Vijenac 676

Glazba

Uz nastup Bečkih simfoničara, dir. Philippe Jordan, Lisinski subotom, 25. siječnja

Dirigentski junak našeg doba

Zdenka Weber

Ciklus Lisinski subotom Koncertne dvorane Vatroslava Lisinskog tradicionalno je najpopularnija serija koncerata zahvaljujući kojoj u Zagrebu nastupaju velikani suvremene glazbene reproduktive, što je potvrđeno i koncertom održanim 25. siječnja. Gostovanje Bečkih simfoničara pod ravnanjem maestra Philippea Jordana s izvedbama Šeste i Pete simfonije Ludwiga van Beethovena višestruko je važan glazbeni događaj, koji hrvatsku metropolu uključuje na popis svjetskih kulturnih središta. Pogleda li se naime popis gostovanja orkestra s njegovim šefom dirigentom tijekom siječnja 2020, nižu se koncerti od Beča, Graza, Salzburga, Pariza i Budimpešte, sve do Zagreba. Dakako, orkestar sa 120-godišnjom tradicijom koji dolazi iz višestoljetne prijestolnice klasične glazbe, u godini koja svijet podsjeća na 250. rođendan Ludwiga van Beethovena, pobudio je zanimanje i Velika je dvorana bila popunjena do posljednjega mjesta. Dugim pljeskom glazbenici su pozdravljeni već pri dolasku na podij, a oduševljenju na kraju koncerta nije bilo kraja, što je nagrađeno i dvama dodacima.


Izvedbom Beethovena  Bečki simfoničari donijeli su dašak Beča u Hrvatsku / Snimio Tugomir Hrabrić

O Beethovenu će ove godine biti moguće mnogo puta pisati. U popratnom tekstu programske knjižice otisnut je informativni prikaz o skladatelju i simfonijama na programu iz pera muzikologinje Ane Vidić. Uostalom, zacijelo je moguće pretpostaviti da je publika već čula dvije od Beethovenovih antologijskih simfonija, poetsku Pastoralnu, Šestu simfoniju u F-duru, op. 68 i dramatičnu Sudbinsku, Petu simfoniju u c-molu, op. 67. Poštujući redoslijed izvođenja kakav je bio prigodom legendarne akademije održane u Theater an der Wien 22. prosinca 1808, na kojoj je Beethoven na dugom koncertu praizveo svoje tada nove simfonije, a tada već gluhi genij organizirao ju je kako bi poboljšao materijalnu situaciju, Philippe Jordan je s orkestrom čiji je šef dirigent već šestu sezonu Zagrebu podario doista iznimna iskustva antologijskih djela iz standardnog orkestralnog repertoara. Činjenica pak da je na ulazu u dvoranu bilo moguće kupiti najnoviji komplet s pet CD-ova sa svih devet Beethovenovih simfonija koje je švicarski maestro snimio s Bečkim simfoničarima bio je dodatni bonus kulturnog događaja i mogućnost da u miru vlastita doma uživamo u njegovim interpretacijama ključnoga repertoara simfonijske baštine.

Aluzija na Ljermontovljeva junaka uzeta je tek kao pomoć za predstavljanje dirigenta Philippea Jordana (Zürich, 1974), kojega smo eto imali priliku upoznati i u Zagrebu. Riječ je naime o dirigentu čiji je životopis tako bogat uspjesima i važnim pozicijama koje ima u suvremenom glazbenom životu kao glavni ravnatelj Pariške nacionalne opere i šef dirigent Bečkih simfoničara, te od listopada ove godine i glazbeni ravnatelj Bečke državne opere, a o orkestrima s kojima diljem svijeta nastupa i o projektima i snimkama koje je već ostvario da se i ne govori, da ga je doista moguće nazvati dirigentskim junakom našeg doba. Pa ako gledan s leđa Philippe Jordan djeluje prilično teatralno i pomalo afektirano, njegov govor tijela u svakom slučaju odaje energičnost, sugestivnost i autoritativnost. Slušati dakle interpretacije Beethovenovih simfonija pod tako dojmljivim dirigentskim vodstvom osobit je doživljaj. Dakako da treba poći i od orkestralnog sastava na čijemu je čelu, jer Bečki su simfoničari mnogonacionalno sastavljen orkestar u kojemu su okupljeni vrsni glazbenici odabrani na itekako rigoroznim audicijama. Vrhunski rezultati tako već po definiciji uključenih sudionika ne mogu izostati.

Izvedena Pastoralna simfonija lirskim je ugođajima jednako kao i uzburkanim usponima raspoloženja neosporno oduševila, a profinjenost drvenih puhača i savršeni sklad gudačkog korpusa osiguravali su očaranost u doživljaju svakog od pet genijalno ozvučenih prizora kojima je Beethoven udahnuo život vječnog divljenja prema Prirodi. Interpretacijom pak Sudbinske simfonije pokazao je maestro Jordan izrazitu „novovjekost“ osobnog glazbeničkog genija, energiju kojom isijava njegova težnja za isticanjem Beethovenove svevremenosti pa tako i podudaranja s dramatičnom sudbinom Čovjeka danas. Savršeno virtuozni orkestralni glazbenici sposobni slijediti njegova tempa i ekstremne dinamičke i agogičke kontraste dokazali su krajnje povjerenje, ali i podčinjenost dirigentu koji hrabro ostvaruje osobne vizije glazbe. Hvala mu i za dodatke, uzbudljivu izvedbu Beethovenove uvertire Egmontu i Straussove Pizzicato Polke. Ta bili su nam u gostima Bečki simfoničari, a to se pamti!

Vijenac 676

676 - 29. siječnja 2020. | Arhiva

Klikni za povratak