Vijenac 676

Film

SKRIVENI ŽIVOT, red. Terrence Malick, SAD, Njemačka, 2019.

Otpor zlu nacizma

piše Tomislav Čegir

Čak dva filma na domaćem kinorepertoaru pokazuju da je Drugi svjetski rat i nadalje neiscrpno vrelo nadahnuća mnogim autorima. I dok je američki Jojo Rabbit novozelandskoga redatelja Taike Waititija satirična tragikomedija nastala prema književnom izvorniku, američko-njemački Skriveni život iskusnoga veterana Terrencea Malicka drama je temeljena na stvarnim događajima. I dok je Waititijev film nominiran za šest Oscara, Malickov je na prošlogodišnjem festivalu u Cannesu ovjenčan dvjema nagradama, nominiran je za Zlatnu palmu, a nagrađen je ili nominiran i u ovoj godini. Ne treba zaboraviti da je Terrence Malick izrazito osebujan autor, specifična stila i svjetonazora, s temama i motivima koji se provlače čitavim njegovim opusom. No nakon dva filma snimljena u 1970-ima, Pustara (1973) i Dani raja (1978), uslijedila je stanka od dvadeset godina do izvrsnoga ratnog filma Tanka crvena linija (1998). I nakon zanimljivoga Novi svijet (2005) uslijedio je novi uzlet sa zapaženim Drvom života (2011). Upravo je prošlo desetljeće najplodnije razdoblje Malickove karijere, jer je prije Skrivenoga života režirao još tri igrana i jedan dokumentarni film.


Film je temeljen na stvarnim događajima

Trajanja zamalo tri sata, Skriveni život epska je povijesna drama s kronološkim rasponom od godine 1939. do 1943. U naizgled pastoralnim prostorima sela Sv. Radegund u Austriji, Franz Jägerstätter (August Diehl) živi sa suprugom Fani (Valerie Pachner), tri maloljetne kćeri, majkom (Karin Neuhauser) i šogoricom (Maria Simon). Kako je Austrija Anschlussom pripojena Njemačkoj, među seljanima sve je snažniji utjecaj nacizma, ideologije kojoj se Franz izrazito protivi. Negodovanje stanovnika, prigovori gradonačelnika (Karl Markovics), pa čak ni ambivalentnost svećenika (Tobias Moretti) i biskupa (Michael Nyqvist) ne umanjuju Franzovu ustrajnost, a kada nakon mobilizacije odbije izgovoriti prisegu Hitleru, završi u zatvoru, dok je njegova obitelj društveno izolirana i izložena napadima. Prelazak u berlinski zatvor donosi mu i nove brutalnosti, a sud predvođen suzdržanim sucem (Bruno Ganz) osuđuje ga na smrtnu kaznu. Na razne načine Franzu se spočitava da za njegov čin nitko nikada neće saznati te da ničim ne koristi obitelji, čak mu se nudi život ako potpiše prisegu. Očigledne su junakove sličnosti s Isusom, filmskih zbivanja s biblijskim (sekvencija suđenja), ali ni Malick ni Diehl takve veze ne naglašavaju, izbjegavajući pretencioznost. Neki stanovnici sela ostaju skloni obitelji Jägerstätter, dio je nacističkih dužnosnika ambivalentan, dok je većina destruktivna. Posebno je zanimljiv lik Waldlana (Franz Rogowski), Franzova sudruga i prijatelja na obuci i u berlinskom zatvoru.

I Skriveni život donosi sve glavne sastavnice Malickova stila. Odnos prirode i čovjeka, pojedinci u očuvanju vlastita digniteta usprkos pogibeljnim okolnostima, filozofska i duhovna promišljanja o čovjeku i svijetu oko njega koja naginju transcendentnom te izvanprizorni komentari koji su ovom prigodom dijelovi prepiske Franza i Fani. U redateljskome rukopisu pak opažamo čestu uporabu širokokutnih objektiva i povremene naglašene donje rakurse kao simbole neravnoteže situacije i distorziju humanih vrijednosti. Snimatelj Jörg Widmer rabi blijedu paletu boja, kolorit naglašava društveni i ratni kontekst, a glazba iskusnoga Jamesa Newtona Howarda upotpunjena je i klasičnim djelima Bacha, Dvořáka i Händela. U odličnom glumačkom postavu prednjače August Diehl i Valerie Pachner. Suzdržanih tumačenja uspijevaju izraziti kompleksnu karakterizaciju osoba koje tumače, međusobnu naklonost i odupiranje svijetu koji ih okružuje i nastoji nadvladati.

U povijesnom smislu postupak i ustrajnost Franza Jägerstättera kao da slijedi ranokršćanske mučenike koji se nisu htjeli pokloniti autoritetu rimskih careva, smatranih božanskima, a u filmskom sasvim je kompatibilan sjajnom ostvarenju Šutnja (2016) Martina Scorsesea. Ne treba pritom zaboraviti da se o Jägerstätteru već promišljalo u filmu, austrijskom televizijskome Verweigerung (1968) Axela Cortija i američkome dokumentarnome Franz Jägerstätter: A Man of Conscience (2011) Jasona A. Schmidta i Rona Schmidta, pa je Skriveni život izvrsna nadgradnja biografsko-povijesnoga teksta.

Vijenac 676

676 - 29. siječnja 2020. | Arhiva

Klikni za povratak