Vijenac 677

Glazba

Jazz ad libitum Mladena Mazura

Nesvakidašnja svestranost

Brojni ljubitelji jazza zacijelo su čuli i poznaju djelovanje klarinetista i tenor-saksofonista Željka Kovačevića. No tog glazbenika resi za naše prilike i nesvakidašnja svestranost, koja ga čini posebno zanimljivim. Dečko iz Gundulićeve ulice nakon temeljne školske naobrazbe diplomirao je najprije geografiju zagrebačkog PMF-a, a potom je uspješno završio i studij klarineta u klasi profesora Tonžetića na Muzičkoj akademiji u Zagrebu. Uz te je diplome stekao i titulu diplomiranog instruktora jedrenja na splitskom DIF-u.


Klarinetist i tenor-saksofonist Željko Kovačević / Snimio MLADEN MAZUR

Kao glazbenik karijeru je započeo u nekim zagrebačkim rock-grupama i u sastavima u kojima je svirao s jednim od današnjih profesora zagrebačke Muzičke akademije Zlatkom Tanodijem. Posvetivši se potom potpuno jazzu, uzori su mu bili Charlie Parker i John Coltrane, osniva s nekim tada mladim zagrebačkim džezistima svoj prvi jazz-kvartet, koji je nazvao Toranj 77 i s kojim izdaje prvu LP-ploču. Odlučuje se potom, što je za naše prilike u jazzu posve neuobičajeno, realizirati posve novu ideju. Sastojala se u tome da većim brojem svojih, dakako različitih, malih sastava obuhvati razna stilska razdoblja u razvoju jazza. Ne napustivši do danas svoj temeljni kvartet Toranj 77, u kojem su mjesta našli glazbenici poput pijanista Krešimira Klemenčića, bas-gitarista Marcela Devića i bubnjara Ive Bebeka i s kojim je u jednom tadašnjem zagrebačkom klubu ugostio i nekad poznatu pjevačicu Nadu Knežević, Kovačević formira niz stilski različitih malih sastava surađujući s džezistima poput već spomenutih, ali i s gitaristom Matom Matešićem, kontrabasistom Nenadom Vrandečićem, pijanistima Srećkom Zubakom i Igorom Savinom te nizom vokalistica, u projektima kao što su Kova & Co, s kojim izvodi pretežito fuzijski jazz, potom Cute posvećen ponajviše mainstream-jazzu i swingu, Zagrebački dixieland ansambl s jasnom stilskom odrednicom, kvintet saksofona Saxes te vrlo zanimljiv duo sa sopran-saksofonom i pijanistom Igorom Savinom, nazvan Modo Novo, s aranžmanima napisanim posebno za duo nekih skladbi francuskog autora Erica Satieja. Željko Kovačević (Zagreb, 1954) može se pohvaliti izdavanjem stilski različitih dvanaest CD-a s dominantno autorskim skladbama.

Kao tenor-saksofonist, klarinetist i solist Željko Kovačević je od 1985. i stalni član Jazz orkestra HRT-a. Godine 1991. napušta privremeno to stalno radno mjesto, oblači vojničku odoru i odlazi u Domovinski rat u kojem se bori na ratištima u Saborskom, a nakon dvije godine vraća se u orkestar, s kojim i dalje ispunjava sve obveze koje pred taj ansambl postavlja matična kuća i u sastavu kojeg ostaje do odlaska u mirovinu. Nemiran, gotovo avanturistički duh, naveo je tog jazz-glazbenika da izgradi kuću u Ljubeščici pokraj Varaždina, odakle ponekad i svakodnevno odlazi na pokuse motociklom u Zagreb i natrag, ali i više brodova, koje je sam transportirao do mora. Sve te neglazbene obveze neće Kovačevića omesti u njegovim jazz-interpretacijama niti će zbog njih, primjerice, odbiti poziv na pokuse za zapažen nastup u sastavu s našim trubačem i kornetistom Andrijom Bušićem iz Brazila tijekom njegova boravka u Zagrebu.

A upravo dok čitate ovaj tekst Željko Kovačević Kova nalazi se u ulozi kapetana tročlane posade velikog katamarana na 4000 milja dugoj plovidbi iz Biskajskog zaljeva prema destinaciji u Trogiru. E, pa neka ti je, Kova, dobro more, uz još mnogo glazbenih uspjeha!

Vijenac 677

677 - 13. veljače 2020. | Arhiva

Klikni za povratak