Vijenac 675

Glazba

Uz prikazivanje šoua The Voice HRVATSKA 2019. na HRT-u

Trostruka vrijednost trećega The Voicea

Miljenko Jelača

The Voice Hrvatska je inačica svjetski poznata i popularnoga The Voice Global, natjecateljskog pjevačkog šoua. Hrvatska radiotelevizija prvu je emisiju emitirala 17. siječnja 2015. Emisija se prikazuje subotom u udarnom večernjem terminu na Prvom programu Hrvatske televizije.


Hrvatski The Voice i A-strana vrijedan su i kvalitetan televizijski proizvod

Sada je u tijeku treća sezona tog šoua pa se već može govoriti o doista vrijednu doprinosu kvaliteti televizijskih, posebno lakoglazbenih programa i novostima, te o dosad stečenim iskustvima, ali i o drugim programskim sadržajima povezanima s dosad viđenim emisijama.

U prvom redu to je niz novih već popularnih i kvalitetom priznatih emisija naslovljenih A-strana, u kojima nastupaju, uz poznata imena, popularne, renominirane pjevače i sastave, i sudionici dosadašnjih natjecanja u seriji The Voice, što dokazuje da je HTV sa sudionicima Voicea dobio na izbor nekoliko vrlo dobrih, novih pjevačkih snaga, kojima može osvježiti svoje lakoglazbene programe, a što je bilo vidljivo i u posebnim blagdanskim, božićnoj i silvestarskoj emisiji A-strana. Podsjetimo da je A-strana diskografski termin za pjesmu koja je glavna, naslovna na malim singlicama (ali i velikim, LP-pločama) u vrijeme njihova izdanja i dominacije na diskotržištu, dok su pjesme s druge, B-strane (na poleđini) bile manje važne, osim kada diskograf-izdavač odluči da su obje jednako važne.

The Voice ima jedinstvena pravila kojih se svaka nacionalna televizija koja se odluči pribaviti licencu mora pridržavati, pa imati i jednaku prepoznatljivost u svim pojedinostima, scenografiji na primjer. Natjecatelji su svrstani u četiri ekipe, a svaka ima na čelu voditelja mentora. Mentor ima i suradnike, glazbene producente, učitelje pjevanja, kao i sve one koji pjevača kandidata za natjecanje pripremaju za nastup. Mentori se biraju iz kruga istaknutih solista, poznatih i popularnih u javnosti, koji su znalci svoje profesije. U ovom tekstu ne spominjem imena mentora, ni iz sadašenjeg kruga natjecanja kao ni prethodnog, držeći se principa kao i HTV koja pjevače sudionike verbalno ne najavljuje punim imenom i prezimenom, kako kažu na HRT-u,  „jer još nisu stekli popularnost koja bi ih izdvajala“, već ih samo telopom potpisuje, a ostale suradnike spominje.

 Uz nedvojbenu programsku i umjetničku vrijednost sadržaja projekta The Voice i svih pojedinosti s njima povezanih, kao posebnu vrijednost ističem da se tim projektom ostvaruje i uređuje i pravno područje popularne glazbe.

 U skladu s licencijskim ugovorima i međunarodnim pravnim propisima sve je uređeno onako kako valja i onako kako to brižno rade radiotelevizijske ustanove unutar EBU-a (European Broadcasting Union) zahvaljujući Mariji Nemčić, voditeljici cijelog projekta, koja ima višegodišnje iskustvo na raznim funkcijama u EBU. To ponajprije mislim na poštivanje reprodukcijskih prava, što je posebno važno za angloamerički copyright-sustav s obzirom da je najveći broj pjesama s engleskog područja. Naime za svaku pjesmu koja se izvodi treba pribaviti dozvole. Da bi se pjesma uopće mogla uvrstiti u program i izvesti, treba imati dopuštenje za TV-izvedbu od publishera (izdavača notnog zapisa glazbenog djela), dopuštenje izdavača originalne izvedbe za izvedbu drugog izvođača-natjecatelja, dopuštenje za aranžman što bliži izvorniku… Dalje ne bih nabrajao jer to može zamoriti, ali sve je to posao koji se mora obaviti. Stoga je takva emisija skupa i treba mnoštvo suradnika. Ali što je to kad se usporedi s prijenosom samo jedne nogometne utakmice! No time se dobiva itekako vrijedan i kvalitetan proizvod koji dominira programom, a rado je gledan. Spomenuti su poslovi složeni i zahtjevni, a treba ih obaviti prije izvedbe, koja mora biti uživo, izvedena uz studijski bend u dvorani u kojoj se emisija izvodi ili snima. Nema tu playbacka pa da se sluša neka studijska snimka s CD-a, a pjevač samo glumi da pjeva.

 Ovo je tek dio pojašnjenja koja smatram da treba napisati kako bi se lakše pratilo emisije što se s velikom pažnjom gledaju u subotu navečer, a često i u reprizi nedjeljom popodne.

Vijenac 675

675 - 16. siječnja 2020. | Arhiva

Klikni za povratak