Vijenac 677

Film

Uz PRIKAZIVANJE filma Bračna priča, red. Noah Baumbach, UK, SAD, 2019.

Ljubav i nerazumijevanje

Humorna romantična drama od šest nominacija za Oscara nagrađena onim za najbolju sporednu ulogu Laure Dern, najambicioznije je, najzrelije i najuspjelije ostvarenje u dosadašnjoj karijeri scenarista (Panika pod morem, Fantastični gospodin Lisac) i redatelja Noe Baumbacha (Lignja i kit, Margot na vjenčanju, Frances Ha). Baumbach je ponajprije vrlo darovit scenarist fokusiran na bračne i obiteljske teme, na egzistencije senzibilnih, urbanih i obrazovanih pojedinaca, intelektualaca koji se na različite načine nose sa životnim, bračnim i egzistencijalnim problemima. U tom smislu donekle podsjeća na Woodyja Allena, jer su i njegov forte dijalozi te suptilno kreiranje likova i njihovih kompleksnih međuodnosa, a film kakav je aktualna Bračna priča lako je moguće zamisliti i u obliku kazališne predstave. Baumbachovo jedanaesto dugometražno ostvarenje svojevrsna je varijacija Bergmanovih Prizora iz bračnog života, storija o dvoje dobrih, obrazovanih, blagih, poštenih i pristojnih ljudi koji su stvoreni jedno za drugo, no koje zatječemo nedugo nakon što su se odlučili razvesti.


Scarlett Johansson u možda i najuspjelijoj ulozi karijere

Sjajna Scarlett Johansson u možda i najuspjelijoj ulozi dosadašnje karijere, ili barem najboljoj uz onu u filmu Izgubljeni u prijevodu Sofije Coppole, te izvrstan karakterni glumac Adam Driver tumače par Nicole i Charlieja. Oni su ljudi koji i sami znaju i osjećaju da su stvoreni jedno za drugo, koji gotovo da ne mogu reći zbog čega se zapravo razvode i koji bi tijekom razvoda željeli ostati maksimalno civilizirani, no koji ipak u životu sputavaju jedno drugo. Na samu početku, dok gledatelji još ne znaju o čemu je riječ, Nicole i Charlie jedno o drugom govore s toliko ljubavi, poštovanja i obzira, da gledatelj pretpostavlja da je riječ o sretno zaljubljenu savršenom paru. No onda uslijedi otkriće da se razvode, a u tim je trenucima nemoguće naslutiti pozadinu rastave. Tako će ostati i dobar dio filma, jer se oni zapravo snažno i duboko vole, ali istovremeno shvaćaju da zbog zanemarenih karijernih ambicija i životnih planova više ne mogu ostati zajedno. Nicole i Charlie tipični Baumbachovi likovi, on je uspješan kazališni redatelj a ona nekad poznata glumica koja je zbog obitelji i sina Henryja zapostavila karijeru. Intelektualci su i sve osobe koje ih okružuju poslovno i privatno, i njihov se brak čak i tijekom razvoda doima skladnim, pa će se povući u sebe i zaplakati tek kad ih nitko ne vidi, ili Nicole kad se nađe u društvu najbolje prijateljice.

No on je nju i tijekom sretnih vremena ipak prevario, navodno površnom vezom s kolegicom, a nakraju će se i ona njemu osvetiti jednokratnim seksualnim odnosom. K tome, njemu je karijera vezana uz New York, na što je ona donedavno pristajala, no sad više ne želi, već planira u Los Angelesu graditi vlastitu karijeru. I u tome leži glavni razlog sukoba među njima, jer se Nicole zbog supruga i sina bila spremna odreći svoje karijere, dok Charlie radi nje, a zapravo i sina, ne želi ništa mijenjati. Baumbach sjajno gradi karaktere i postupno razvija dramsku napetost, sve dok u klimaksu oni ne puknu te u suzama jedno drugom u lice ne skrešu sve što imaju. Nakon toga slijedi smirenje, ali i spoznaja da više nema natrag, da je povratak nemoguć čak i kad Charlie na kraju kaže Nicole da je pronašao odličan angažman u Los Angelesu, i da će dakle živjeti u istom gradu.

Likovi, njihove intimne drame i odnosi naglašeno su realistični i često prožeti humorom, baš kao i dramske situacije koje uz humor obilježava ironija, osobito u sekvencama s odvjetnicima koje vrlo raspoloženo tumače Ray Liotta, Alan Alda i Laura Dern. U filmu je lako detektirati ne samo utjecaj Prizora iz bračnog života nego i oskarovca Kramer protiv Kramera Roberta Bentona, a tu je i glumac Wallace Shawn, čiji lik asocira na onaj autobiografski iz Moje večere s Andreom Louisa Mallea. Priča filma životna je baš kao i likovi, dijalozi su sočni i vrlo stvarni, a Scarlett Johansson i Adam Driver maestralno dočaravaju slojeve karaktera koje tumače.

Vijenac 677

677 - 13. veljače 2020. | Arhiva

Klikni za povratak