Vijenac 676

Likovna umjetnost

Dorotea Bagarić, Apstraktni odjek, Galerija MH, Zagreb, 17–31. siječnja

Geometrijski oblik svijeta

Nevenka Nekić

Na drugoj zagrebačkoj izložbi mlade slikarice Dorotee Bagarić pojavio se novi ciklus kreativnih nastojanja umjetnice – kubizam u ranoj formi, nastojanja da se svijet svede na geometrijske oblike, osobito uglatih i oštrih obrisa. Kvadrati, pravokutnici, piramidalni i polukružni dvodimenzionalni plošni oblici, pomaknuti u formatu platna i gustoga namaza akrilika u različite kompozicijski maštovite odnose, s ponekom sugestijom prostora u dubini, ili uletom florealne životne forme listova i cvijeća. Odmak od njezinih početnih radova u slikarstvu svojevrsni je istraživački put umjetnice kao i uporno ispitivanje mogućnosti u području postpostmodernističkih poljana, gdje je sve moguće.


Hlad
, 2017.

S prvom izložbom, koju je predstavila zagrebačkoj likovnoj publici u galeriji Hrvatske paneuropske unije 2014, pojavila se kao osebujna maštovita mlada umjetnica uronjena u nadrealistički svijet slika koje prikazuju zdvojne sumorne osjećaje čovjeka u megalopolisima Amerike, gdje je boravila i studirala. Linija i nadrealni oblici izrazili su svu osamljenost ljudskoga bića izgubljena u neprirodnim nakupinama milijunskih gradova. Zastrašujući prizori kovitlaca nedovršenih građevina, bez ljudi, kao masa betona i željeza, slojevito su i darovito odrazili psihološko stanje ne samo umjetnice nego i čovječanstva.

Znakovit je životni i umjetnički put kojim se dosad kretala umjetnica Dorotea Bagarić. Rođena u Novoj Gradiški, nakon svjetskih putovanja odlazi studirati na Akademiju likovnih umjetnosti u Širokom Brijegu, gdje postiže magisterij. Možda je prostor Širokoga Brijega – ne samo geografski nego i povijesno ljekovito pustinjački, gdje je nebo bliže zemlji, gdje su dobro i zlo oštrom crtom odijeljeni i gdje vlada kreativna tišina obilježena strašnim martirijem – prostor sam po sebi katarzičan. Tako je Široki Brijeg osim mjesta svetosti postao i mjesto ljepote koju stvaraju mnogi umjetnici, a čuva Galerija. I unatoč davnom sotonskom nastojanju da se Široki Brijeg izbriše s lica zemlje, on je postao okupljalište Božjih nastojanja, topos kreativne mašte kao drugog oblika vjere u Spasitelja.

Našoj umjetnici Dorotei Bagarić ponudio je dom i imaginaciju novoga smjera, nešto smirujuće u tvorbama kojima će ona iz umjetničke kaotične nadrealnosti pronaći izlaz u strogom kubističkom redu, iako ne posve lišenu drhtaja i pomaknutih ploha. Svijet se razlomio u kompozicijama zatvorenih linija, jasno odijeljenih, pojačanih tamnijim tonovima, cjelovit i nedjeljiv kao drago kamenje brušeno da se zrake lome u nijansama boja. Koloristički rukopis još je prigušen, ali otvara se osobito zelenim i crvenim kontrastima, plavim i blijedim oker komplementarnim udarima i najavljuje otvorenost vedrini i naklonu prema kromatskim vrijednostima boja. Još ima mnogo površina zemljanih tonova, krotkih prilaza stvarnom u smeđem. Novi je znak pojava usađenih vegetabilnih formi koje omekšavaju apstrakciju i predstavljaju barem dio veličanstvene prirode Stvoritelja.

Teško je reći nešto novo u likovnoj umjetnosti, ali uvijek postoji mašta koja stvara originalni rukopis unutar postojećih danas posve disperziranih prostora, bezgraničnih mogućnosti artizama. Važno je da se umjetnički kreativni napor uloži u djelo i dodirne i gledatelja. Osobno bih odabrala minijaturu Dimenzija, gdje se crveni vrtlog spušta ili odlazi nekamo i ostavlja zemlju. Kao poruka!

Vijenac 676

676 - 29. siječnja 2020. | Arhiva

Klikni za povratak