Vijenac 676

Film

Uz vijest o smrti filmaša i člana komičarske skupine
Monthy Python Terryja Jonesa

Dobri duh Monty Pythona

Josip Grozdanić

„Nije on Mesija, on je vrlo zločest dječak!“, rečenica je koju Terry Jones izgovara u antologijskoj, očekivano vrlo anarhoidnoj i inteligentno subverzivnoj komediji Brianov život, a koja je ovom multitalentiranom, duhovitom i sve do nekoliko posljednjih godina života uvijek na šalu spremnu članu glasovite komičarske skupine Monty Python trajno priskrbila kultni status. Bilo bi nepravedno reći da umjetnik koji je i režirao Brianov život, storiju o Isusovu suvremeniku čija sudbina prilično nalikuje na onu pravoga Mesije, a u kojoj je baš kao i ostali pajtonovci tumačio nekoliko uloga, titulu kultnog komičara nije stekao već i prije. Ne samo kao sukreator niza genijalnih skečeva u legendarnom humorističnom serijalu Leteći cirkus Montyja Pythona, koji potpisnik ovih redaka drži ako ne najuspjelijom humorističnom serijom svih vremena, a ono barem ravnopravnom Mućkama, u kojoj je Jonesov istančani komičarski nerv zablistao u nizu naglašeno pomaknutih i još pomaknutije interpretiranih likova, nego i kao suredatelj (uz Terryja Gilliama) urnebesne pustolovne komedije Monty Python i Sveti gral, nadrealne interpretacije priče o kralju Arthuru i vitezovima okruglog stola, dakako predočene iz ekstremno iskošene i bizarne pajtonovske perspektive. A što tek reći o nezaboravnim skečevima iz mjuzikl-komedije Smisao života Montyja Pythona, Velikom nagradom žirija u Cannesu ovjenčanom ostvarenju koje je Jones također surežirao, a u kojem među ostalim tumači i predanu katolkinju i rodilju čija je kuća puna djece koja će biti prodana za medicinske eksperimente, ili pak groteskno pretila gospodina Creosotea koji u restoranu neprekidno povraća da bi se, nakon pojedena listića deserta, raspuknuo. Prema riječima Quentina Tarantina, ta je sekvenca jedina u bilo kojem filmu koja se njemu istinski gadi.


Tvorac legendarnog humora

Iako je sve do posljednjih pet godina života bio plodan podjednako kao scenarist, redatelj i glumac – među ostalim je režirao i nekoliko epizoda hit-serijala Pustolovine mladog Indiane Jonesa, gledane komedije Viking Erik i Vjetar u vrbiku (prema romanu Kennetha Grahamea), a 2015. i ZF-komediju Sve što poželiš – pri čemu je u većini svojih projekata angažirao i ostale aktivne pajtonovce, Terry Jones primarno je i ponajviše bio pamćen i cijenjen kao član skupine nenadmašnih satiričara i majstora apsurdnog i crnog humora, autora legendarnih dosjetki o Dennisu Mooreu, mrtvoj papigi, eksplodiranju pingvina, ministarstvu smiješnog hoda, šamaranju ribom i španjolskoj inkviziciji koju, kako je općepoznato, nitko ne očekuje. Upravo činjenici da John Cleese, Eric Idle, Michael Palin, Graham Chapman, Terry Jones i pridruženi im Terry Gilliam u svom radu, podjednako sastavljenu od fizičkih gegova i verbalnih prepucavanja, nisu držali ni do kakvih ograda ili (ne)pisanih društvenih pravila, možemo zahvaliti to što njihov svojedobno avangardni humor i ubojite dosjetke i danas posjeduju svježinu i aktualnost kao u doba premijernog prikazivanja. U serijalu Leteći cirkus Montyja Pythona, kojem je jedan od radnih naslova glasio Pregled vazelinom, baš kao i u trima zajedničkim filmskim projektima (kojima se uvjetno mogu pridodati i Gilliamovi Vremenski banditi), pajtonovci su bespoštednom podsmijehu podvrgnuli baš sve, zadrigle političare, ukočene i tupave vojne časnike, samodopadne umjetnike, crkvene dostojanstvenike, hipertrofirane povijesne mitove, nedodirljive ideološke svete krave i svakovrsne društvene anomalije i bizarnosti, pritom žestoko ismijavajući ljudsku prijetvornost, lažni puritanizam i licemjerje te utječući se omiljenom im metafilmskom poigravanju formom i strukturom projekata. Naposljetku, Terry Jones, kao istinski umjetnik, ne može uistinu umrijeti, jer će s Letećim cirkusom... bezvremenski montipajtonovski humor uvijek biti uz nas.

Vijenac 676

676 - 29. siječnja 2020. | Arhiva

Klikni za povratak