašeno analitički, sa superiorne distance i u tjeskobnom ozračju, kako bi gledatelja destabilizirao, ponukao ga na samopropitivanje i naposljetku pozvao na djelovanje.

Vijenac 678

678 - 27. veljače 2020. | Arhiva

Klikni za povratak